Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar
Eu tot nu sunt lămurit cum e cu pictura aceea... De ce atârnă atât de greu ca argument împotriva Părintelui Arsenie.
E de înțeles că a picta într-o biserică ortodoxă un om care, în raport cu poziția oficială a Bisericii este considerat eretic, constituie o provocare serioasă.
Iar acum întrebările:
1) Fraților, spuneți vă rog cu mâna pe inimă: ați cunoscut mulți artiști plastici? Aveți prieteni buni printre pictori? Eventual printre iconari? Ați împărtășit idei, frământări, sentimente cu un pictor? Ați suferit, v-ați bucurat împreună cu el? Cunoașteți voi, cei care faceți un punct crucial din pictura Părintelui, ce fel de om este un artist plastic? Știți cum crează, cum se comportă în timpul lucrului la o operă? Aveți idee ce înseamnă pentru un artist plastic un tablou, o lucrare? Îi cunoașteți ofurile, înjurăturile, râsul și plânsul?
2) Este careva specialist pe aici într-unul din domeniile artelor plastice? Dar în arta sacră? Se pricepe cineva la estetică vizuală? Avem vreun doctorand, masterand, practicant în critica de artă? Dar în pictura bisericească? Ne poate ține cineva un discurs coerent, fie și de-o pagină, despre STILURILE întâlnite în istoria artei sacre (creștine) - bizantin, neobizantin, realist, clasic, neoclasic, ori de-a binelea românesc etc.? Iar Arta Sacră e același lucru cu Sacrul în Artă?.......
3) Când un pictor se așază pe sine într-o lucrare ... ce înseamnă? Dar dacă pune un personaj drag lui, unul pe care îl admiră pentru ceva anume (de pildă pentru că acela s-a lepădat de cele lumești, a îmbrățișat sărăcia de bună voie, a predicat Evanghelia, a învățat pe tineri ce înseamnă omenia etc.)?
4) Dacă aș vrea să arăt (fie și dorința, nu neapărat înainte-vederea) că în viitor Biserica va avea în componența ei și oameni precum Francisc, eventual convertiți de la catolicism sau, poate, chiar intruși (varianta negativă), oare mă pot folosi de o exprimare în imagini a acestei realități posibile?
5) Dar dacă vreau să îmi exprim dorința ca frații mei ortodocși să ia aminte și la unii dintre credincioșii catolici considerați sfinți de BC și să nu le mai ambaleze memoria în pânză ghimpată?
.
|
-eu zic ca nu se mai tine cont de sinoade,dogme,canoane...
-toti sfintii au fost impotriva ereziilor,a ereziei catolice,si sfantul Ignatie l-a numit inselat de demoni pe Francisc din Asisi
-deci p Boca pictand in Biserica un eretic drept sfant se poate zice ca a acceptat erezia catolicilor, a acceptat ca au taine,botez,preotie si deci pot ajunge sfinti, de asemenea nu a tinut cont de arta canonica sau canoanele icoanei (nu se picteaza eretci in Biserica,mai ales cu aureola de sfinti)
-chiar si in Cararea apar unele idei new-age-iste
-de asemenea trebuie sa tinem cont si de ceea ce a zis p Arsenie Papacioc,Ioanichie Balan si alti preoti
-in cartea lui Nicolae Streza "Marturii despre Parintele Arsenieâ la pagina 259 spune :"ca ii primea si pe credinciosii greco-catolici si le zicea ca au aceeasi credinta-ca ortodocsii- si ca deosebirile sunt minime"
-de asemenea in cartea "marturii din Tara Fagarasului despre p Arsenie Boca" gasim la p 99:" p Boca ii primea pe greco-catolici la spovedit si impartasit -fara sa le faca trecerea la ortodoxie(lepadarea de erezii,botez)-cu binecuvantarea mitropolitului Balan" si la pagina 103:"la sobornicitate ajung cei ce renunta la confesionalitate"
-pai ce Biserica nu e soborniceasca,trebuie sa renunte Ortodoxia la ceva ca sa se uneasca cu alta confesiune si sa fie deplina ? - asta vor ecumenistii eretici
-zice Nicolae Streza ca nu l-a auzit niciodata pe P Arsenie Boca sa combata sau sa zica ceva de rau despre catolicism sau greco-catolicism.
-cand l-a intrebat cineva daca se poate inchina la "sfintii" catolici a zis ca" da dar sa nu-i uitam nici pe ai nostri"
-in cartea Lumina faptei din lumina cuvantului - Lidia Staniloae Ionescu zice despre P Boca ca era plin de slava desarta,de mandrie, nu tinea cont de nici un sfat al p Staniloae ,p Boca era plin de sine.
-fenomenul acesta cu P Boca seamna cu fenomenul medjugorje,Fátima...unde chipurile Maica Domnului le apare catolicilor si ii invata sa fie buni,morali...dar nu le zice sa renunte la erezia lor, nu le zice sa nu mai huleasca Sfanta Treime cu adaosul filioque.
-deci eu il cred pe Parintele Arsenie Papacioc cand zice ca Arsenie Boca era in inselare, si avem cateva exemple[in cartea despre inselare a Sfantului Ignatie Briancianinov] de calugari si pustnici care erau in inselare demonica ,dar mirenii ii considerau prooroci.
.................................................. ...................................
Canonul 15 al Sinodului al Noualea din Constantinopol (861) Cei ce propovaduiesc public eresul sau îl învata în Biserici, sa fie îndepartati de comuniunea cu credinciosii si afurisiti, ca unii ce fac schisma si sfarâma unitatea Bisericii."
-Sfântul Efrem Sirul (+379) Vai acelora care se întineaza cu blasfemiatorii eretici! Vai acelora care batjocoresc Dumnezeiestile Scripturi! Vai de cei câti murdaresc sfânta credinta cu eresuri sau încheie vreo întelegere cu ereticii!
-
Sfântul Ioan Gura de Aur (+ 407) Daca cineva contraface macar o mica parte a chipului regelui pe moneda regala, în felul acesta o falsifica;
la fel si în credinta cea adevarata, acel care va schimba chiar cât de putin în ea, o vatama pe toata. Caci daca, pe de o parte, dogma este rastalmacita, si înger de ar fi, sa nu-l credeti. Nimic nu foloseste viata virtuoasa, daca credinta nu este sanatoasa."
-
Sfântul Chirii al Alexandriei (+444) Daca cineva schimba ceva în sfintele si dumnezeiestile dogme patristice, acest lucru nu trebuie sa-l luam drept clarviziune, ci drept crima si abatere de la dogma si pacatuire împotriva lui Dumnezeu."
-Sfântul Teodor Studitul (+826) Atunci când Credinta e primejduita, porunca Domnului este de a nu pastra tacere. Daca e vorba de Credinta, nimeni nu are dreptul sa zica: Dar cine sunt eu? Preot, oare? N-am nimic de-a face cu acestea. Sau un cârmuitor? Nici acesta nu doreste sa aiba vreun amestec. Sau un sarac care de-abia îsi câstiga existenta? ... Nu am nici cadere, nici vreun interes în chestiunea asta. Daca voi veti tacea si veti ramâne nepasatori, atunci pietrele vor striga, iar tu ramâi tacut si dezinteresat?"
Sinodul nu este aceasta: sa se întruneasca simplu ierarhi si preoti, chiar daca ar fi multi; ci sa se întruneasca în numele Domnului, spre pace si spre pazirea canoanelor... si nici unuia dintre ierarhi nu i s-a dat stapînirea de a încalca canoanele, fara numai sa le aplice si sa se alature celor predanisite, si sa urmeze pe Sfintii Parinti cei dinaintea noastra...
Sf. loan Gura de Aur a spus deschis ca dusmani ai lui Hristos sunt nu numai ereticii, ci si cei aflati în comuniune cu ei."
Avem porunca de la însusi Apostolul Pavel ca, atunci cînd cineva învata ori ne sileste sa facem orice alt lucru decât am primit si decât este scris de canoanele Sinoadelor ecumenice si locale, acela urmeaza a fi osândit, ca nefacând parte din clerul sfintit.
Nici un sfânt nu a încalcat legea lui Dumnezeu; dar nici nu s-ar fi putut numi sfânt, daca ar fi calcat-o."
-Sfântul Grigorie Palama (+1340) Cei ce sunt în Biserica lui Hristos apartin adevarului, iar câti nu apartin adevarului, nu sunt nici în Biserica lui Hristos."
-Sfântul Marcu Eugenicul, Mitropolitul Efesului (+1444)
Invataturile dascalilor apuseni nici nu le cunosc, nici nu le primesc, încredintat fiind ca sunt înselatoare, în materie de credinta ortodoxa nu exista concesie. In problemele de credinta nu încape pogoramântul si iconomia, deoarece pogoramântul provoaca împutinarea credintei. Asta ar fi egal cu a spune: Taie-ti capul si du-te unde vrei."
Noi pentru nimic altceva nu ne-am despartit de latini, decât pentru ca sunt nu numai schismatici, dar si eretici. Pentru aceasta nu trebuie nicidecum sa ne unim cu ei!"
Sfântul Cuvios Mucenic Cosma Etolianul (+1779) "Eu, crestinii mei, mi-am cheltuit viata studiind timp de cincizeci de ani, am citit si despre preoti si despre necredinciosi, si despre atei si despre eretici, am cercetat adâncurile întelepciunii.
Toate credintele sunt mincinoase, calpe, toate sunt ale diavolului. Am înteles si acest lucru adevarat, dumnezeiesc, ceresc, desavârsit si pentru mine si pentru voi:
numai credinta crestinilor ortodocsi binecredinciosi e buna si sfânta, ca sa credem si sa ne botezam în numele Tatalui si al Fiului si al Sfântului Duh.
Noi avem o porunca ce spune sa anatematizam pe oricine adauga sau nu crede în ceva mic din cele pe care le-au legiuit Parintii Bisericii noastre."
-