În prealabil postat de ioanna
Sfintii Parinti spun ca unirea celor doi soti in Hristos este o mica biserica sau o parte a bisericii, caci si Biserica se constitue din astfel de unitati ale celor casatoriti prin Duhul Sfant care sufla in Biserica. Teofil din Antiohia zice:” a creat pe Adam și pe Eva, pentru cea mai mare iubire între ei, ca să reflecteze taina unității dumnezeiești.” , iar Sf. Ioan Gura de Aur : “Când bărbatul și femeia se unesc în căsătorie, ei nu mai sunt ceva pământesc, ci chipul lui Dumnezeu însuși”. Deci, femeia este egala barbatului, iar raporturile dintre soti sunt determinate de raporturile lor cu Hristos,ca „madulare ale trupului lui Hristos”, sunt datori ca amandoi sa se supuna Lui. Dar si supunerea reciproca, a fiecaruia fata de celalalt, constituie o virtute crestina fundamentala fiind punerea in practica a poruncii iubirii. Supunerea femeii fata de barbat este asezata in cadrul supunerii pe care ea este datoare sa o aiba fata de Domnul. De cealalta parte, dimpreuna cu ascultarea lui fata de Domnul, barbatul este chemat sa isi iubeasca femeia, precum Hristos Biserica.
Apostolul Pacel spune”Femeia sa-i fie supusa barbatului in Domnul”, deci supunerea nu este o stare de robie, insa nici de autoritate ce vrea sa iasa de sub conducerea sotului, ci una care se armonizeaza cu el prin supunere reciproca fata de Hristos care este capul Bisericii si in acelasi fel barbatul este capul femeii.
Cu totii facem parte din preotia generala sau imparateasca, harul nu apartine doar preotiei slujitoare, el a fost daruit pentru toata lumea din marea iubire a Lui Dumnezeu, insa pentru fiecare om in parte el trebuie dobandit, deci nu toata lumea e diacon. Sfantul Apostol Petru a spus: "Iar voi sunteti semintie aleasa, preotie imparateasca, neam sfant, popor agonisit de Dumnezeu, ca sa vestiti in lume bunatatile Celui ce v-a chemat din intuneric, la lumina Sa cea minunata". Apostolul Pavel a subliniat si el importanta rolului laicilor si a vorbit despre harurile pe care ei le pot avea si despre felul in care ei trebuie sa le foloseasca spre binele Bisericii, deci in cadrul Bisericii atat preotii hirotonisiti cat si credinciosii sunt preoti, doar Sf. Duh nu s-a pogorat numai asupra apostolilor, ci si asupra credinciosilor adunati. Credinciosii sunt pastratorii credintei, insa pot fi si invatatori. Consider ca diaconatul femeii are forme multiple de manifestare, printre care si cele mentionate anterior, caci si in starea de casatorie sau de calugarie, femeia slujeste si invata pe altii. Totodata, ar fi bine sa se reinstaureze si Institutia diaconatului, pentru reinnoirea muncii de catehizare si misionare, acesta fiind un dar primit, insa modificari in treptele preotiei nu facem noi, din moment ce acestea au fost randuite de Apostoli, ci doar Dumnezeu o poate face. Cu cat conlucrarea dintre preotimea generala si cea slujitorare se intensifica, cu atat Biserica se intareste.
Da-mi un nume de femeie-preot sau episcop, unul singur iti cer. Despre diaconite gasim informatii in documente istorice ,constitutiile apostolice, insa nu si de preot-femeie, daca ar fi existat cu siguranta ar fi fost mentionate, asa cum sunt mentionate nume de femei care au slujit Biserica, cum au fost si discipola lui Sf. Ioan Gura de Aur -Olimpiada , Macrina, Lampadia (Sf. Vasile) , Anastasia, Procula, Pentadia ( Sf.Sever de Antiohia) sau sotia Sf. Grigore de Nyssa- Teosofia si multe altele.
|