Citat:
În prealabil postat de Antoni0
În anul 1955, Biserica Ortodoxă de Stil Vechi din România, recunoscută prin actul Ministerului Cultelor nr. 38955 din 03 august 1945 și funcționând sub denumirea de Cult Creștin Tradiționalist, în conformitate cu Canonul Întâi al Sfântului Vasilie cel Mare, și urmând principiul iconomiei bisericești, acceptă ca validă hirotonia episcopului Galaction Cordun, cel care în acel an (1955) va reveni la Biserica Ortodoxă de Stil Vechi.
În această vreme, un alt episcop din cadrul Bisericii Ortodoxe de stil nou (B.O.R.) manifestă și el simpatie față de Biserica Tradițională, ocârmuită de ieromonahul Glicherie Tănase. Este vorba de episcopul Atanasie Dincă Bârlădeanul, hirotonit în 1945 și exclus din B.O.R. de către patriarhul Justinian Marina și sinodul său, în anul 1948, din motive politice.
Revenirea arhiereului Galaction la Biserica Ortodoxă strămoșească, păstrătoare a vechilor predanii ale Sfinților Părinți a fost înfăptuită la 05 aprilie 1955 și se concretizează prin declarația publică (mărturisirea de credință) din aceeași dată. Personalitatea sa, de o verticalitate fără cusur, nu admitea ascunzișuri de acest fel, iar poziția sa fermă, cu privire la păstrarea Sfintei Tradiții și păzirea Sfintelor Canoane, erau deja foarte bine cunoscute, atât în mediile înalte bisericești, cât și în rândul poporului ortodox.
Declarația de revenire în cadrul Bisericii strămoșești a fost o adevărată mărturisire de credință. Iată cuprinsul ei: „Subsemnatul arhiereu Galaction Cordun, cu domiciliul în București, raionul Nicolae Bălcescu, str. Cuza Vodă nr. 2, șeful spiritual al Bisericii Pravoslavnice Tradiționale de Răsărit (Biserica Ortodoxă de Stil Vechi), declar prin prezenta, în fața clerului și poporului din toate parohiile și mănăstirile de pe teritoriul R.P.R. că: Eu, arhiereul Galaction Cordun, de bunăvoia mea și nesilit de nimeni, am acceptat propunerea și alegerea pe care poporul a făcut-o în persoana mea, de a fi șeful spiritual al acestei Biserici, arhiereul ei, așa cum am declarat Sf. Sinod în scrisoarea pe care am trimis-o prin Tribunalul Capitalei R.P.R. la 5 aprilie 1955, scrisoare menționată în revista Bisericii Ortodoxe Române, Buletinul oficial al Sf. Sinod, nr. 34. Asupra acestei declarații publice n-am renunțat niciodată. Declar în fața poporului dreptcredincios, că sunt și rămân Arhiereul și Șeful spiritual al Bisericii Pravoslavnice Tradiționale de Răsărit, mărturisire pe care o fac odată pentru totdeauna.”
În concluzie, prin această declarație publică a episcopului Galaction Cordun din data de 05 aprilie 1955, adresată atât Tribunalului Capitalei Republicii Socialiste România, cât și Sinodului Bisericii Ortodoxe Române, condus de Justinian Marina, el devine „Șeful spiritual al Bisericii Pravoslavnice Tradiționaliste de Răsărit” (Buletinul oficial, nr.3-4/1956), actualmente recunoscută sub titulatura de Biserica Ortodoxă de Stil Vechi din România.
Primirea sa oficială ca Mitropolit al Bisericii Ortodoxe de Răsărit a avut loc la data de 21 mai 1955, dar la acea dată mărturisirea sa de revenire la Biserica Dreptslăvitoare de Răsărit (Cultul Creștin Tradiționalist) fusese deja dată.
Conform canonului mai sus numit, Preasfințitul Galaction Cordun a fost primit tot ca arhiereu, prin mărturisirea credinței apostolice.
Este știut că în secolul al IV-lea, Sfinții Părinți din Africa, prin iconomie, au primit hirotoniile schismaticilor donatiști (Tâlcuirea Can. 66, 61 din Cartagina, nota 346) iar cei hirotoniți ai donatiștilor au fost primiți în aceleași ranguri clericale, prin întoarcerea lor la Biserica Dreptslăvitoare. Asemenea și noi, într-o conglăsuire cu aceia de atunci și tot prin principiul iconomiei bisericești, l-am primit pe episcopul Galaction Cordun în același rang clerical. Deci, acest lucru a fost făcut prin iconomie (pogorământ) și numai pentru acea vreme (1955).
Astăzi, când prin mila și cu ajutorul lui Dumnezeu, Biserica noastră și-a întărit ierarhia, nu mai poate fi aplicat principiul iconomiei, ci cel al scumpătății (acriviei), prin care au tărie canoanele Sfinților Părinți. În virtutea acestui principiu, hirotoniile schismaticilor nu mai sunt acceptate ca valide.
În conglăsuire cu Sfântul Vasilie cel Mare, care, în primul său canon, prin iconomie primește botezul și hirotonia schismaticilor engratiști și novatieni, deși îi numește „lipsiți de har și ca niște botezați și hirotoniți de mireni”, iar în Can. 47, același Sfânt, prin scumpătatea Bisericii, leapădă și botezul și hirotonia acestor schismatici, pentru că la acea vreme nu mai era nevoie de folosirea iconomiei, așa și noi împreună cu Sfântul Chiprian al Cartaginei și sinodul său; împreună cu Sfântul Firmilian al Iconiei și Patriarhul Dositei al Ierusalimului (la Dodecavivlios, fila 221) spunem că „ceea ce s-a făcut prin iconomie într-o oarecare vreme (adică primirea hirotoniei episcopului Galaction Cordun în 1955) nu se face ca o lege în Biserică”.
Și, pentru că Biserica Ortodoxă de Stil Vechi a depășit perioada de prigoană și lipsă de slujitori, renunțăm la principiul iconomiei și adoptăm pricipiul scumpătății, în virtutea căruia astăzi nu mai primim hirotoniile schismaticilor.
http://mitropoliaslatioara.ro/eclesiologia_bosv.php
|
Asta spui tu, am o vaga impresie ca mateitii vor spune altceva :)
Daca nu gresesc, se spune ca primirea unui cleric prin iconomie implica ca acesta primeste Har din Biserica care il primeste, de la clericii care au deja are acel Har. Dar pana in 1955 BOSV nu avea nici un episcop, deci de unde sa primeasca Galaction Cordun Har, daca nu l-ar fi avut deja?
In afara de asta, aplicarea iconomiei, adica acceptarea prin iconomie a hirotonirii unor clerici se face de catre episcopii unei Biserici, dar BOSV nu avea asa ceva, deci nu avea cine sa-l accepte pe PS Galaction Cordun, daca acesta nu ar fi avut deja Har. Poate un preot sa accepte prin economie hirotonia unui episcop? S-au se poate aplica iconomia retroactiv, adica PS Galaction sa hirotoneasca niste episcopi, care apoi sa-i accepte acestuia hirotonia prin iconomie? Ma indoiesc, singura voastra alternativa e ca PS Galaction sa fi avut deja Har cand a venit la BOSV, altfel nu prea cred ca merge...
|