Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Nimeni nu poate forta un Papa sa se retraga. El nu are de dat socoteala nimanui de pe pamant. Puterea sa o excede pe aceea a celorlalti episcopi, chiar luati impreuna.
|
Este o erezie, o interpretare eretică a Sfintelor Scripturi a spune că papa nu ar avea de dat socoteală nimănui de pe pământ, că autoritatea sa ar excede-o în mod necesar și întotdeauna pe cea a celorlalți episcopi, chiar și luați împreună.
În primul rând avem evenimentele relatate în Cartea Faptelor cap. 10 și 11, unde cu ocazia relatării celor legate de Corneliu, ne este relatată în cap 11 și darea de socoteală a lui Petru în fața celorlalți apostoli. Este bine deci să fie citite cap 10 și 11 ale Cărții Faptelor pentru a vedea erezia papalistă. Când Petru s-a întors la Ierusalim îi vedem pe ceilalți cerând socoteală acestuia.
Apostolii și frații, care erau prin Iudeea, au auzit că și păgânii au primit cuvântul lui Dumnezeu.
Și când Petru s-a suit în Ierusalim, credincioșii tăiați împrejur se împotriveau, zicându-i: Ai intrat la oameni netăiați împrejur și ai mâncat cu ei. (
Fapte 11, 1-3)
După care la versetele urmatoare
Fapte 11, 4-17 urmează o justificare a apostolului Petru în fața unora dintre credincioșii din Ierusalim. Se poate vedea deasemenea comportamentul lui Petru care nu este nici pe departe unul al unui stăpân, monarh absolut care nu ar avea chipurile de dat socoteală în fața nimănui pentru faptele și pozițiile sale; însuși faptul că Petru se justifică, însuși felul în care o face, neavând nici măcar o singură urmă de mentalitate monarhică absolutistă, ci apelând la descoperirea pe care o avuse de la Dumnezeu, pe care ceilalți au crezut-o, dar nu au acceptat-o pentru că ar fi fost vreun dictat ex cathedra al lui Petru, și nici pentru că acesta ar fi avut vreun închipuit primat de drept divin asupra întregii Biserici în materie de credință, ci pe baza relațiilor de bună-credință ce existau între creștini atunci și pe baza încrederii pe care ei o aveau că Petru nu mințea. Nici din partea lui Petru nu se vede vreo atitudine monarhică, ba dimpotrivă, nici din partea credincioșilor nu se vede vreo atitudine de obediență totală ca în fața unui monarh, ba dimpotrivă i-au cerut pe loc socoteală pentru că intrase la păgâni și cinase cu ei. Bineînțeles că la un moment dat, în cazul unui conflict, Petru își putea impune poziția în fața celor care îl credeau de bună-credință, dar asta nu pentru că ar fi avut vreun primat de drept divin, ci pentru că ceilalți i-ar fi acceptat mărturia despre descoperirea lui Dumnezeu, dar nu în mod necesar pentru că ar fi avut vreun primat de drept divin. Putem să credem că dacă Dumnezeu dorea putea să facă acea descoperire și altui apostol, și credem că în acest caz Petru ar fi făcut ascultare de Dumnezeu cu tot "primatul lui de drept divin" și ar fi acceptat autoritatea acelei descoperiri și dacă ar fi venit prin gura altuia dintre apostoli; Petru s-ar fi supus autorității dumnezeiești fără nici o cârteală, chiar dacă Dumnezeu ar fi ales să vorbească printr-o altă gură decât a lui, și putem să credem că lui Dumnezeu aceasta îi este posibil, că doar Hristos a făgăduit că îi va conduce pe toți aleșii la Adevăr, iar nu doar pe unul dintre ei, că tuturor aleșilor le va descoperi cele viitoare prin Duhul adevărului (
Ioan 16, 13-15), iar nu doar unuia dintre ei, toți apostolii fiind pietre de temelie ale Bisericii lui Hristos (
Apocalipsa 21, 14), și nu doar unul dintre ei, Petru.
Trecând peste ceea ce se întâmplă la Sinodul de la Ierusalim, unde se vede din nou că Petru nu avea o putere monarhică supremă asupra Bisericii, avem evenimentul de la Antiohia când apostolul Pavel nu doar că îi cere socoteală lui Petru, dar îl înfruntă pe față: "
Iar când Chefa a venit în Antiohia, pe față i-am stat împotrivă, căci era vrednic de înfruntare." (
Galateni 2, 11)
Chiar și numai aceste exemple de le luăm, și se poate vedea că Petru nu era chiar de capul lui în Biserică, că a fost luat la socoteală și chiar de mai multe ori, ajungem în mod evident la concluzia că nici așa zisul succesor al lui Petru nu poate pretinde că nu are de dat în nici o situație și în nici un fel socoteală nimănui de pe pământ. Însăși istoria consemnată a apostolului Petru arată foarte clar că a pretinde pentru papa ceea ce apostolul Petru nu a avut constituie interpretare tendențioasă și eretică a Sfintelor Scripturi și adică erezie, dacă presupunem prin absurd că papa de la Vatican ar fi în mod real și autentic succesorul lui Petru și dacă presupunem tot prin absurd că Petru trebuia neapărat să aibă un "succesor".