Citat:
În prealabil postat de adiandrea6
Wikipedia nu este o sursa neaparat obiectiva. Obiectiva este o carte de dogmatica. O sa citesc ce scrie despre baptisti la ultimul link pe care mi l-ati dat.
Din ceea ce am inteles pana acum din mesajul dumneavoastra este faptul ca cel putin o parte din protestanti cred ca painea si vinul sunt Trupul si Sangele Domnului, insa modul in care painea si vinul de transforma in Trup si Sange al Domnului nu este la fel ca in biserica ortodoxa care opteaza pentru transsubstantialitate (transformarea unei substante in alta substanta), ci alti crestini cred in consubstantialitate (adica painea si vinul isi pastreaza substantele proprii impreuna cu care coexista cele ale Trupului si Sangelui Domnului), si am gasit ca asta este credinta protestantilor luterani.
Domnul nu a zis niciunde despre modul in care se face transformarea (transsubstantial sau consubstantial), a zis doar ca se transforma, si de aceasta ramane o Taina, pentru ca nimeni nu vede carne si sange cand ia Impartasania(!). Si a mai zis Domnul ca cine nu mananca Trupul Lui si nu bea Sangele Lui, nu poate intra in Imparatie. Ce inseamna sa mancam Trupul Domnului si sa bem Sangele Lui? Raspunsul logic ar fi ca trebuie sa ne Impartasim cu acea paine si acel vin care sunt Trupul si Sangele Domnului. Cum ar putea baptistii sa nege ca painea si vinul sunt Trupul si Sangele Domnului din moment ce ei sunt mereu cu Biblia in mana? Nu este vorba mai degraba depre faptul ca baptistii sunt prost intelesi de ceilalti? Pentru ca, prietenii mei baptisti, cand ii intreb, imi raspund mereu cu ceea ce scrie in Biblie.
Si legat de faptul ca cine nu mananca Trupul Domnului si nu bea Sangele Lui, am totusi o intrebare: cum de talharul care era pe cruce alaturi de Iisus a ajuns in Imparatie nefiind nici Botezat si nici Impartasit?
|
Discutia aceasta despre Sfanta Impartasanie nu este usoara si necesita un studiu teologic foarte atent intrucat asa cum ati obervat si dumneavoastra sunt diferente evidente intre invataturile crestine dar sunt si diferente care nu se vad doar la o examinare teologica foarte atenta (spre exemplu transsubstantial sau consubstantial).
Rferitor la "asa scrie in Biblie" aceasta este o afirmatie capcana, pentru ca intr-adecar adevarul este unul dar multi sunt cei care se pierd pentru ca este greu de inteles (II petru 3,15).
iar la intrebarea cum pot sa nege (toate) cultele neoprotestante si cele protestante (mai putin luteranii dar nici la ei nu este foarte clar) ca Sfanta Euharistie este impartasirea cu adevarat trupul si sangele lui Hristos Iisus... va dati seama ca nu o sa spuna direct pe fata ca ei manaca doar este paine si vin... ci ei spun discret ca manaca simbolurile trupului si ale sagelui Domnului. simbolul e una iar realul este altceva.
Prietenii dumneavoastra baptisti sunt diplomti si inteligenti.
Va rog sa nu ma intelegeti gresit, nu zic ca sunt oameni rai (ci doar ca invatatura lor este incompatibila cu cea crestin ortodoxa) ci doar vreau sa subliniez diferentele intre credintele noastre. Pentru un ortodox crestin nu exista viata fara unirea reala cu Hristos in sfanta Impartasanie... nu exista deplinatatea Duhului Sfant fara Sfanta Impartasanie... nu exista unirea cu deplinatatea fiintei Dumnezeiesti (II petru 1,4 ) fara Sfanta Impartasanie.
O alta mare diferenta intre credinta ortodoxa si cea protestanta si neprotestanta este cea cu privire la mantuire si predestinare. Ortodoxia crestina spune clar ca nu exista mantuire doar prin har (sola gratia) independent de dorinta si faptele omului ci omul trebuie sa conlucreze cu Hristos (Ioan 15,5) la mantuirea lui personala (Filipeni 2,12). Pe de alta parte ortodoxia crestina marturiseste ca omul este liber sa decida prin ratiune pentru actiunile lui in viata si astfel poate fi judecat pentru faptele sale (daca nu ar fi liber nu ar putea fi nici judecat) si rasplatit corespunzator pentru alegerea lui cu rai sau iad.
Cultele neoprotestante si cele protestante accepta si predestinarea si "sola gratia".
Refertitor la talharul de pe cruce care s-a pocait in clipa mortii lui, era evident ca el nu se mai putea nici boteza nici impartasi, caci daca ar fi putut Hristos Domnul l-ar fi trimis la Sfintii Sai Apostoli sa primeasca Botezul in numele Sfintei Treimi si Impartasania cu adevarat trupul si sangele Lui.
Spre exemplu cand l-a vindecat pe cel lepros l-a trimis la templu, la preoti ca sa duca darul cuvenit lui Dumnezeu petnru vindecarea lui (Matei 8,4), pentru ca acesta era liber si putea sa mearga... dar talharul de pe cruce nu a mai putut.
Sunt Sfinti care vad la Sfanta Impartasanie adevarat trupul si sangele Domnului... au fost si cazuri de minuni cand oameni care se indoiau de Sfanta Impartasanie au simtit carene si sange... sunt cazuri de minuni cand in Sfantul Potir, dupa Epicleza (rugaciunea de invocare a Duhului Sfant pentru trasformarea darurilor de paine si vin in adevarat trupul si sangele Domnului Hristos Iisus) a fost carne si sange.
In cartea lui Tobit se arata clar ca Dumnezeu si ingerul se arata omului potrivit nivelului de intelegere al omului:
"Când te rugai tu și nora ta Sara, eu duceam pomenirea rugăciunii voastre înaintea Celui Sfânt și când îngropai tu pe cei morți, încă eram cu tine.
13. și când tu nu te-ai lenevit să te scoli și să-ți lași prânzul tău ca să te duci să ridici pe cel mort, binefacerea ta nu s-a ascuns de mine, ci eu eram cu tine.
14. Și acum Dumnezeu m-a trimis, să te vindec pe tine și pe nora ta, Sara.
15. Eu sunt Rafael, unul din cei șapte sfinți îngeri, care ridică rugăciunile sfinților și le înalță înaintea slavei Celui Sfânt".
16. Atunci s-au înspăimântat amândoi și au căzut cu fața la pământ, căci erau cuprinși de frică.
17. Dar el le-a zis: "Nu vă temeți! Pace veți avea! Binecuvântați pe Dumnezeu în veac!
18. Căci eu n-am venit de voia mea, ci după voia Dumnezeului nostru, de aceea să-L și binecuvântați în veac.
19. În toate zilele am fost văzut de voi, dar eu n-am mâncat nici n-am băut, ci numai ochilor voștri s-a părut aceasta. " Tobit 12,12-19
Sper ca informatiile pe care le-am postat sa fie utile pentru dumneavoastra si sa va indemne sa cercetati mai in amanunt credinta crestin ortodoxa si celelate invataturi.
Domnul sa ne binecuvinteze.