Cea dintâi și cea mai de seamă poruncă din Legea lui Dumnezeu este: „Să iubești pe Domnul Dumnezeul tău cu toată inima ta” (Matei 22,37), și așa mai departe – însă în calea împlinirii acestei porunci se întâlnesc o mulțime de piedici din partea trupului nostru multîmpătimit, a lumii preacurvare și păcătoase, ori din partea oamenilor necredincioși și a diavolului care întinde pretutindeni cursele sale pierzătoare. Cu toți acești vrăjmași trebuie să ne luptăm fără încetare și să îi biruim și să stăm neclintiți în dragostea de Dumnezeu. Dacă în calea noastră către Dumnezeu stă vreun om, vreo împătimire de el – jos cu acest om, trebuie părăsit, chiar de-ar fi tată, mamă, frate, soră, rudenie îndeobște, sau prieten, sau om iubit cu dragoste necurată. Dacă dragostea de Dumnezeu este împiedicată de bogăție, de plăcerile pântecelui, să împărțim bogăția, să iubim postul.
A doua poruncă este: „Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți (Matei 22, 39). Dacă acestei iubiri îi pune stavilă dragostea lumească de vreun om, de cinste și slavă, de bani, de lux, de pântece, de trup, să lepădăm toată dragostea lumească și să-l iubim pe aproapele din tot sufletul, îngrijindu-ne de el ca de noi înșine, ca de trupul nostru, ca de sufletul nostru. Sfinții bineplăcuți ai lui Dumnezeu ne sunt o pildă minunată de dragoste lucrătoare. Să le urmăm după putere, cu ajutorul lui Dumnezeu. Tot cel ce se nevoiește de la toate se înfrânează, ca să primească cunună nestricăcioasă (I Corinteni 9,25).
Drept piedică în calea dragostei de DUMNEZEU și de aproapele slujește împătimirea noastră de trupul nostru și de împlinirea poftelor și a patimilor – așa-numita prietenie a noastră cu trupul potrivnic lui Dumnezeu, altfel spus cu înșelarea trupească (îndulcirea de somn, de mâncare și băutură, de plăcerile sexuale); ca atare, suntem datori, după cuvântul apostolului, să ne răstignim trupul cu patimile și poftele (Galateni 5, 24), biruind toată înșelarea ca pe o nălucire de la vrăjmașul.
Sfântul Ioan de Kronstadt
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|