În prealabil postat de Ioan_Cezar
Igor, dragul meu frate, îngăduie-mi să îți scriu, pe scurt, că te înșeli.
Mai întâi, te întreb foarte serios: de unde știi?
Ai aprofundat, cumva? Ai experiat? Ai cunoștințe teoretice și practice în așa fel încât să spui, cu mâna pe inimă, asemenea verdict? Care sunt temeiurile de nezdruncinat pe care se înalță dura ta evaluare?
*
Sigmund Freud a fost medic neurolog. Apoi psihanalist. Nu primul (deoarece înaintea lui și în același timp cu el mai erau și alții părtași la același duh al descoperirii) dar cel care s-a dedicat cu totul și cu orice risc noului domeniu al sănătății și culturii. El a scris primul, pe larg și curajos, el a statuat, el e părintele.
*
Într-o Austrie bântuită de nevroze cu etiologie sexuală, pe timpul unei Biserici Catolice incapabile de a face față provocărilor vremii, Freud a trebuit să să rezolve câteva cazuri (vezi biografia) de nevroză cu etiologie sexuală.
În baza practicii și a intuițiilor geniale, Freud a lansat mesajul (vechi, dar în termeni noi, ținînd cont de cultura lumii lui) că energia sexuală poate robi în mod pătimaș pe om și că se poate și chiar trebuie ca omul să se înalțe peste această capcană, pentru a se împlini ca om.
Freu spune limpede și în mod repetat: energia sexuală este enormă și rapace, voiește să ne robească definitiv, tinde să ne captureze și să ne deformeze toată viața sufletească și trupească, deci se cuvine să o stăpânim și să o folosim în scopuri cu adevărat omenești: muncă, învățare, creație. Aceasta se face prin sublimare, spune Freud.
Știa bine maestrul că energia sexuală încorporată în patimă ucide, după cum invers, cunoștea că odată eliberat de patimă omul va avea la dispoziție un imens rezervor de energie pe care îl poate folosi în scopuri mult mai nobile.
Pe vremea lui Freud, Biserica Catolică, întâmplător sau nu, era incapabilă să îi ajute pe oameni în acest plan.
De unul singur, apoi prin discipoli, Freud a făcut pentru oameni ceea ce un întreg imperiu de slujitori în sutană ai omului nu reușise să facă: a arătat pericolul sexualității necontrolate, a dezvăluit metoda ori calea de îmblânzire și conducere, a ilustrat magistral roadele.
Să fim bine înțeleși: între Sfinții Părinți și Sigmund Freud nu e nici o diferență de fond. Cu toții au luptat să elibereze pe oameni din coliviile ucigașe ale patimilor, folosind tehnici adaptate la contextul vremii, la posibilitățile timpului, la tendința istorică de moment și de perspectivă. Unii în mânăstire și în biserică, Freud în cabinet.
Freud a adus mai clar ca oricînd în ochii minții omului lumesc mesajul Domnului: nu dați viața voastră patimilor ci, dimpotrivă, omorâți patimile și folosiți energia camuflată în ele pentru a trăi cu adevărat omenește, înalt, ba chiar sublim. Bateți mormântul pe care l-ați construit singuri prin umilința cercetării autentice de sine. Lăsați rușinea, că mai mare e rușinea de a fi fățarnici!
Orice patimă omorâtă, am învățat eu de la Freud și de la Părinți, îmi oferă mie ca om o energie eliberată, imensă, pe care o am de acum la dispoziție. De am discernământ (minte/inimă smerită), voi face cu acest dar de energie/viață un gest de iubire rodnică. De nu, voi face păcate încă și mai mari ca înainte. Că în casa curată și înnoită dracii dansează încă mai vârtos...
Sfântul Serafim a dus mare război cu patimile. Eu știu că de s-ar fi întâlnit cu Freud ar fi avut muuuulte de discutat.... Și ar fi fost prieteni, deși, aparent, ei pot fi considerați de către unii ca fiind dușmani neînduplecați.
Dar nici Sfântul nici Freud nu credeau în dușmănie. Ci în iubire! Jertfelnică. De sine! Adică în omorârea patimilor, altfel spus în dezlegarea energiei Vieții, a Luminii Care iubește pe om, în chiar lăuntrul cel mai adânc și de necuprins al firimiturii de om...
|