Adevărata față a papalității după Sfânta Biserică Ortodoxă 17
Toată abilitatea teologilor latini consistă în aceea că ei interpretează în
sensul de purcedere eternă, toate cuvintele întrebuințate de Părinți pentru a
exprima, sau relația eternă și ființială care există între Fiul și Sfântul Duh, sau
trimiterea ori misiunea Sfântului Duh prin Fiul. Prin mijlocul acestei procedări
ei au putut revendica tradiția catolică care-i condamnă în mod formal.
După aceste considerațiuni generale, vom intra în examinarea mai
precisă a doctrinei Părinților Bisericii, spre a constata care a fost credința
primară, cu care în urmă noi vom compara doctrina romană.
Mai înainte de a cita textele în care Părinții au învățat, sau ca ecouri ale
credinței din timpul lor, sau ca teologi, va fi bine să facem cunoscut sensul ce ei
au atribuit textelor Scripturii, citate de Occidentali în sprijinul opiniei lor. Cu
modul acesta, vom interpreta Scriptura după regula catolică, și comentariile
doctrinelor Bisericii ne vor iniția în adevărata lor doctrină.
Scriptura conține acest text:
“Iar când va veni mângâietorul, pe care Eu voi trimite de la Tatăl, Duhul
adevărului care din Tatăl purcede, acela va mărturisi despre Mine” (Sfântul
Ioan, XV, 26). Este oare adevărat că această expresie: care din Tatăl purcede,
desemnează purcederea eternă a Duhului Sfânt, și nu trimiterea sa temporală?
Dacă ar desemna trimiterea sa temporală, ar trebui să admitem că Mântuitorul a
exprimat aceeași idee prin cuvintele: care purcede și eu vă voi trimite. Dar, este
de ajuns a observa cineva că acțiunea de a purcede este exprimată printr-un verb
în prezent ca un act care există, și a doua este exprimată printr-un verb în viitor,
ca un act care încă nu există, pentru a se convinge că Iisus Hristos a avut în
vedere două acte diferite: primul care are pe Tatăl ca principiu, al doilea prin
care el însuși este agent din partea Tatălui. Purcederea eternă din Tatăl și
trimiterea temporală, de la Tatăl prin Fiul, sunt dar foarte clar indicate în textul
citat. Iisus Hristos totdeauna în același mod a desemnat trimiterea sau
comunicarea Duhului: “și alt mângâietor va da” (Ioan. XIV, 16). “Pe care Tatăl
îl va trimite în numele Meu” (Ibid. 26). “Pe care Eu îl voi trimite de la Tatăl”
(Ibid. XV, 26).
Iată comentariile Părinților Bisericii:
Sfântul Vasile al Cezareei se exprimă astfel: “Duhul lui Dumnezeu
purcede din Tatăl adică din gura sa; nu-l lua dar ca ceva exterior, creat, ci
glorifică-l ca avându-și de la Dumnezeu ipostasul său” (Omilii asupra
Psalmilor, XXXII). Sfântul episcop al Cezareei înțelege dar foarte bine, prin
cuvântul a purcede, actul etern prin care este produs Sfântul Duh. În Omilia
WLADIMIR GUETTÉE, Papalitatea eretica
29
contra Sabelienilor, el dă același sens cuvântului a purcede: “Fiul, zice el, este
ieșit din Tatăl, și Duhul purcede din Tatăl: unul prin naștere, celălalt într-un
mod neexprimabil”. El pune astfel pe aceeași linie pe cele două acte eterne din
Tatăl, distingându-le cu totul pe unul de altul și nedându-le decât pe Tatăl ca
principiu.
“Rămânând în hotarele care ni s-au pus, zice sfântul Grigore Teologul
(Cuv. 29, asupra teologiei), noi predicăm pe Acela care este născut, și pe Acela
care purcede din Tatăl, după cum a zis însuși Dumnezeu-Cuvântul”.
Sfântul Grigore înțelegea dar despre actul etern, cuvântul a purcede
pronunțat de Iisus Hristos, și el atribuiește acest act numai Tatălui.
Sfântul Ioan Chrysostomul46 este de asemenea explicit:
“După cum, zice el47, este scris: Duhul lui Dumnezeu (Matei XII, 28), și
aiurea: Duhul cel de la Dumnezeu (I. Corint., II, 11), așa este zis: Duhul Tatălui
(Matei X, 20); și pentru ca tu să nu vezi aici o simplă analogie, Mântuitorul
confirmă această expresie zicând: “Iar când va veni Mângâietorul, Duhul
adevărului, care din Tatăl purcede”. Acolo, Duhul purcede din Dumnezeu; aici,
din Tatăl. După cum zice vorbind de sine însuși: “am ieșit de la Dumnezeu”
(Ioan, XVI, 27), de asemenea, vorbind de Sfântul Duh, mărturisește că purcede
din Tatăl. Prin urmare, Duhul este în același timp, și Duhul lui Dumnezeu, și
Duhul care vine de la Dumnezeu Tatăl, și purcede din Tatăl. Ce însemnează
cuvântul a purcede? Iisus Hristos nu zice: s-a născut. Fiul este născut din Tatăl;
Sfântul Duh purcede din Tatăl. Care este valoarea cuvântului purcede? Pentru
ca să nu ia cineva pe Duhul drept Fiul, Scriptura nu întrebuințează cuvântul s-a
născut, ea zice că el purcede din Tatăl, ea-l reprezintă purcedând ca apa din
originea sa. Cine este cel ce purcede? Sfântul Duh. Cum? Ca apa din izvorul ei.
Dacă Sfântul Ioan, mărturisind despre Sfântul Duh, îl numește apă vie (Ioan
VII, 38), și dacă Tatăl zice despre sine însuși: “M-au lăsat, pe Mine care sunt
izvor de apă vie” (Ier., II, 13), Tatăl este originea Sfântului Duh, pentru că
Duhul purcede dintr-însul”.
Nu putea cineva să fixeze mai bine sensul cuvintelor Mântuitorului:
Care din Tatăl purcede.
Se poate afirma că toți Părinții le-au înțeles astfel despre actul etern îar
sinodul al doilea ecumenic le-a interpretat în același mod inserându-le în simbol
pentru a exprima acest act etern.
Va urma cu:
A le interpreta altfel, este, nu numai a tortura textul în el însuși, dar a se
despărți de tradiția catolică, și a prefera interpretațiunea sa individuală,
interpretațiunii colective a Bisericii.
__________________
1Ioan 4:1
Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume.
SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea"
Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici:
Fratele Traian Bădărău (Tătăică)
Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura.
|