Citat:
	
	
		| 
					În prealabil postat de Mihnea Dragomir  Eliberat o data prin Botez, tu singur te-ai vandut pentru o iluzie de libertate. | 
	
 Numai nașterea din nou, de sus, din Dumnezeu  legitimează purtarea  numelui de creștin. Numai credința în Dumnezeul cel  adevărat și  cunoașterea adevăratului Dumnezeu poate legitima purtarea  numelui de  creștin. În afara acestor premise purtarea numelui de creștin  este  ilegitimă. 
Este vorba deci despre credința adevărată, iar aceasta nu doar în   conținutul ei doctrinar ci mult mai mult în conținutul ei de experiență   și de raportare prin ea a omului la Dumnezeu și la Hristos. Credința de   fast-food nu mântuiește. Sfinții Părinți și teologii autentici ai   Bisericii întotdeaua au vorbit despre credință referindu-se la fenomenul   autentic al credinței. Și numai printr-o credință autentică, serioasă   și tratată cu toată seriozitatea putem vorbi despre mântuire și mai  ales  despre nașterea din Dumnezeu. La Sfântul Chiril lucrul acesta se  vede  și în citatele acestea și în toată opera lui, și este în mod  evident că  aceasta era învățătura lui, că 
nașterea din Dumnezeu  nu are loc  fără credință, fără credința adevărată și autentică în  Dumnezeu, în  Hristos, etc, și nu are loc fără credința personală,  adică a  fiecăruia dintre noi, spre deosebire de ceea ce cred unii sau  alții așa  ziși ortodocși cum că nașterea din Dumnezeu ar avea loc  printr-o  mărturisire formală și formalistă, și mai mult făcută de  alții, în  numele celui botezat când nici nu știe pe ce lume trăiește.
Adevărata viață în Hristos, nu una trucată, trebuie să treacă deci   printr-o adevărată naștere din Dumnezeu. Însă lucrurile nu se opresc la   credință. Pentru ca Hristos să ia cu adevărat chip într-un om și ca   astfel acel om să poată fi cu adevărat numit un creștin, nu doar un   simplu botezat oarecând, pentru ca să devină cu adevărat o persoană   creștină, iar nu un individ "creștin" al societății fast-food, procesul   de naștere, de înrădăcinare autentică în Hristos și în Duhul Sfânt   trebuie să meargă dincolo de credință, dincolo de harul premergător și   chiar dincolo de harul Botezului: trebuie să se treacă prin calea   poruncilor lui Hristos, trebuie să se treacă prin calea răstignirii, a   morții și a învierii în asemănarea mistică cu calea pe care Hristos   Însuși a parcurs-o. După cum foarte clar spune Hristos în Evanghelia   după Ioan rămânerea în cuvântul lui Hristos ne garantează cunoașterea   adevărului și primirea libertății, și numai în astfel de context putem   discuta despre o viață cu adevărat liberată spre Dumnezeu și în   Dumnezeu, în adevăr. De aceea și spuneam că 
pentru o autentică naștere din Dumnezeu rămânerea în cuvântul lui Hristos este obligatorie, altfel este o naștere de fațadă, una exterioară, una care nu atinge fibrele cele mai profunde ale spiritului. Rămân și 
răstignirea, moartea și învierea mistică cu Hristos. 
Cam așa au fost și sunt tratate lucrurile prin prisma Sfintei Tradiții a   Bisericii lui Hristos. Și cum Hristos vorbea despre două căi, una   strâmtă pe care merg puțini la viață și una largă, și aici se poate   vorbi despre două căi care ni se deschid înainte: 
calea regală a Sfintei Tradiții a Bisericii lui Dumnezeu,   iar pe de altă parte calea tradițiilor strămoșești și a creștinismului   fie de fast-food, fie de peticeală. Toată problema este ca aceia care  au  ales calea mai largă, tradițiile strămoșești și creștinismul de   peticeală să nu pretindă că ei sunt calea regală a Tradiței Sfinte, să   se țină băiețașii în limitele lor, acolo cuminți în banca lor, în   spoiala lor de creștinism.
"Prin acest fapt (al împroprierii firii umane, individuale și   generale, de către Domnul) fiecare dintre noi avem putința de a ajunge   <<personalități>> creștine, în măsura în care acceptăm ca   unic subiect al firii noastre pe însuși Logosul dumnezeiesc, și în care   <<persoana>> noastră este chiar aceea a Lui - în care   <<nu mai sunt eu cel care trăiește, ci Hristos trăiește în   mine!>> Din punct de vedere religios, cel care nu acceptă   această înlocuire a propriului <<eu>>, cu acela al lui Iisus   Hristos, nu a murit, ca să vieze în El - acel în Hristos al Sfântului   Apostol Pavel -, și nu a primit o reală personalitate creștină și o   adevărată viață, nu poate forma un <<alter Christus>>, cu propria fire omenească" (Nicolae Chițescu, teolog dogmatist ortodox)
„Oricine este născut din Dumnezeu nu comite păcat, pentru că sămânța   lui Dumnezeu rămâne în el și nu poate să păcătuiască pentru că este   născut din Dumnezeu. În aceasta se recunosc fiii lui Dumnezeu și fiii   diavolului: oricine nu săvârșește dreptatea și nu-l iubește pe fratele   său nu este din Dumnezeu.” 
(1 Ioan 3, 9-10)