Origen

Origen

In urmă cu optsprezece secole, probabil în anul 185, şi, pe cât se pare, la Alexandria, se năştea Origen. Nu i-ar fi plăcut să i se sărbătorească ziua de naştere pentru că, dacă e să credem ceea ce spune Omilia VIII despre Levitic, numai ticăloşii fac astfel: Faraon şi Irod Antipa, cel care în timpul unei astfel de sărbători a pus să fie decapitat Ioan Botezătorul.

In decursul acestor optsprezece secole, Origen a fost cel mai uimitor semn de contradicţie din istoria gândirii creştine. Desigur, nimeni n-a negat măreţia geniului său şi amploarea influenţei lui: supranumele de Adamantios - omul de oţel sau de diamant, etimologic Neîmblânzitul - i-a fost dat cu siguranţă foarte curând după moartea sa. Eusebiu ne spune chiar că îl purta încă din timpul vieţii.

Origen n-are pereche decât pe Augustin sau pe Toma d'Aquino, şi rămâne cel mai mare teolog al Bisericii răsăritene. Dar istoria sa postumă va fi extrem de agitată. In ciuda atacurilor de la cumpăna secolelor III-IV venite din Partea lui Metodiu din Olimp, Petru al Alexandriei şi Eustaţiu al Antiohiei - Origen are ca apărător în acea vreme pe martirul Pamfil din Cezareea - el este maestrul necontestat, în ciuda unor rezerve, al marilor dascăli ecumenici ai secolului IV, vârsta de aur a patristicii. Potrivit unui cuvânt al lui Grigorie din Nazianz citat de Suidas, Origen este „piatra de tocilă care ne ascute pe toţi", iar, pentru a-l cita pe Didym cel Orb urmat de Ieronim, el este „învăţătorul Bisericilor îndată după Apostolul". Insă transformarea în sistem în unele cercuri monahale din Egiptul şi Palestina celei de-a doua jumătăţi a secolului IV a unor aspecte ale gândirii sale, împreună cu suprimarea a tot ceea ce contrabalansa aceste aspecte, declanşează la cumpăna dintre secolele IV-V o violentă dispută, atât în Răsărit unde Epifanie al Salaminei cu sprijinul patriarhului Teofil al Alexandriei se dezlănţuie împotriva episcopului Ioan al Ierusalimului, cât şi în Occident unde Ieronim, revenindu-şi din entuziasmul iniţial pentru Origen, îl copleşeşte, din mănăstirea sa din Betleem, pe vechiul său prieten Rufin într-un război de pamflete. O a doua criză izbucneşte în prima jumătate a secolului VI din cauza doctrinelor mai mult evagrianiste decât origeniste susţinute de unii monahi palestinieni. Ele vor duce în anul 543 la condamnarea lui Origen de către împăratul Iustinian şi sinodul de la curtea sa, iar în anul 553, la o altă condamnare, atribuită Sinodului V Ecumenic (Constantinopol II); valoarea istorică a acesteia din urmă e aproape nulă în ceea ce-l priveşte pe Origen fiindcă îi viza mai degrabă pe origeniştii vremii, numiţi şi izohrişti, iar anatemele care o exprimă, extrase în parte din opera lui Evagrie, nu figurează în actele oficiale ale sinodului.

Dacă, începând cu această dată, Răsăritul pare să-l considere pe Origen eretic, Occidentul care-l cunoaşte prin traducerile lui Rufin şi Ieronim va încerca adeseori în ce-l priveşte un sentiment de sfâşietoare perplexitate. Intr-un capitol din primul volum al cărţii sale Exegese Medievale, Henri de Lubac a făcut o subtilă analiză a comportamentului faţă de el al autorilor din Evul Mediu târziu. Bernard de Clairvaux reproduce unele din explicaţiile sale la Cântarea Cantarilor, însă în acelaşi timp pare că vrea să le încurce urmele. In epoca scolastică Origen nu va mai fi citit, plato-nismul său fiind puţin compatibil cu aristotelismul mediului, în Renaştere, Origen va inspira pe unii din cei mai mari umanişti, Pico della Mirandola şi Erasm. In secolul XVI va începe, pe de-o parte, un efort de editare a operelor sale, efort care se va perfecţiona treptat odată cu dezvoltarea exigenţelor critice, iar, pe de altă parte, un studiu mai istoric şi sistematic al operei care încă nu a pus capăt divergenţelor fundamentale în legătură cu aprecierea gândirii sale.

Cea mai recentă carte de ansamblu publicată despre Origen e cea a lui Jean Danielou, apărută în anul 1948. Cartea noastră nu pretinde a fi mai exhaustivă decât a sa dat fiind faptul că e vorba de o gândire şi o operă de considerabilă amploare. Vom vorbi deci despre punctele care ni s-au părut cele mai importate, iar, destul de des, acestea vor fi altele decât cele alese de J. Danielou. Pentru a nu ne expune riscului de a mări peste măsură această carte şi de a-i denatura intenţia n-am putut insista asupra tuturor punctelor controversate - iar acestea sunt extrem de numeroase. Pentru aceasta trimitem la lucrarea noastră Bibliographie critique d'Origene şi la al său Supplement I: indicii pe care-i conţin aceste două lucrări îi vor permite cititorului să găsească rapid literatura care corespunde punctului controversat pe care doreşte să-l aprofundeze.

Henri Crouzel S.J.

Articol preluat din cartea "Origen", Editura Deisis

Cumpara cartea "Origen"

 

.
Pe aceeaşi temă

25 Noiembrie 2014

Vizualizari: 1726

Voteaza:

Origen 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

origen

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact