Citat:
În prealabil postat de catalin2
Dogma Filioque spune ca Tatal si Fiul Purced pe Duhul dintr-un singur principiu, printr-o singura spiratie.
|
Citat:
În prealabil postat de catalin2
Ca o completare, dogma Filioque, spune ca este o Purcedere dintr-un singur principiu, nu din doua cauze. Este o singura purcedere, comuna.
Dar la Purcedere participa Doua Persoane (conform Filioque), deci doua principii, cauze. Pentru ca daca e un singur principiu inseamna ca:
1) sau purcederea e fiintiala, deci nu din doua ipostasuri, ci din faptul ca Tatal si Fiul au Fiinta comuna (cum afirma Fer. Augustin). In aces caz purcederea e comuna si Duhului, ceea ce o absurditate. daca n-ar fi comuna inseamna ca Tatal si Fiul nu ar avea exact aceeasi Fiinta cu Duhul, ar avea in plus Purcederea. Ar insemna astfel ca avem nu avem un singur Dumnezeu, ci doi! Asadar purcederea nu e fiintiala, ci persoanal, cum afirma si Sf. Damaschin si toti sfintii (cele Trei Persoane au in comun Fiinta, afara de origini, adica nasterea, purcederea si nenasterea).
2) Daca nu e fiintiala, dar avem un singur principiu, inseamna ca Tatal si Fiul sunt aceeasi Persoana, nu Doua. Aceasta e o erezie numita sabelianism sau modalism.
|
La Sinodul de la Florența au reafirmat dogma filioque și și mie mi s-a părut că se află în contradicție dogmatică cu ei înșiși, în propria lor dogmă, și asta pentru că, pe de o parte ei refuză să postuleze două principii ale Sfântului Spirit sau ale purcederii Spiritului, afirmând că este un singur principiu al Spiritului și o singură spirație
The Latins asserted that they say the holy Spirit proceeds from the Father and the Son not with the intention of excluding the Father from being the source and principle of all deity, that is of the Son and of the holy Spirit, nor to imply that the Son does not receive from the Father, because the holy Spirit proceeds from the Son, nor that they posit two principles or two spirations; but they assert that there is only one principle and a single spiration of the holy Spirit, as they have asserted hitherto. http://www.ewtn.com/library/councils/florence.htm
iar pe de altă parte dogmatizează că de fapt Spiritul ar purcede atât din Tatăl cât și din Fiul ca dintr-un singur principiu.
that the holy Spirit is eternally from the Father and the Son, and has his essence and his subsistent being from the Father together with the Son, and proceeds from both eternally as from one principle and a single spiration
http://www.ewtn.com/library/councils/florence.htm
Aceste două poziții dogmatice afirmate la Sinodul de la Florența mi se par contradictorii pentru că, pe de o parte postulează că numai unul ar fi principiul Spiritului, sau cauza purcederii Sale, iar pe de altă parte de fapt Spiritul purcede atât din persoana Tatălui cât și din cea a Fiului, adică din două persoane, ca dintr-un princpiu. Ori de vreme ce Tatăl și Fiul sunt două persoane unite dar care totuși nu se confundă în Sfânta Triadă, nu înțeleg cum ele nu pot fi două principii ci doar unul singur. Pe de altă parte o dată se afirmă că Spiritul are un singur principiu, iar apoi se afirmă că de fapt purcede atât din Tatăl cât și din Fiul ca dintr-un principiu; problema care se pune este cum Tatăl și Fiul deși sunt persoane care nu se confundă în Triadă sunt considerate un singur principiu al Spiritului, și nu două din moment ce persoanele sunt unite dar fără să se confunde.