Comunitatea umana in crestinism

Comunitatea umana in crestinism


Despre comunitate

 

Comunitatea crestina este cunoscuta sub numele de Biserica. Biserica, si intelegem prin aceasta aspectul ei de comunitate umana si nu cel de comunitate ierarhica liturgica, nu poate fi gandita in afara de Hristos si Duhul Sfant. Aceasta inseamna ca Biserica nu este ceva ce se rezuma doar la aceasta lume. Desigur ca ea este luata din cadrul aces­tei lumi si traieste in lume, dar ea este mai ales pentru lume. Astfel, Biserica nu poate fi redusa doar la aspectul ei pamantesc cu implicatiile ei umane fara a abandona natura ei adevarata care o deosebeste de o societate sau grupare umana oarecare.

Primirea ca membru in cadrul Bisericii sau al comunitatii crestine se face in urma savarsirii Sf. Taine a Botezului, taina in care are loc moartea "omului celui vechi", dupa ce in prealabil i s-a cerut sa se lepede "de satana si de toate lucrurile lui". Aceasta Sf. Taina a Bote­zului mijloceste intemeierea unei relatii personale a celui botezat cu Hristos si prin Hristos cu toti cei care au fost la randul lor botezati.

Odata devenit crestin, omul depaseste sfera existentei paca­toase si intra intr-o comunitate fiintiala in care nu primeaza individul ca entitate separata, ci ca persoana umana integrata in unitatea naturii, intelegand prin aceasta unitatea dintre trup si suflet, adica persoana umana in totalitatea ei, si unitatea cu semenii, cu aproapele, prin iden­tificarea cu ei si cu Hristos. Intruparea lui Iisus Hristos sta la baza acestei unitati a naturii, iar Pogorarea Duhului Sfant este afirmarea multiplicitatii persoanelor umane in cadrul Bisericii ca societate. De alt­fel, Biserica este extensiunea sociala a lui Hristos cel inviat. Starea actuala a membrilor Bisericii nu e identica cu starea de acum a lui Hristos cel inviat. Hristos este pe de o parte in stare de inviere, dar pe de alta parte este in drum spre inviere cu fiecare dintre noi.

Hristos cel personal se afla in fiecare din noi, chiar si in cel mai umil dintre oameni ; de aici si grija ce trebuie sa o avem fata de fiecare din semenii nostri: "Adevarat, zic voua, intrucat ati facut unuia dintr-acesti frati ai Mei, prea mici, Mie Mi-ati facut" (Matei XXV, 40). Aceasta identificare a aproapelui cu Hristos este ideea fundamentala care sta la baza comunitatii crestinilor ca trup al lui Hristos. Fiecare crestin se vede pe sine ca o "piatra vie" (I Petru II, 5) a trupului mistic al lui Hristos. Comunitatea crestina este fondata pe porunca iubirii, care are doua obiective precise : iubirea de Dumnezeu si iubirea fata de aproapele : "Sa iubesti pe Domnul Dumnezeul tau cu toata inima ta si cu tot sufletul tau si cu tot cugetul tau; Sa iubesti pe aproapele tau ca pe tine insuti. In aceste doua porunci se cuprinde toata legea si proorocii» (Matei XXII, 37-40).     
                    
                               

Notiunea definitorie a comunitatii crestine este, deci, iubirea de aproapele : "Porunca noua dau voua : sa va iubiti unul pe altul precum v-am iubit Eu pe voi, asa sa va iubiti si voi unul pe altul. De aceasta vor cunoaste toti ca sunteti ucenicii Mei, de veti avea dragoste intre voi" (Ioan XIII, 34-35).

Porunca iubirii fata de aproapele nu are un caracter static. Ea trebuie sa fie concretizata in fapte bune: "Pe Dumnezeu nimeni nu L-a vazut vreodata ; dar daca ne iubim unul pe altul, Dumnezeu ramane in noi". (I Ioan IV, 12 ,- cf. IV, 16).

 

In viziunea crestina viata in comunitate reprezinta un proces con­tinuu de depasire a conditiei date, prin eforturi intense de traire in Hristos, in scopul mantuirii si al unirii ultime cu El. Inceputul, cresterii spirituale este convertirea, ceea ce repre­zinta un act al vointei umane prin care omul se intoarce spre Dumnezeu renuntand la viata de pacat si la pasiunile pacatoase care sunt accidente ale vietii empirice. Acest act de renuntare la lume este cladit mai de­parte prin Sfintele Taine, in care ni se daruieste puterea specifica ne­cesara, spre crestere si unire tot mai profunda cu Hristos. Astfel, se in­tareste tot mai mult unitatea si coeziunea comunitatii crestine, pe de o parte, si se da omului pe de alta parte posibilitatea de a progresa spre statura "omului desavarsit", spre indumnezeirea sa: "Daca pentru aceea s-a intrupat Fiul lui Dumnezeu, ca sa ne faca fii ai lui Dumnezeu, sa cre­dem, deci, ca vom ajunge si noi acolo unde este acum insusi Hristos, capul intregului trup (Coloseni I, 18) care s-a facut pentru noi inainte-mergator la Tatal (Evrei VI, "20).

 

Comuniunea cu Dumnezeu reprezinta o eliberare din confuzie si multiplicitate, dar si din singuratate. La intrupare, Iisus Hristos a adus cu sine chipul acestei comuniuni si l-a intiparit in insasi natura umana, pe care o scoate din individualism, si ii da posibilitatea de rea­lizare in comuniune. Dupa cum Dumnezeu se afla in comuniunea per­soanelor, tot asa si omul trebuie sa traiasca in comuniune cu semenii. De altfel, noi am aratat ca drumul spre Dumnezeu trece prin semenii nostri. De aici si rolul fundamental pe care il are comunitatea in pro­cesul de realizare a mantuirii personale, subiective.

 

Mantuitorul ne spune ca, la judecata din urma, vor primi bihecuvantarea Parintelui ceresc in ceata dreptilor numai cei ce s-au purtat fra­teste fata de semenii lor mai mici de pe pamant, pe cand cei ce si-au inchis inima fata de nevoile altora, vor fi osanditi pentru vesnicie in chinurile iadului, ca unii care lui Hristos nu i-au dat hrana, imbraca­minte, adapost si slujire. (Matei XV, 31-46).

 

Spre deosebire de celelalte comunitati umane, comunitatea crestina este grefata in sanul unei entitati care depaseste granitele unei simple organizatii sau grupari umane. Aceasta entitate atotcuprinzatoare este Biserica. Ea este Trupul lui Hristos si in aceasta functie depaseste puterea noastra de a o cuprinde. La temelia sa, Capul sau, ramane, Hristos care este legatura unificatoare, chemarea si temeiul mantuirii. Biserica este, deci, vazuta si nevazuta.

Pe aceeaşi temă

20 Iulie 2012

Vizualizari: 4795

Voteaza:

Comunitatea umana in crestinism 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact