Citat:
În prealabil postat de Miha-anca
Draga MariS, nu sunt sigura ca ai dreptate in aceasta privinta. Sunt acum sub influenta lecturii despre calugarii manastirii Pecersca, a Pesterilor de la Kiev. Viata lor dedicata exclusiv lui Dumnezeu in prima parte, cea de nevointa, nu i-a lipsit mai incolo de sfintire. Am citit ca si in alte manastiri calugarii nu trebuie sa faca milostenie, caci si aceasta se face abia dupa ce se ajunge la deosebirea duhorilor, deci nu la intamplare. Milostenia este insa permisa oricand mirenilor.
Problema mea mare nu e lipsa dragostei pentru aproapele, care e aproape imposibila, atata timp cat citesti Scriputurile si scrierile Sfintilor Parinti; ci mai degraba dragostea prost inteleasa pentru aproapele, acordandu-i, din nestiinta, suport in cele rele, in loc de cele bune si idolatrie, dragoste fara discernamant.
Cine zice ca Il iubeste pe Dumnezeu, dar refuza sa aiba mila, se minte pe sine. Dar nici a avea mila fara rugaciune nu se poate. Nici credinta fara fapte, nici fapte fara credinta.
|
Draga Anca, inteleg foarte bine ce vrei sa spui, ba chiar si cat de departe
bat cuvintele tale. Sigur, ai dreptate in ceea ce afirmi. Sigur, metaniile,
rugaciunile si inchinarile sunt foarte bune, dar atentie, pot fi la fel de bine
doar formale si inselatoare. satana e specialist in tragerea de mana dreapta.
Pe cand iubirea de aproapele fiind concreta e mai greu de inselat. Plus ca
nu te lasa sa pici in autoiubire si mai ai si beneficiu iubirea lui pentru tine.
De-aia insist ca iubirea de Dumnezeu e din doua bucati: prima catre aproapele
si de la el spre Dumnezeu. Pentru ca verificarea se face in aproapele si e
mai sigura aceasta verificare, decat autoverificarea ta subiectiva.
Iertare.