Citat:
În prealabil postat de Eugen7
Consider ca diferentele in doctrina mantuirii nu sunt mici, ci sunt fundamental diferite.
Teologia ortodoxa afirma inechivoc ca mantuirea nu trebuie privita sub aspect juridic (asa cum am precizat anterior in postarea relevanta) ci sub aspect curativ, de vindecare de moarte in primul rand sufleteasca duhovniceasca si apoi biologica; si in al doilea rand de robia satanei.
Astfel, conform teologiei filocalice, Hristos Iisus ne-a rascumparat (mantuit) in sensul izbavirii de moarte (duhovniceasca si biologica) ce implica pacatul ("boldul mortii este pacatul" 2 Cor 15,56). Sangele Domnului Hristos Iisus nu a fost dat ca schimb (troc) mortii si diavolului (care ne tinea robiti in moarte si in pacate) pentru ca astfel sa fim noi sloboziti - Doamne fereste o asemnea cugetare! - ci sangele Sau si trupul Sau datatoare de viata au biruit moartea (duhovniceasca si biologica) si pe diavol (care este mort duhovniceste si stapan si prototip al mortii duhovnicesti) si astfel moartea si diavolul au fost fortate de sangele si trupul Domnului Hristos Iisus (mai ales prin taina Sfintei Euharistii) sa se retraga (sa se departeze, sa fuga), din persoana umana (patrunsa de Hristos Iisus prin harului Duhului Sfant, prin Sfintele Taine ale Bisericii, mai ales Taina Sfintei Euharistii) si astfel sa o slobozeasca.
Deci sagnele si trupul Domnului Iisus Hristos sunt doar pentru viata (duhovniceasca si biologica), caci sunt datatoare de viata (duhovniceasca si biologica) si nicidecum nu pot fi date in schimb(troc) pentru noi oamenii, nici lui Dumnezeu Tatal si nici mortii si diavolului.
|
Probabil că sunt mari aceste diferențe de abordare soteriologică, însă -cum spuneți- nu are rost să constituie un motiv [în plus] de vrajbă. În ce privește "aspectul juridic", acesta nu e de neglijat, căci nici Hristos nu l-a trecut cu vederea. Pentru El-Creatorul care doar zice și se înfăptuiește ar fi fost suficient să rostească un cuvânt ("din această clipă, sunteți toți iertați și mântuiți") și să ocolească Crucea. Dar nu se putea, căci "
plata păcatului este moartea". Moartea înlocuitoare (în locul nostru) care ne-a adus viața cum bine ziceți în continuare.