Dreptul Iosif

Dreptul Iosif

Biserica Ortodoxa il praznuieste pe Sfantul si Dreptul Iosif, “logodnicul” Sfintei Fecioare Maria, in Duminica dupa Nasterea Domnului, impreuna cu Imparatul David, ca semn de cinstire, pentru ca s-a invrednicit (Iosif) a purta grija de pruncia lui Iisus si a pazi pe Pururea Fecioara Maria in timpul vietii sale.

Datele oferite de Sfintele Evanghelii in legatura cu Dreptul Iosif sunt putine, insa, atatea cate sunt ele, ne permit sa intuim maretia acestui om, chemat de Dumnezeu sa colaboreze atat de direct la taina mantuirii noastre. Ele ne spun ca Iosif era descendent al regelui David si ca locuia intr-un sat din Galileea, numit Nazaret.

Iosif era logodnicul Sfintei Fecioare Maria si era de meserie tamplar. I-a fost dat Sfintei Fecioare ca logodnic, spre a feri cinstea ei de calomnie si a fi in acelasi timp un tutore sau parinte legal al Pruncului, pe Care dansa avea sa-L nasca, dupa vestea primita de la ingerul Gavriil (Luca 1, 26-35).
Potrivit Traditiei Bisericii, dupa ce a fost dusa la Templu si cand a atins varsta casatoriei, Maria a fost incredintata pentru ocrotire unui barbat drept (parintii ei trecusera la cele vesnice).

Scopul acestei logodne nu era placerea si procreatia, ci acela de a oferi un loc sigur acestei tinere pentru a-si trai viata in rugaciune si feciorie. De aceea un candidat pentru aceasta cinste era ales dintre vaduvii in varsta.

Potrivit unei traditii iudeo-crestine foarte vechi, consemnata in mod particular de o scriere intitulata Protoevanghelia lui Iacov, in secolul II d. Hr., Iosif, din neamul lui David, era de loc din Betleem, iar in momentul cand Dumnezeu i-a poruncit prin vedenie ingereasca sa o ia pe Maria in casa sa, era vaduv si inaintat in varsta. Din casatoria anterioara Iosif a avut patru baieti si doua fete pe care ii intretinea singur. Astfel Protoevanghelia lui Iacov ne explica cine sunt asa-zisi "Frati ai Domnului“ despre care ne vorbesc Sfintele Evanghelii. Sunt fiii lui Iosif dintr-o casatorie anterioara.

Potrivit Proto-Evangheliei lui Iacov, Dreptul Iosif se afla la lucru in alta localitate, pe timpul verii, cand Maica Domnului a aflat de la Arhanghelul Gavriil ca Il va naste pe Mantuitorul Iisus Hristos. Toamna, Iosif s-a intors acasa afland-o pe logodnica sa insarcinata.

Stim din traditia iconografica a Bisericii ca Iosif s-a luptat cu indoiala. In icoana Nasterii Domnului, de obicei in coltul inferior, il putem zari pe dreptul Iosif pe ganduri, vorbind cu un un om care pare a fi un pastor. Acel om reprezinta indoiala.

Si de ce nu s-ar fi luptat Dreptul Iosif cu indoiala? Buna Vestire a avut loc doar intre Arhanghelul Gavriil si Fecioara Maria. Potrivit Evangheliei, verisoara ei Elisabeta era singura care stia de faptul ca este insarcinata (si aceasta prin revelatie). Iosif va fi fost uimit de aceasta veste pe care a primit-o cand a sosit acasa.

Sub multe chipuri, Iosif se afla intr-un bucluc. Maria era o binecunoscutra fecioara. Insa in mai putin de un an dupa ce Dreptul Iosif a primit cinstea de a o ocroti aceasta este aflata insarcinata in casa sa. La ce se putea gandi? In mod cert, gandurile si intrebarile l-au asaltat pe Dreptul Iosif.

Evanghelia dupa Matei ne spune ca acesta a vrut sa o paraseasca in secret. Trebuie sa remarcam faptul ca Iosif este numit un om “drept”. Normal noi asociem dreptatea cu aplicarea legii. Insa Iosif nu cauta sa aplice legea.

Potrivit Legii lui Moise, o femeie logodita care era aflata insarcinata trebuia sa fie ucisa cu pietre. Insa Iosif nu cauta sa aplice legea. Termenul “drept” nu se refera la dreptate asa cum il intelegem adesea. Dreptatea pentru Iosif inseamna sa arate mila. Dreptatea pentru Iosif inseamna sa o indeparteze pe Fecioara Maria.

Abia apoi ingerul i se arata in vis lamurindu-i taina zamislirii ei de la Duhul Sfant, spunandu-i totodata, ca Pruncul ce Se va naste este insusi Fiul lui Dumnezeu si El Se va numi «Emanuel», care inseamna «Dumnezeu este cu noi», precum si «Iisus», «Care va mantui poporul de pacate» (cf. Matei 1, 19-25 si Luca 1, 26-35).

De ce a asteptat insa ingerul? Nu putea Iosif sa aiba acelasi vis cu doua zile sau trei mai devreme, - in noaptea de dinaintea sosirii sale acasa? De ce a asteptat ingerul pana dupa ce Iosif s-a luptat cu indoiala, furia si frustrarea? Ingerul a asteptat deoarece Iosif era un om drept, deoarece astfel i-a permis lui Iosif sa se lupte pentru a arata mila in fata indoielii, pentru ca dreptatea lui Iosif sa se manifeste.

Incredintandu-se Iosif de aceasta taina, drept fiind si temator de Dumnezeu, si-a indeplinit rolul asumat de parinte sau tutore in fata legii si a lumii, si pastrand in inima lui taina. Incat chiar acolo unde Iosif este numit «barbatul» Mariei sau «tatal lui Iisus» (Luca 4, 22; Ioan 6, 42), trebuie sa intelegem pe tatal in fata Legii si nu tata natural.

De aceea, Sfantul Evanghelist Luca, exprimand credinta generala despre acest fapt, spune clar: «Iisus... fiind, precum se socotea, fiu al lui Iosif» (Luca 3, 23). Deci numai «se socotea» dar nu era fiul lui natural. De altfel, niciodata nu spun Evangheliile «Iosif si fiul lui».

Cand ingerul Domnului ii vesteste sa fuga in Egipt de teama lui Irod care cauta sa-L ucida pe Pruncul Iisus si apoi cand e vorba sa vina din Egipt, ii spune lui Iosif: «Ia Pruncul si pe Mama Lui si fugi» ; sau, la inapoiere : «Ia Pruncul si pe Mama Lui si mergi in pamantul lui Israel, caci au murit cei ce cautau sufletul Pruncului» (Marcu 2, 13, 20); nu zice insa: «Iosife, i-ati fiul si nevasta», cum ar fi trebuit sa se spuna daca el ar fi fost cu adevarat tatal natural al Lui.

De la ducerea la templu, cu Iisus, la 12 ani ai Sai, nu se mai stie nimic de Iosif, ceea ce inseamna ca el murise. Taina paternitatii lui Iosif consta in faptul ca adevaratul Parinte al lui Iisus este Dumnezeu Insusi, Care L-a nascut din tata fara mama din vesnicie, si din mama fara tata in istorie prin puterea Duhului Sfant. Acest paradox este evidentiat de Sfintele Evanghelii, mai ales de evanghelistii Matei si Luca, care remarca in mod explicit ca Iisus Domnul a fost zamislit prin puterea Duhului Sfant. Pentru evanghelisti, asadar, Iosif este tatal adoptiv al lui Iisus, din incredintarea lui Dumnezeu.

Radu Alexandru

Pe aceeaşi temă

17 Decembrie 2013

Vizualizari: 12633

Voteaza:

Dreptul Iosif 5.00 / 5 din 4 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact