Sensul cuvintelor: Si ne izbaveste de cel viclean

Sensul cuvintelor: Si ne izbaveste de cel viclean

 

Sensul cuvintelor: "Si inca ne izbaveste de cel viclean"

 

a. Generalitati

Singura dificultate consta in fixa­rea genului genitivului, deoarece din punct de vedere gramatical este imposibil de a se distinge daca aici este genitivul de la masculin sau de la neutru. Fixarea genului genitivului este necesara deoarece prin masculin se intelege diavolul ca fiinta rea prin excelenta a univer­sului si autorul tuturor relelor, iar prin neutru se intelege raul in general.       

   

b. Interpretarile cererii

1.

Raul. Conform primei interpretari, se intelege raul in general (moral, pacatul, is­pita etc,  fizic  si psihologic)  si prin urmare este genitivul genului neutru. Aceasta interpretare se gaseste la o mare parte a comentatori­lor latini. Catre aceasta interpretare impersonala i-a orientat in primul rand traducerea latina a cererii "sed libere nos a malo", care nu pre­zinta nici o nuanta si in al doilea rand prestigiul Fericitului Augustin la care se gaseste aceasta interpretare. Dupa aceea ea a fost adoptata si de alti comentatori indeosebi  romano-catolici  si protestanti.

 

2. Diavolul. Conform cu cea de a doua interpretare, se intelege diavolul ca autor al tuturor relelor si prin urmare este genitivul genului masculin. In favoarea adoptarii ge­nului masculin pentru termenul exista urmatoarele indicii.

- Daca ar fi fost vorba de neutru si s-ar fi avut in vedere raul de­terminat in context,  adica ispita,  atunci  s-ar fi impus  folosirea unui adjectiv pronominal demonstrativ  - ci ne izbaveste de acest (sau acel) rau.

-  Daca ar fi fost vorba de neutru si nu s-ar fi avut in vedere un rau determinat, ci unul nedeterminat, raul in sensul general (tot raul posibil), atunci s-ar fi impus pe de o parte suprimarea articolului, iar pe de alta folosirea in locul acestuia a adjectivului pronominal nedefinit.

 

Comentatorii greci, in marea lor majoritate, au inteles ca se desemneaza diavolul si prin urmare ca este genitivul de la masculinul. Aceasta interpretare se gaseste si la unii comentatori latini, indeosebi la cei vechi, precum si la o parte dintre comentatorii apuseni. Toate acestea constituie argumente in favoarea adoptarii genului masculin pentru cuvantul din cererea a saptea.

 

Traducerile romanesti "cel rau" sau "cel viclean" in mod cert ne duc cu gandul la diavol si nu la raul in general.

 

3) Atat diavolul cat si raul. Desigur ca cele doua interpretari expuse mai sus nu se exclud, deoarece diavolul este autorul raului si cerand eli­berarea de rau, indirect cerem si eliberarea de autorul acestuia (adica de diavol) si invers, cerand eliberarea de diavol cerem si eliberarea de rau. Asa se face ca la unii comentatori, cele doua interpretari se gasesc combinate si constituie astfel o noua interpretare. Conform acestor co­mentatori, prin cererea a saptea a R.D. cerem de la Dumnezeu elibera­rea atat de diavol cat si de rau in general.

 

Cu toate acestea, ramane cea mai probabila parerea comentatorilor greci, ca prin cererea a saptea rugam pe Dumnezeu sa ne elibereze de diavol si ca termenul este genitivul genului masculin.

 

In V.T. Satan este acuzatorul public al oamenilor si se opune operei lui Dumnezeu in care se incadreaza si el. In literatura de dupa exil si cea rabinica, demonologia se dezvolta in iudaism. Satan acuza pe om inaintea lui Dumnezeu, este autorul rau­lui, indeamna pe om la pacat, este stapanul contra imparatiei lui Dum­nezeu si lupta impotriva lui Dumnezeu si a planului Sau de mantuire, in Noul Testament Satan este seful demonilor si stapanul lumii acesteia ( Ioan XII, 31 ; XIV, 30; XVI, 11), "Dumnezeul veacului acestuia" (2 Cor. IV, 4). El este adversarul lui Dumnezeu, al creatiei Sale si al imparatiei Sale. Iisus lupta impotriva lui Satan (Evr. II, 14 ; 1 Ioan III, 8). Scoate­rile de demoni inseamna venirea imparatiei lui Dumnezeu, care indeparteaza pe cea a lui Satan (Matei XII, 22). Invierea Domnului  inseamna invingerea lui Satan si afirmarea stapanirii lui Dumnezeu pentru tim­pul care ne separa pana la sfarsitul lumii. Insa desi invins, diavolul poa­te face rau inca in aceasta perioada de timp (Matei XIII, 37-43).

 

c. Aspectul eshatologic al cererii

O parte dintre comentatori ac­centueaza faptul ca cererea are un sens eshatologic. Unii chiar socotesc ca prin ea se cere eliberarea finala si definitiva. Timpul verbului im­perativul aorist, care arata ca este vorba de un act precis si care va avea loc intr-un moment istoric bine determinat, justifica aceasta inter­pretare. De asemenea, este cunoscut faptul ca diavolul isi va inteti atacurile impotriva omenirii inainte de sfarsitul lumii  (2 Tes. II, 3-12) si prin urmare este firesc sa cerem, eliberarea de diavol mai ales pentru acele clipe.

 

Comentatorii care resping interpretarea eshatologica a cererii, obiecteaza ca deoarece diavolul se afla la lucru inca de pe acum si cauta sa corupa pe oameni, este necesara inca de pe acum interventia lui Dumnezeu pentru a tine la distanta pe acest dusman al lor. Desigur ca aceasta obiectie este logica, insa ea este valabila numai daca cere­rea se interpreteaza in sensul unei eshatologii consecvente, adica daca se intelege ca prin cerere ne rugam numai pentru eliberarea finala si definitiva care va avea loc la a doua venire a Domnului. Insa daca cererea este interpretata in sensul unei eshatologii realizate sau pe cale de rea­lizare, obiectia de mai sus inceteaza de a mai exista. Adica daca se intelege ca prin cerere rugam pe Dumnezeu sa ne elibereze de diavol atat in timpul atacurilor sale de acum, dar mai ales in timpul atacurilor sale care vor avea loc inainte de sfarsitul lumii. In orice caz, aceasta cerere va fi implinita deplin numai la sfarsitul lumii.

 

 

.

11 Octombrie 2006

Vizualizari: 6922

Voteaza:

Sensul cuvintelor: Si ne izbaveste de cel viclean 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
Boala si moartea - lamuriri, sfaturi, mangaieri
Boala si moartea - lamuriri, sfaturi, mangaieri V-ați îmbolnăvit! Ce este de făcut? Răb­dați și mul­țu­­miți lui Dumnezeu, spunând în sinea voastră: „Această boală este pentru păcatele mele mari și nenumărate. Domnul îmi ia puterile ca prin aceasta să mă facă mai înfrânat. El nu mai știe cum să mă îndr 10.00 Lei
Modele peste veacuri. Alti sfinti ai spatiului german
Modele peste veacuri. Alti sfinti ai spatiului german Biserica Ortodoxă cinstește, cu deosebire, pe sfinți, pentru că ei sunt, cum îi numește și Părintele Alexandru, modele peste veacuri pentru toți creștinii. Dar sfinții nu sunt nu numai modele de viețuire creștină, ci și rugători pentru frații lor care se 50.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact