Tot pentru Adriana3
Domnul sa va binecuvinteze si sa va apere de vrasmasul.
Acelasi sfant Teofan Zavoratul
"21. Despre rătăcirea catolică
Mâhnirea mea, pricinuită de atacurile Apusului era cât pe ce să se domolescă. Acum,
însă, a revenit cu o forță mai mare. O să vă expun în grabă câteva gânduri. La prima vedere,
noi avem cu romano-catolicii multe asemănări: dogmele sunt aceleași, cu excepția celor noi,
inventate de ei despre obârșia Sfântului Duh și - mai recentă - despre nepărtășia Maicii
Domnului la păcatul primordial. O altă dogmă a lor este primatul papal. Tainele sunt aceleași,
dar aproape toate și-au schimbat forma și se deosebesc formal nu numai de Biserica
Răsăriteană, ci și de propriile lor rânduieli strămoșești. Au vecernie, utrenie, liturghie și alte
slujbe bisericești, ca și noi. Dar, la o privire mai atentă, vedem cât de lipsit de suflet și chiar
fără sens este totul! La o cercetare amănunțită, este evident oricui cât de departe sunt de
adevăr. Propagandiști vicleni încearcă să ne smintească cu imaginea de ansamblu,
ascunzându-ne deosebirile. Deosebirile care sar în ochi, ei le atenuează prin strâmbă tâlcuire.
De pildă, la Gagarin... „La voi - spune el - nu este lămurit sobornicește cum trebuie să credem
în originea Sfântului Duh; de aceea, pentru voi credința despre purcederea Sfântului Duh și de
la Fiul este o părere personală, pe care dacă cineva o acceptă, în nici un chip nu va fi supus
judecății Bisericii sale”. Observați sofismul? Dar, oare, credința neîncetată a Bisericii, că El
nu purcede de la Fiul, nu reprezintă tocmai glasul Bisericii? Și dacă dogma lor nu a fost
acceptată, oare nu înseamnă că întreaga Biserică spune că nu trebuie să se creadă în ea? Iar
Sinodul din vremea patriarhului Fotie și a papei Ioan al VIII-lea nu a anatemizat, oare, pe cei
ce acceptau purcederea Sfântului Duh și de la Fiul? Apoi, toate scrierile teologice din Răsărit,
toate catehismele - ce altceva înseamnă, dacă nu exprimarea învățăturii Bisericii Ortodoxe?
Potrivit acesteia, a crede că Sfântul Duh purcede de la Dumnzeu-Tatăl este o dogmă
obligatorie, iar „a crede latinește” că El purcede și de la Fiul este o abatere de la Biserică, o
erezie. Lămuriți-vă în privința acestui sofism!
Se mai spune: „Ce ne împiedică să credem în proveniența Sfântului Duh și de la Fiul?
Asta nu vă distruge dogma, ci îi adaugă un nou adevăr; a cunoaște cinci adevăruri este,
desigur, mai bine decât a ști patru”. Ce curse! E bine să se adauge la un adevăr un alt adevăr,
dar dacă se adaugă o minciună, atunci adevărul se deformează. Dacă amesteci amar cu miere,
strici mierea. Aspră judecată le e scrisă celor ce fac asemenea adaosuri.
Cu aceste și alte asemenea sofisme ei netezesc deosebirile prea evidente. Eu cred că
bunul simț este de ajuns pentru a desluși viclenia. De aceea, ei nu propovăduiesc asemenea
lucruri cunoscătorilor, ci dau drumul în aer la baloane de săpun, la nimereală, poate se lasă
careva amăgit.
Am fost întrerupt, și chiar pentru multă vreme... Am uitat ce am vrut să vă mai spun.
Așa - iată ce! Duhul catolicismului este pământesc. Biserica este pentru ei, în concepția lor, o
corporație politică, sprijinită prin forțe și mijloace omenești - cum sunt Inchiziția, indulgențele
- și cu o căpetenie văzută. Biserica Ortodoxă este comuniunea duhovnicească a tuturor în
Iisus Hristos și, prin El, comuniunea reciprocă între semeni. Biserica este cârmuită în taină de
Domnul și se îndreaptă spre scopul ei. La ei o conduce papa, și încotro?!! Deocamdată, destul.
Pentru Dumnezeu, păziți-vă de spiritele acestea lingușitoare, și păziți-i și pe ceilalți! Străduițivă
să citiți „Adevărul Bisericii universale”, „Cuvântul catolicismului ortodox” de A.N.
Muraviov8 și în franceză: „Question religieuse d'Orient et d'Occident”, Moskva, 1857. Acolo
toate sunt bine lămurite..." Invataturi si scrisori despre viata crestina
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem.
Adevarul este fiinta vie.
Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului.
Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului.
Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca
|