Citat:
În prealabil postat de catalin2
Toata invatatura ortodoxa este cea din primul secol, lasata de Iisus si Sfintii Apostoli. In secolele urmatoare doar s-a explicat invatatura, atunci cand aparea o erezie. Deci nu avea cum sa influenteze o filozofie sau budismul invatatura ortodoxa, orice deviere de la invatatura revelata este considerata erezie.
|
Duhul Adevărului, trimis de Hristos ca "alt Mângâietor", nu doar
aduce aminte ci și
învață. Ce anume învață? Nimic altceva decât ceea ce urmează mereu să fie, devenirea - asta învață.
A crede că Hristos și Apostolii au lăsat
toată învățătura este, cred, o eroare de înțelegere și o minimalizare a lucrării Duhului în Biserică.
Tradiția este vie, dinamică. Noi și noi roade ale viețuirii sfinte, în Duhul, au fost adăugate la Comoara Bisericii de-a lungul secolelor.
Învățătura din zorii primului mileniu este doar programul, nucleul, sămânța.
Nu putem reduce arborele la sămânță, chiar dacă el provine din ea. Anumite componente ale arborelui sunt ireductibile la sămânță deși, genetic, sămânța este primordială.
Deci nu e vorba doar despre o explicație, cât mai ales despre o dezvoltare a Învățăturii, aceasta rămânînd mereu în legătură organică, vie, cu Evanghelia.
Ereziile au fost considerate ca dezvoltare greșită (ca deviere, cum spui) și tratate ca atare, prin îndepărtare.
Diverse filosofii și-au găsit, totuși, locul în Biserică, în măsura în care au fost asimilate teoretic și practic. Dacă nu au putut fi, însă, asimilate, atunci au fost eliminate.
Au rămas, eventual, ca sateliți. Se rotesc împrejur (umbrind, poate, o parte din Lumina Soarelui Ceresc), fără a deveni una cu Învățătura. Fie pentru că duhul lor e veșnic străin de Duhul, fie pentru că deocamdată nu s-au găsit modalități de a le integra în conștiința dogmatică și în viața liturgică a Bisericii.
Aceasta este opinia mea, să fiu iertat (și îndreptat, te rog) dacă greșesc.