Postul nu înseamnă doar înfrânare de la mâncare, ci mai ales o strictă înfrânare a simțurilor. Atunci când simțurile sunt hrănite de lucruri din exterior, ele transmit o cantitate corespunzătoare de otravă minții și inimii, care ucide viața în Domnul a bietului suflet. Părinții noștri au atâtea să ne spună despre sfântul post al simțurilor.
Intreaga lor învățătură este în special îndreptată spre curățirea minții de năluciri și gânduri păcătoase și către curățirea inimii de sentimente care o întinează. In plus, el ne învață că noi trebuie să alungăm orice rău de la bun început pentru a păstra sufletul curat. De îndată ce orice gând rău se apropie chiar pe nesimțite, este absolut necesar să-l alungăm și să spunem de îndată rugăciunea lui Iisus. Și atunci când în acest mod noi înfruntăm gândurile care vin de la simțuri și de la diavol, foarte curând vom simți bucuria și câștigul dobândite din postirea simțurilor. Dacă Eva și-ar fi înfrânat văzul, ea n-ar fi otrăvit pe urmașii pântecelui ei, adică pe toți oamenii care s-au născut din ea. Pe scurt, înffânarea simțurilor îl mântuiește pe om de iad.
Mă rog, copilul meu, ca tu să biruiești gândurile de egoism și de mândrie, căci din acestea și din patimi asemănătoare izvorăsc toate celelalte patimi rele și prin ele un biet suflet este aruncat peste stânca distrugerii. Să nu dai nici o atenție gândurilor pătimașe; ignoră-le complet, deoarece urâțenia răului e înscrisă pe chipul lor. Ignorarea gândurilor sugerate de diavolul aduce mântuirea. Smerenia e cea mai bună stratagemă, căci a nu te angaja în discuția cu ele și a alerga la Hristos prin rugăciune înseamnă smerenie.
Gândurile pătimașe pot fî eliberate și cu ajutorul exemplificărilor din Scripturi, dar lupta este dificilă, iar ostașul lui Hristos trebuie să fie extrem de experimentat pentru a scăpa nevătămat, întrucât satana este și el expert în Sfintele Scripturi și el citează la rândul lui argumente pentru a-l prinde în capcană pe ostașul lui Hristos. Prin urmare, orice îți sugerează prin intermediul gândurilor - fie că e vorba de mândrie, slavă deșartă, critică - lasă să-ți intre pe o ureche și să-ți iasă pe alta. Intrucât sunt gânduri pătimașe, este inutil să porți o conversație cu ele. Alungă-le! Spune-le: „Nu îngădui să mă întovărășesc și să vorbesc cu gândurile eretice" și rămâi neclintit în rugăciune.
Să nu dai nici o atenție la nimic din ceea ce îți spune vrăjmașul. De îndată ce e pe punctul să-ți șoptească ceva la ureche, spune imediat: „Doamne Iisuse Hristoase, miluiește-mă“ sau „Mântuiește-mă“ cu repeziciune și fără oprire și îndată vei vedea că gândul - sau, mai degrabă, presiunea exercitată pentru a accepta gândul - a slăbit, iar tu nu îți vei aminti ce încerca el să-ți spună. Această metodă e mai simplă și mai eficace decât discuția în contradictoriu cu gândurile sugerate - deoarece după ce demonul a plecat și a terminat tot ce avea de spus, n-a mai rămas nimic în urmă ca rămășiță sau urmă de gând, în timp ce în cazul discuției contradictorii, atunci când e învins și pleacă, lasă în urma lui rămășițe și resturi a ceea ce a dorit el să-i sugereze sufletului, adică vagi amintiri ale gândurilor cu care ai luptat. Cea dintâi metodă - adică să-ți afli imediat scăparea în rugăciune - este relaxantă, iar sufletul este rapid liniștit. Pe de altă parte, cea de-a doua metodă - discuția prin argumente contradictorii - este dificilă, iar dacă sufletul nu reușește în acest fel, omul poate fi
vătămat în raport cu dibăcia de persuasiune a demonului.
Fugiți de gânduri păcătoase, alungați nălucirile, idolii provocărilor, căci satana - „atotștiutorul" - vrea să vă despartă de Dumnezeu, Creatorul vostru. Căci atunci când el îl învinuiește pe om prin intermediul unui consimțământ păcătos, Harul Duhului Sfânt pleacă, așa precum o albină fuge de fum, iar atunci sufletul rămâne fără har și bucurie și se umple de descurajare și întristare. Dar atunci când ne opunem nălucirilor de îndată ce ele apar în minte prin a le distruge sau a le respinge și imediat punem mâna pe sabia duhului - sfânta mică rugăciune a lui Iisus - cu râvnă și dorire, de îndată vom vedea gândul cel rău și ticălos abandonându-și postul și cedând biruința minții conducătoare, pe care harul și mila lui Dumnezeu au întărit-o. Diavolul cel viclean nu poate suporta să îl vadă pe sfântul înger păzitor al sufletului nostru stând lângă noi.
AVVA EFREM FILOTHEITUL
Fragment din cartea "COMORI DUHOVNICEȘTI DIN SFÂNTUL MUNTE ATHOS"
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|