Citat:
Īn prealabil postat de catalin2
Acum, in legatura cu prezenta Sfantului Andrei in Dobrogea. Stim ca Sfantul Apostol a propovaduit in cetatile grecesti din sudul Marii Negre. In mod normal a ajuns si la cetatile din Dobrogea si, probabil, si la cele din nordul Marii Negre. Cetatile dobrogene si celelalte cetati grecesti erau cunoscute si prospere, putin probabil sa fie uitate. Pe langa aceste deductii, avem si surse istorice. Unii istorici au pus la indoiala relatarea episcopului Eusebiu de Cezareea, care preciza ca il citeaza pe Origen, scriind ca Sfantul Andrei a propovaduit in Scitia. Dar cineva contemporan cu Origen scrie acelasi lucru, e vorba de Hippolyt al Romei, acesta mentionand ca Sfantul Andrei a propovaduit in Tracia si Scitia. Dobrogea era numita Scitia Mica, nu se stie daca a ajuns pana in partile rusesti, probabil s-a dus la majoritatea cetatilor grecesti din jurul Marii Negre.
|
1. ,,in mod normal a ajuns si la cetatile din Dobrogea si probabil la cele din nordul Marii Negre"- deductie si presupunere, nu dovada istorica. Rationamentul nu suna neaparat ilogic dar nu il poti proba concret. Doar il poti presupune, ceea ce ai si facut.
2.,,putin probabil sa fie uitate"-deductie/presupunere nu dovada istorica. Faptul ca erau cetati prospere nu este un argument in predicarea apostolica care nu se orienta dupa acest principiu.
3.,,Nu se stie daca a ajuns in partile rusesti, probabil s-a dus la majoritatea cetatilor grecesti din jurul Marii Negre"- deductie/presupunere cu un sambure de adevar: de fapt nu se stie exact traseul lui, exista presupuneri dar acestea nu sunt dovezi istorice.
La final vei avea o locatie generala, calatorii cat de cat sigure la sud de Dunare si de aici multe presupuneri si deductii care, desi suna tentant, nu se incadreaza in notiunea stricta de ,,dovada istorica". Daca imi spui ,,Am dovezi generale si indirecte si completez piesele lipsa cu deductii, folclor, credinta sau orice alta categorie" sunt de acord cu afirmatia ta. Daca insa imi spui: ,, Am dovezi clare, directe, din mai multe surse, probate (in orice modalitate istorica)" atunci categoric nu sunt de acord cu tine si categoric intelegem foarte diferit notiunea de ,,dovada" in sens istoric.
Ps. Nu am nici o problema cu cei care cred ca Apostolul a trecut prin Dobrogea, a stat prin celebra pestera, etc. Nu ma numar orintre ei dar nici nu ma deranjeaza cu nimic convingerea dansilor, intr-un fel, pana la un punct, ii inteleg.