Citat:
În prealabil postat de ioanna
Cred ca Eugen7 s-a referit la faptul ca in aspectul ei formal, vazut si nevazut, dar accesibil simturilor, Creatia (cartea Facerii)- nu se poate gandi fara existenta timpului si al spatiului, chiar daca principiul divin e atemporal si aspatial.
|
"La facerea universului am primit si facerea cerului" spune Sfantul Ioan Damaschin in Dogmatica.
NU Dumnezeu este in Univers ci Universul este in Dumnezeu caci "in El traim si ne miscam si suntem (fiintam, existam)" (Fapte cap 17). Dumnezeu este fiinta si nu doar un principiu. (Principiile nu sunt personale).
Creatia (vazuta si nevazuta) este in spatiu-timp. Dumnezeu a creat toate si tine toate, dar EL nu este in toate (asa cum sustinte panteismul spre exemplu), caci El nu este in iad spre exemplu.
Creatia, universul, nu este doar un aspect formal, ea avand o alta realitate decat cea accesibila simturilor si cugetarii, ci universul exista (fiind creat de Dumnezeu si fiind guvernat de legile stiintei pe care Dumnezeu le-a creat), este real, iar scopul creatiei, cununa creatiei este omul, mai exact Iisus Hristos "caci pentru EL si intru EL au fost facute toate, cele din ceruri si cele de pe pamant".
Astfel exista doua realitati: cea a lumii fizice, universul ce se cunoaste si intelege prin simturi si ratiune; iar a doua realitate este cea duhovniceasca ce se cunoaste si intelege numai intru Duhul Sfant, caci numai mintea (nous) patrunsa de Duhul Sfant "cunoaste chiar si adancurile lui Dumnezeu" (I corinteni cap 2). Domnul Iisus Hristos promite Sfintei Sale Biserici ca "va trimite Duhul Sfant care va invata toate" adica atat cele fizice cat mai ales cele duhovniceasti (vezi I corinteni cap 2).
Doamne ajuta. Har si pace.