Subiect: filioque
View Single Post
  #198  
Vechi 23.11.2010, 09:24:48
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Implicit

Referitor la un text de la sinodul de la Lyon 1274, anume We profess faithfully and devotedly that the holy Spirit proceeds eternally from the Father and the Son, not as from two principles, but as from one principle; not by two spirations, but by one single spiration. aș vrea să întreb, și în special pe latini, dacă purcederea Duhului Sfânt așa cum o enunță ei în textul acelei constituții nu duce la identificarea ipostaselor Tatălui și Fiului. Și întreb aceasta deoarece, având în vedere că principiul cauzal al pucederii Duhului Sfânt ne este prezentat la Ioan 15:26 ca fiind Tatăl, sau ipostasa Tatălui, atunci textul de la Lyon poate duce într-un fel la identificarea ipostaselor dumnezeiești ale Tatălui și Fiului; dacă principiul cauzal de purcedere a Duhului Sfânt este unul ipostatic, anume ipostaza Tatălui, atunci afirmația că Duhul Sfânt ar purcede atât din Tatăl cât și din Fiul, ca dintr-un singur principiu [cauzal] poate duce la concluzia că ipostasele Tatălui și Fiului sunt unul și același, adică sunt identice, adică Tatăl este Fiul și Fiul este Tatăl, ca ipostase, cu alte cuvinte ar exista nu Sfânta Treime, ci "Sfânta Doime" formată din două ipostase, una Tatăl-Fiul și cea de a doua Sfântul Duh. Dacă Tatăl și Fiul ar fi un singur principiu cauzal de pucedere a Duhului Sfânt, iar dacă conform Ioan 15:26 principiul cauzal de pucedere a Duhului Sfânt este unul ipostatic, adică ipostasa Tatălui ceresc, atunci nu se poate spune că de fapt acest text al sinodului de la Lyon din 1274 identifică ipostasele Tatălui și a Fiului într-o singură ipostasă Tatăl-Fiul ??
Reply With Quote