Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Pentru acestea, eu consider hotărârea tribunalului rus ca fiind dreaptă. În plus, ea nu are legătură cu stalinismul. Stalinismul a desacrat el bisericile, nu a apărat caracterul lor sacru: aici e diferența dintre un stat legitim și unul ilegitim. Un stat acționează el pentru întărirea legii lui Dumnezeu ? Lucrează el pentru ca să semene cu Ierusalimul ? Dacă da, vorbim de un stat legitim. Dacă nu, atunci vorbim de un stat ilegitim. Deosebirea este mare: conducătorilor legitimi le datorăm ascultare, conducătorilor ilegitimi le datorăm opoziție.
|
Este și ăsta un punct de vedere, doar că se poate aduce în discuție dacă cei care au călcat în picioare Ierusalimul și Templul erau sau nu legitimi. Din punctul unora de vedere devastarea de două ori a Templului sfânt, călcarea în picioare a Ierusalimului pot fi privite ca fapte ilegitime din moment ce acolo era Templul lui Dumnezeu, Poporul ales al lui Dumnezeu, chivotul legii ș.a.m.d. Însă așa stau lucrurile când sunt privite prin ochii oamenilor și nu prin ochii lui Dumnezeu. Mai mult chiar Christos a vorbit foarte clar despre faptul că nu va rămâne piatră pe piatră și nu a spus deloc că ar fi fost vorba despre ceva ilegitim. Vroia Imperiul Roman instaurarea împărăției lui Dumnezeu? Nu. A fost legitimă călcarea în picioare a Ierusalimului și a Templului? Din punctul unora de vedere, nu; din punctul de vedere al lui Dumnezeu, da. Cu alte cuvinte oamenii nu sunt în măsură să se pronunțe întotdeauna asupra legitimității unui regim sau asupra legitimității unor fapte ale unui regim atâta timp cât ei nu judecă prin prisma judecății lui Dumnezeu, ci prin prisma judecății lor limitate și de multe ori extrem de lipsite de obiectivitate și de imparțialitate. Nu este dreptatea oamenilor aceeași cu dreptatea lui Dumnezeu. Asta nu înseamnă că încerc să justific pe cineva sau ceva, ci doar că privind în istorie legitim este ceea ce a considerat Dumnezeu că a fost legitim, nu ceea ce considerau unii sau alții la un moment dat, prin prisma judecăților lor părtinitoare, subiective, pretins infailibile.