Citat:
În prealabil postat de dobrin7m
Laura Hristos este persoana. Una dintre persoanele Sfintei Treimi. Dumnezeu nu se afla in creatia sa caci atunci aceasta ar fi panteism si nici in creatia oamenilor. Una este ca noi ajungand smerenia sa vedem pe fiecare om ca si cum ar fi Hristos si asa sa il ajutam si alta sa credem ca Dumnezeu se afla in toti si in toate. Pe Hristos daca Il gasesti El va intra in inima ta, si atunci arzi de iubire pentru semeni si pentru intreaga creatie a lui Dumnezeu.
Cum poti crede ca Hristos este in flori, in natura , sau in stiinte? aceasta nu este ortodoxia Laura. Citeste te rog mai pe indelete despre panteism. Hristos nu este impersonal, ci este Persoana.
Laura Biserica sunt credinciosii ei, madularele ei, nu intregul Univers, cu stele , sori, si planete si cu toate lucrurile materiale create. Mai este Biserica nevazuta pe langa cea vazuta iar capul Bisericii este Hristos.
Nu te supara pe mine insa nu pot accepta ideile panteiste sub nici o forma.
|
Doamne ajută!
Doamna Mihaela,
Din mila lui Hristos, am convingeri ortodoxe și, așa cum probabil că știți din alte postări ale mele, sunt absolventă de Teologie.
Desigur că Dumnezeu este Persoană (mai exact, Treime de Persoane veșnice, egale și consubstanțiale)!
În panteism, se promovează ideea unei Divinități impersonale, Care Se confundă ontologic cu creația Sa.
În credința noastră creștină, se mărturisește ubicuitatea lui Dumnezeu, dar și transcendența Sa. Dumnezeu nu poate fi confundat cu lumea creată și nici nu poate fi imaginat un loc în care atotprezența Sa și lucrarea Lui proniatoare să nu fie simțită, percepută de către cei ce trăiesc în neîncetată comuniune cu El.
Domnul profesor Cezar mi-a înțeles exact mesajul (ca de fiecare dată) și a exprimat într-un mod foarte frumos și clar ideile pe care am încercat să le transmit; îi mulțumesc mult pentru susținere.
Acum mă opresc aici cu mesajul (fiindcă, la cât sunt de obosită în seara asta, chiar c-aș începe să scriu erezii!...), propunându-vă să medităm împreună la câteva fragmente din minunatele texte liturgice ale Bisericii noastre:
"...Care pretutindenea ești și pe toate le-mplinești, Vistierul bunătăților și Dătătorule de viață...";
"...Deșteaptă-te, dar, ca să Se milostivească spre tine Hristos Dumnezeu, Cela Ce pretutindenea este și toate le plinește";
"În mormânt cu trupul, în iad cu sufletul ca un Dumnezeu, în rai cu tâlharul și pe scaun împreună cu Tatăl și cu Duhul ai fost, Hristoase,, toate umplându-le, Cel Ce ești necuprins".
În afară de ideea ubicuității lui Dumnezeu, aș aminti și învățătura despre Revelația naturală, căci "cerurile spun slava lui Dumnezeu și facerea mâinilor Lui o vestește tăria" (Psalm18, 1).
Doamne ajută!
P. S. 1. "Cum poti crede ca Hristos este in flori, in natura , sau in stiinte?"
Dar cum ar putea exista florile, natura, științele, fără harul lui Dumnezeu?
"...căci fără Mine nu puteți face nimic" - ne revelează Domnul (In15, 5). Ce performanțe științifice s-ar putea realiza, ce meditații filosofice s-ar putea naște în mințile și-n inimile celor mult însetați de adevăr, ce creații literare, muzicale sau artistice ar putea exista vreodată, dacă Acela Care ne-a adus de la neființă întru ființă nu ar fi pus în inimile noastre dorul de a crea, de a cunoaște, de a descoperi?
Și ce-ar fi neînsemnatele noastre creații omenești, fără asistența neîncetată a "Celui Ce toate le lucrează întru toți"?
De aceea, doamna Mihaela, mărturisesc cu bucurie, urmând exemplul Sfântului Justin Martirul și Filosoful, că noi, creștinii, "suntem copii ai inițiativei și ai științei", că "tot ceea ce a fost realizat sau spus frumos vreodată de către oameni se datorează părții de Logos aflătoare în ei" și că, tocmai de aceea, toate aceste realizări "sunt patrimoniul nostru, al creștinilor".
Să ne gândim: un pictor, poet ori filosof din Grecia antică nu a fost, oare, fără s-o fi știut, "un creștin înainte de vreme", prin ceea ce a realizat asistat în mod tainic de către Domnul?
Și dacă nu... atunci, de ce sunt pictați filosofii "păgâni" pe zidurile exterioare ale mănăstirilor moldovenești?
Ce "erezii" vor fi avut în gând acei zugravi medievali?...
P. S. 2. "Nu te supara pe mine insa nu pot accepta ideile panteiste sub nici o forma"
Nu mă supăr;
nici eu nu le pot accepta.
A fost doar un malentendu, datorat, poate, unei exprimări neclare din mesajul meu.
De câteva luni bune, mă cam bântuie, din când în când, ispita de a-ncerca să scriu poetic... Nu mă luați în seamă! :))
O seară minunată vă doresc!