Comunitatea ortodoxă din Săpânța numără nu mai puțin de 3.300 de membri.  Practic, toți acești oameni au refuzat să redevină greco-catolici după  1989, rămânând în credință strămoșească. Trauma provocată în trecut de  Vaticanul expansiv care caută prin viclenia uniației să șteargă orice  urmă de ortodoxie din Ardeal fusese vindecată prin alegerea oamenilor,  de bunăvoie, a ortodoxiei. După 20 de ani de la revoluție, comunitatea  greco-catolică din Săpânța cuprinde 10 persoane! Este demn de reținut că  Săpânța împreună cu Rona de Jos au opus rezistența imperialismului  catolic până în 1790... Au fost prigoniți aproape un veac. Demersurile  de protest ale preotului greco-catolic Grigor Mihai sunt sprijinite,  surpriză (sau nu), de cei mai acerbi luptători împotriva ortodoxiei din  România: Remus Cernea, de la Asociația Umanistă, și Smaranda Enache, de  la Liga Pro Europa. Timp de șapte ani, preotul greco-catolic nu a avut  niciun botez, cununie sau înmormântare în Săpânța. “Drama” preotului  Grigor Mihai și, prin el a întregii biserici greco-catolice din Ardeal,  este că nu au credincioși! De aceea nu se poate vorbi de un conflict  între două comunități, pentru că nu există comunitate greco-catolică în  Săpânța. Conflictul, artificial fiind, este întreținut prin intermediul  mass-media și este creat de Grigor Mihai și de Episcopia greco-catolică  din Baia Mare. Pe plan local nu există tensiuni între ortodocși și cei  10 greco-catolici. Bătălia se duce doar la nivel de imagine, mass-media  și la nivel instituțional. 
Înțelegem frustrarea episcopului Ioan  Șișeștean, deoarece Parohia Ortodoxă Săpânța restaurează integral  biserica, cu acordul credincioșilor care sunt proprietarii de drept.  Protestele greco-catolicilor provin din faptul că biserica aceasta, în  stilul său neogotic, reprezenta ultimul bastion al prezenței Vaticanului  în Săpânța... Nu își dorește episcopul Ioan Șișeștean o biserică în  stil bizantin clasic, dar comunitatea ortodoxă dorește acest lucru.  Arhitectul Dorel Cordoș a realizat proiectul, iar meșterul de excepție  Andreica Gheorghe din Boroaia, Suceava, care are 17 biserici realizate,  va desăvârși această jertfă a săpânțenilor. Deja a realizat aproape  integral pridvorul în stil bizantin clasic. Va fi o capodoperă ortodoxă  românească această biserică, deși acum urcăm atâtea Golgote!!! Nu e  prima oară când ortodoxia românească este răstignită în istorie de către  imperialismul catolic, în propria țară. 
Părinte episcop Ioan  Șișeștean, l-ați întrebat pe preotul Grigor Mihai câte servicii  religioase are în Săpânța? Comunitatea este ortodoxă, nu dorește să  cedeze biserica din “Cimitirul Vesel”. Să ieșim noi, ortodocșii, afară,  câteva mii, și să intre cei 10 ai dvs.? De ce nu veniți duminică să vă  preluați biserica dacă susțineți că e greco-catolică? Aveți titlu de  proprietate? Părinte episcop Ioan Șișeștean, chiar trăiți într-o altă  dimensiune? Câte persoane aveți în Săpânța? 
Credeți că Hillary  Clinton vă poate ajuta? Dacă nu aveți credincioși, nu vă ajută nimeni,  nici măcar Papa Benedict. Vaticanul a pierdut teren într-un Occident  desacralizat și protestant și încercați aici, în estul Europei, să  câștigați terenul pierdut! Practic, biserica dvs. de la Săpânța e una  virtuală, pe internet și în mass-media. În realitate, situația e total  diferită. Părinte episcop Ioan Șișeștean, știați că la Cluj-Napoca, în  1948, s-au strâns 423 de canonici, protopopi, profesori și preoți  greco-catolici care au semnat un apel de revenire la Ortodoxie? În 1700  de la ce cult au trecut ardelenii la greco-catolici? 
În Săpânța, în  1948, au revenit de la greco-catolici la ortodocși 3.451 de persoane.  Adică toată comunitatea. Biserica din “Cimitirul Vesel” este a  comunității. Părinte episcop, cum se certifică activitatea pastorală a  unui preot care nu are, timp de șapte ani, botez, cununie și  înmormântare? Are doar activitate în instanțe, în tribunale, cere toată  averea bisericii să fie restituită. Corect ar fi să se împartă în  funcție de numărul de enoriași. Părintele Grigor a creat acest circ în  mass-media și a trimis scrisori la diverse instituții, de la Traian  Băsescu până la Patriarhul Daniel, nici Papa Benedict și nicio instanță  juridică nu le-o poate lua. Nu le puteți lua sufletul. Părinte episcop,  preotul Grigor a afirmat că ne-a donat nouă, ortodocșilor, un hectar de  teren, ca să facem mănăstirea Sapanta Peri  în anii '90 și, paradoxal,  ne-a permis să slujim acolo? E ridicol! Are acte să probeze asemenea  afirmații? Biserica din “Cimitirul Vesel” aparține comunității! Lupta se  duce între Episcopia greco-catolică Baia Mare, ca instituție, și  credincioșii ortodocși din Săpânța, ca și comunitate. 
 
Teolog Justin Leon Lutai 
 
Din ce scrie in articolul acela majoritatea comunitatii romanilor greco-catolicilor de acolo au trecut la crestin ortodoxie,iar Sfanta Biserica si cimitirul apartinea respectivei comunitati iar nu Bisericii catolice.
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
				"și dacă orb pe orb va călăuzi, amândoi vor cădea în groapă." - nu luati de bun tot ce scriu eu.
			 
		
		
		
		
		
	
	 |