Maica Domnului - Fecioara Maria

Maica Domnului - Fecioara Maria

Fecioara Maria sta in centrul vietii de evlavie a Bisericii, atat a celei personale, cat si comunitare. Sta de asemenea si in insusi centrul credintelor dogmatice ale Bisericii ca parte inseparabila a credintei crestine ca Dumnezeu S-a facut om. Aceste doua „centre” ale Bisericii - viata sa de rugaciune si credintele ei dogmatice - sunt absolut inseparabile in crestinismul ortodox. Din acest motiv icoana Fecioarei impodobeste orice biserica si pe orice casa, si ea este pomenita la toate slujbele si la fiecare din ele.

Biserica Ortodoxa a dat Fecioarei Maria doua titluri prin­cipale care corespund locului ei in aceste doua „centre” ale vietii Bisericii: „Theotokos” („Nascatoare de Dumne­zeu” sau „Maica a lui Dumnezeu”) si „Panaghia” („Prea­sfanta”). Termenul „Theotokos” o asaza in centrul dogmei ortodoxe, pentru ca marturiseste credinta ca ea a dat nastere unui Dumnezeu facut om, nu unui om in care a locuit ulterior Dumnezeu. Termenul „Preasfanta” se refera la pozitia Mariei intre credinciosi, ca una „mai sfanta decat toti sfintii”, ceea ce o asaza in centrul Bisericii si a vietii ei de rugaciune. De fiecare data cand o pomenim in cererile noastre liturgice folosim amandoua aceste titluri: o numim „Preasfanta [Panagia] … Nascatoare de Dumnezeu [Theotokos] si Pururea Fecioara [Aeiparthenos] Maria”. Astfel in icoanele ei ca Theotokos e intotdeauna pictata tinandu-l in brate pe Fiul ei. Ca Panagia e pictata intot­deauna cu bratele intinse in rugaciune ca un membru al Bisericii, Fiul ei fiind de asemenea cu ea, dar nu tinut de ea. Nu este niciodata pictata fara Fiul sau.

Cuvantul grec „Theotokos” se traduce literal prin „Nas­catoare de Dumnezeu”. El a fost creat in secolul II de teo­logul alexandrin Origen. La Sinodul III Ecumenic din 431, termenul a ocupat locul central ca o confirmare a credin­tei crestine ca Iisus Hristos e Dumnezeu adevarat si om adevarat. Maria n-a dat nastere unui simplu om in care a locuit Fiul lui Dumnezeu, ci insusi Fiului lui Dumnezeu facut om. Titlul s-a raspandit repede devenind central in imnologie si rugaciunea populara.

Traducerea „Nascatoare de Dumnezeu” nu trebuie sa ne faca sa credem ca Fecioara Maria a fost un simplu instru­ment al lui Dumnezeu, ca I-a dat nastere si nimic altceva. Dimpotriva, ea a fost cu adevarat mama Sa. Cu alte cuvinte, a fost cea care L-a vazut prima pe pruncul Hristos, pe Care L-a iubit si hranit de copil, ceea ce inseamna ca a facut toate lucrurile care leaga un copil de mama sa, dezvoltandu-i prin aceasta sufletul si formandu-i personalitatea.

In acelasi timp, ea este „Preasfanta”, ceea ce inseamna Fecioara - cineva cu totul nestricat, curat la trup, suflet si minte. In Ortodoxie, statutul inalt al Fecioarei Maria nu o asaza deasupra Bisericii - asa cum e numai Hristos, in calitate de Cap al ei -, ci mai degraba in centrul sau. Bise­rica Ortodoxa insista asupra faptului ca, ramanand fara pa­cat personal, Maria a impartasit pe deplin natura noastra cazuta - toate mizeriile comune ale conditiei umane - si a murit cu adevarat inainte de a fi mutata la cer de Fiul ei. De aceea marea ei sarbatoare e Adormirii, in care Bise­rica praznuieste acea persoana din mijlocul nostru care s-a facut atat de disponibila si daruita lui Dumnezeu, incat sa devina Mama Sa, si totodata a ramas in toate privintele asemenea noua, in solidaritate cu cei ce se roaga Fiului ei si se lupta pentru sfintire.

Astfel, ca Theotokos si Panagia, ca Mama si Fecioara, Maria combina in persoana ei intr-un mod unic toata delicate­tea, profunzimea simtirii, grija infinita si sensibilitatea spi­rituala a maternitatii, cu tot curajul, nepatimirea, auto­controlul si hotararea fara compromisuri a monahismului. Ea este in acelasi timp culmea smereniei si devotamentu­lui fata de Fiul ei, si cel mai mare luptator duhovnicesc si isihast, strangand toate gandurile in inima sa. Ea e astfel modelul tuturor crestinilor, orice cale ar alege.

Asa cum a fost in timpul vietii sale, Fecioara Maria ra­mane si acum aproape de Fiul ei, la fel de interesata, angajata si inseparabila de El si de slujirea Lui. Trupul lui Hristos e si trupul luat din Fecioara, cu consimtamantul ei liber. Cuvintele ei „Fie mie dupa cuvantul tau!” (Lc 1, 38) nu s-au incheiat la intruparea Cuvantului, ci sunt indis­pensabile la fiecare din manifestarile Lui in trup. Consim­tamantul Fecioarei e fundamental pentru formarea Tru­pului lui Hristos. Din acest motiv cand o pomeneste la proscomidia Liturghiei numai pe Fecioara, preotul spune rugaciunea: „Pentru mijlocirile careia primeste, Doamne, jertfa aceasta la jertfelnicul Tau cel ceresc”.

Fecioara Maria e organic legata de fiecare celebrare euharistica. Asta inseamna ca in calitate de Maica a lui Hristos ea e si Maica Bisericii, care e Trupul Sau, si, prin urmare, si Maica noastra a tuturor, de cand prin Botez „ne-am imbracat in Hristos”, am fost adoptati ca fii si membre ale Trupului Sau. Putem spune chiar ca, daca Hristos e Capul Bisericii, Maica Sa e inima ei, stand in mijlocul credinciosilor, compatimind cu toti, hranindu-i pe toti, indrumandu-l pe fiecare spre Fiul Sau, pe Care nu L-a parasit niciodata — nici langa Crucea Sa, la care a luat parte pe deplin (Lc 2,35) - si in acelasi fel, ea nu ne paraseste niciodata.

Venerarea ortodoxa a Nascatoarei de Dumnezeu e un echilibru delicat, o minunata intrepatrundere intre dog­ma si viata, intre teologie si rugaciune, intre statutul ei de Theotokos si locul ei intre credinciosi ca Panagia. Ea nu e niciodata separata de Fiul sau si niciodata separata de credinciosii din Biserica. in aceasta se deosebeste atat de invataturile care o separa de noi (de exemplu, Imaculata Conceptie - ca n-ar fi avut pacat originar - si Asumptia - ca n-ar fi murit), cat si de cele care o confunda cu noi, de abordarea protestanta care nu o cinsteste pentru ca respinge si Biserica. Dar pentru ortodocsi ea e slava Biseri­cii, reprezentantul ei cel mai de seama intre cei mantuiti, „cea mai sfanta dintre toti sfintii”, Maica lui Dumnezeu, si Maica noastra a tuturor.

Ierom. Calinic,

Provocari ale gandirii si vietii ortodoxe astazi, Editura Deisis

Pe aceeaşi temă

08 Septembrie 2017

Vizualizari: 2980

Voteaza:

Maica Domnului - Fecioara Maria 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact