Subiect: Scopul nuntii
View Single Post
  #47  
Vechi 20.04.2011, 13:33:40
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de georgeval Vezi mesajul
Teologia rasariteana nu desparte fiinta de ipostas. Fiinta nu se manifesta in afara ipostasurilor Sfintei Treimi.
In facultatea de tologie ortodoxa crestina se studiaza corespunzator Dogmatica.

Fiinta nu exista in sine ci doar in ipostasuri, insa atributele apartin fiirii si nu ipostasei (persoanei). Personana (ipostasul) are toate atributele firii iar aceste atribute pot fi particularizate sau nu (in fuctie de ipostas, persoana).

In cazul Sfintei Treimi, singura diferenta intre persoanele (Sfintei Treimi) este atributul cauzalitatii care pentru Tatal este: nenastere, pentru Fiul este: nastere din Tatal; iar pentru Sfantul Duh este: purcedere din Tatal.

Așadar, ființa Dumnezeirii este una singură și este mai presus de existență și de cunoaștere, și “toate aceste însușiri trebuie atribuite întregii Dumnezeiri în chip comun, identic, fără deosebire, neîmpărțit și unitar. În chip deosebit însă, atribuim fiecărei ipostase a Dumnezeirii expresiile: Tată, Fiu, Duh, necauzat, cauzat, nenăscut, născut și purces, care nu indică ființa, ci raportul unei ipostase față de celelalte și modul lor de existență”[Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea I-a, cap 10] supraexistențial (mai presus de Univers, de spațiu și timp).
Prin urmare, după cum spune și Sfântul Ioan Damaschin, noi creștinii ortodocși urmând adevărul “credem într-o singură ființă, într-o singură Dumnezeire, într-o singură putere, într-o singură voință, într-o singură activitate, într-un singur principiu, într-o singură stăpânire, într-o singură domnie, într-o singură împărăție, cunoscută în trei ipostase desăvârșite”[Sf. Ioan Damaschin - Dogmatica, Cartea I-a, cap 10.] și anume: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh.
Reply With Quote