Talcuirea evangheliilor de peste an (28)
[SIZE=3]22[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE]
[SIZE=5]Duminica a VI-a după Rusalii[/SIZE]
[SIZE=3](Matei 9,1-8)[/SIZE]
1. Și intrând în corabie, a trecut și a venit în Cetatea sa. 2. Și iată i-au adus Lui pe un slăbănog, în pat: și văzând Iisus credința lor, a zis slăbănogului: îndrăznește fiule, iertate sunt păcatele tale. 3. Și iată oarecare din Cărturari ziceau întru sine, acesta hulește. 4. Și văzând Iisus gândurile lor a zis: pentru ce voi cugetați cele rele întru inimile voastre. 5. Că ce este mai lesne, a zice, iartă-se ție păcatele tale: sau a zice, scoală-te și umblă; 6. Ci, ca să știți, că putere are Fiul omenesc a ierta păcatele pe pământ, atunci a zis slăbănogului, scoală, ia-ți patul tău și mergi la casa ta. 7. Și sculându-se s-a dus în casa sa. 8. Iară popoarele văzând s-au mirat și au mărit pe Dumnezeu, cel ce a dat putere ca aceasta oamenilor.
Încrederea în Dumnezeu
1. Minunea, descrisă de Matei în această Evanghelie, este descrisă și de Marcu (2, 1-12). Aceasta servește ca text pentru Evanghelia Duminicii a doua din Sfântul Post.
Deosebirea este numai că, la cele scrise de Matei, Marcu adaugă ca întregire: „neputând ei a se apropia de El pentru popor, au descoperit casa unde era, și spărgând au pogorât patul, în care zăcea slăbănogul“.
Aceeași materie și aceeași învățătură fiind în ambele Evanghelii, este firesc să le tratăm într-una. Casele la evrei aveau acoperișul aproape orizontal. Pe acoperișurile aproape plane ale caselor petreceau oamenii în serile răcoroase, stând de vorbă. Din curte conducea o scară pe acoperiș. Pe această scară, se vede, a fost suit slăbănogul.
A vorbi împotriva lui Dumnezeu, a atribui lui Dumnezeu slăbiciuni și defecte, ori a-și atribui sieși atribuțiuni proprii numai lui Dumnezeu, este a înjosi Maiestatea dumnezeiască, a huli, a defăima pe Dumnezeu. Hula împotriva lui Dumnezeu este pedepsită de lege cu moarte prin lapidare (Leviticul 24, 16).
Iertarea păcatelor este o atribuțiune exclusivă a lui Dumnezeu. Cine și-o însușește acela hulește pe Dumnezeu.
2. Tovarășii slăbănogului, ca și slăbănogul însuși, erau deplin convinși de puterea, bunătatea și milostivirea Mântuitorului. Ei știau că Iisus, numai să-l vadă pe slăbănog, îl va și vindeca.
De aceea, neputând da altfel față cu Domnul, ei se supun cu bucurie la repararea daunei ce o fac, stricând acoperișul casei, spre a lăsa cu patul său pe slăbănog în mijlocul casei, înaintea lui Iisus Hristos.
Slăbănogul, care suferă de urmarea păcatelor sale, este sfiit: el e conștient că Mântuitorul îi știe păcatele, că știe de unde-i vine și slăbănogia; lui îi este rușine și nu îndrăznește să implore mila Domnului. El așteaptă însă în tăcere plină de sfială și de încredere. Încrederea aceasta nemărginită în puterea, bunătatea și milostivirea lui Dumnezeu, trebuia răsplătită. Trebuia dovedit în fața lumii, că, cel ce se încrede în Dumnezeu, nu rămâne nemângâiat. Aceasta o și dovedește Mântuitorul. El insuflă întâi curaj slăbănogului, zicându-i: „îndrăznește fiule“, apoi adaugă cu blândețe și cu dragoste de Părinte: „păcatele“, pe care le-ai făcut și care sunt izvorul nenorocirii tale, „ți se iartă“; tu ești acum, ca și cum n-ai fi păcătuit. În acest moment, înlăturată fiind cauza, înlăturat este și efectul: în organele paralizate, stoarse de puterea vitală, se sălășluiește viața și puterea ei; slăbănogul este vindecat. Dar, inconștient de însănătoșirea sa, el continuă a zăcea în pat, ca mai înainte.
În întreagă activitatea Sa, Mântuitorul era urmărit, pas cu pas, de farisei și de cărturari, care căutau să-I zădărnicească activitatea și să adune argumente, spre a formula o acuză împotriva Lui. Și în casa în care se află Iisus, erau cărturari, care auzindu-i cuvintele, și le notează, spre a le întrebuința ca armă în contra Lui. Era vorba de nici mai mult nici mai puțin, decât de răpunerea lui Iisus: cuvintele Lui, „iartă-ți-se ție păcatele“, constituiau o hulă, o crimă, care se pedepsea, fără doar și poate, cu lapidare prin mulțimea poporului. Ei își concep planul, cum să-și formuleze acuza, cum să întărâte furia gloatelor ignorante și docile contra Mântuitorului. Ei, care știau câte făcuse El și erau convinși că El, Iisus, nu este un om de rând, că nu hulește prin cuvintele rostite, ei, în contra convingerii lor, plănuiesc nimicirea Lui.
Această pornire satanică o simte Iisus și o timbrează ca faptă a diavolului, a celui viclean: „Pentru ce cugetați cele rele (viclene) întru inimile voastre?“. Și, pentru ca să le ia orice titlu de învinovățire, ba, ca arma pe care aveau ei de gând să o folosească în contra Lui, opinia publică, El să o întoarcă în contra lor, adaugă: ce este mai ușor, a zice, ori a face? Adică a zice: ți se iartă, ori a ierta în adevăr, și, prin aceasta, a face sănătos? Și, fără să aștepte răspunsul celor surprinși în gândurile lor, poruncește slăbănogului să se scoale, să-și ia patul.
Atunci numai slăbănogul își încearcă forțele, se simte sănătos, se scoală, își ia patul și se duce la casa sa.
Dar în același timp, poporul, la care se gândiseră Cărturarii să-l întărâte împotriva Mântuitorului, se miră de ceea ce vede, și, atribuind lui Iisus puteri dumnezeiești, nu admite hula, ci se face aderentul Lui, luând poziție contra cărturarilor. Cărturarii cad în cursa pe care plănuiseră să o întindă Mântuitorului.
În orice nenorocire ne-am găsi, să avem încredere în atotputernicia lui Dumnezeu, în bunătatea, în mila și în iubirea Lui părintească, și să nu pierdem nici un mijloc spre a ne înfățișa înaintea Lui și a-I cere ajutorul. Că El, fiind atotputernic, poate să ne dea orice vom cere – dacă nu cumva vom cere ceva spre răul nostru, ori spre răul altora. El este bun și milostiv și este gata să ne dea orice bine vom cere; El ne dă bucuros, că ne iubește ca un Părinte.
Cel ce are încredere în Dumnezeu este ca stânca de granit, în fața furtunilor; nici o nenorocire nu-l poate zgudui, nu-l poate face nenorocit. Din contră cel ce n-are încredere nestrămutată în Dumnezeu, este ca o luntre ori ca o corabie fără anghiră, lăsată în voia valurilor furtunoase: la prima nenorocire ce-l întâmpină, sucombă.
Cum știm că face Dumnezeu cu noi, să facem și noi cu semenii noștri: să fim buni cu ei, să ne fie milă de ei, când îi vedem în nenorocire și în suferințe și să-i ajutăm cu ce putem, chiar fără să ceară ei.
Să nu uităm maxima: bis dat qui cito dat!
|