Etimologia cuvantului diavol si sinonimele lui

Etimologia cuvantului diavol si sinonimele lui


Etimologia cuvantului "diavol" si sinonimele lui

Caderea omului in pacat a implicat, inca din momentul dialogului om-diavol, o intreaga istorie de lupta sau fraternitate, de combatere sau aparare, de "contra" sau "pro" in raportul dintre conditia umana si cea satanica. Amagirea femeii, a lui Cain, a oamenilor potopului, a lui Han etc, sunt modele de dialog cu fortele raului, care duc inevitabil la distrugere, desi dialogul in sine pare "constructiv", (ex. "nu veti muri, ci veti fi ca Dumnezeu" - Facere, 3, 4). Fortele raului se intalnesc permanent pe firul istoriei intr-o perpetua confruntare cu binele, transmutand, omul: de pe verticalitatea lui spre plus infinit, pe abisalul minus infinit, lasand in om, setea existentiala - indumnezeirea - dar schimbandu-i sensul. Acest, "inspaimantator minus al existentei" pastreaza in om setea de a se indumnezei dar, ca intr-o munca a lui Sisif, niciodata avand putinta unui orizont de lumina, ci fiind permanent in obsesia poverii infinite.



Sfantul Vasile cel Mare, in omilia "Dumnezeu nu este autor al raului" defineste raul ca fiind "o instrainare de Dumnezeu". "O mica intoarcere ne face sa fim cu soarele sau cu umbra trupului nostru. Cel ce priveste spre soare se lumineaza, cel ce se intoarce spre umbra va avea parte de intuneric". "Lipsa binelui", cum il numesc sfintii parinti este o non-existenta sau o existenta fara consistenta, total diferita de treimicul-personalizat, care activeaza prin harul Duhului Sfant asupra creatiei.

Fiintele create, creatia intreaga, circumscrie in ea ratiunile plasticizate ale Logosului divin, ca imbold si tel sadit in ea de la creatie. Raul apare insa ca o "abatere a lucrarii puterilor sadite in fire de la scopul lor". Deviatia se poate observa permanent in istorie, concretizata in patimi, negari ale lui Dumnezeu, prin orientarea spre pacat. Caderea omului in pacat, pacatul in genere, este influentat de forta raului, cunoscuta sub diferite denumiri: diavol, satana, drac, veliar, etc. O scurta introspectie in istoria gandirilor religioase ne poate confirma universalitatea manifestarilor satanice.

In Sfanta Scriptura denumirea cea mai obisnuita data fortei malefice este cea de "diavol". Cuvantul "diavol" provine din limba greaca - diavolos - si insemna in practica veche acea aruncare de lance, care spinteca animalul vanat.

1. Cuvantul "diavolos" a fost preluat in aproape toate limbile. In limba germana, de exemplu, intalnim notiunea de "tiufal", "tieval" iar mai tarziu "Teufel". Din acelasi filon a provenit si cuvantul englez "devil", pentru diavol. In Tarile de Jos se utilizeaza termenul de duivel; irlandezii, djofull; suedezii, djeful; iar danezii, cljavel. In sudul Europei avem de la acest cuvant: diavolo, in limba italiana; diablo in spaniola; diable in franceza, similiar cu cel din limbile slavonice: djabel - poloneza; d'abel - ceha; diavol - rusa; djavo - sarbo-croata.

2. O alta denumire data personificarii raului este cea de "satan", care in limbajul uzual al timpului ante-hristic insemna o renuntare transanta, fara echivoc, o lepadare radicala de un lucru. Notiunea de "satan" se traduce prin dusmanie, contrar, opozitie. In cartea Iov (I-II, 7) Satan apare intr-o pozitie cvasi-dualista, dialogala cu Dumnezeu. In Cartea Sohar, din literatura kabalista, Satan este identificat cu Sammael, fiind considerat dumnezeul "caii de stanga" formand impreuna cu Lilith un "hieros gamos" demonic, pereche a dragostei carnale.

3. "Asmodeu" (Ashmedai, Hasmodeus, Hasmodai) apare in Sfanta Scriptura, mai precis in cartea Tobit (III, 8), ca duh al mortii. Este cel care ii ucide pe sotii anteriori ai lui Sarai, viitoarea sotie a lui Tobie. In limba ebraica cuvantul "hismid" inseamna distrugerea, distrugator. Probabil acest demon poate fi pus in legatura cu divinitatea persana Ahemsha-Devi, care in Avesta desmneaza de asemenea un spirit rau.

4. "Aspida si vasiliscul" de care vorbeste psalmistul David (Ps. 91, 13) sunt termeni simbol atribuiti diavolului, deoarece aspis (vipera) si basiliscul (micul rege) cu cap de cocos si coada de sarpe, sunt simboluri demonice.

5. "Beliar - Veliar", termen intalnit in Noul Testament (2 Cor. VI, 15) etimologic provine din limba ebraica si inseamna nefolositor sau ceva rau. Notiunea insa o intalnim si intre divinitatile babilonice subpamantene, sub denumirea de Belili. Veliar sau Beliar era considerat capetenia demonilor. In urma descoperirilor facute intre 1947 si 1956 la Qumran, intre scrierile de acolo s-au gasit cateva referiri la persoana lui Veliar, socotit "intunericul" in opozitie cu Lumina, in baza unei influente gnostice. De asemenea apocrifa Testamentul celor doisprezece patriarhi vorbeste despre "Duhul lui Beliar" si despre cele sapte nenorociri pe care el le aduce asupra oamenilor.

6. In cartea Leviticului (XVI, 8) intalnim o alta denumire data diavolului, si anume, "Azazel", caruia i se trimitea in pustie cate un tap "pentru ispasirea pacatelor" in ziua de Yom Kippur. Cartile apocrife il considera un asupritor al oamenilor, care a fost insa legat de ingerul Rafael pana in ziua judecatii.


7. "Beelzebul - Belzebut" (Mat. X, 25; XII, 24; Mc. III, 22; Lc. XI, 15-19), era considerat Domnul sau zeul mustelor, zeitate protectoare a filistenilor, care avea chiar si un templu in cetatea Ekron (2 Regi I, 26). Cuvantul "sebul" mai inseamna in limba ebraica si "noroi". In mitologia zoroastriana el are un corespondent feminin (Nasu), personificare a demonului ce se hraneste cu lesuri si traieste in mizerie. In Evul Mediu, mai ales in literatura oculta, era considerat patron al magiei.

8. Alte denumiri date principiului raului in Sfanta Scriptura sunt: Leviatan, dragonul cosmic din cartea Iov (III, 3) respectiv din cartea Psalmilor (72, 14; 104, 26); Behemot (Iov 40, 15), monstru hipopotam; Rahab, sarpele marii (Ps. 89, 11) identificat cu Seth din religia vechilor egipteni.

 

Literatura apocrifa recunoaste si alte denumiri demonice, printre care: Lilith, considerata prima sotie a lui Adam. Preluata, probabil din religia babilonica (Lilithu), Lilith l-ar fi parasit pe Adam, deoarece n-ar fi vrut sa accepte supunerea fata de barbat.

 

Pr. Emil Jurcan

 

Recomandari: Notiunea de "diavol" in marile religii

                       Intampinarea diavolului

.

25 Ianuarie 2009

Vizualizari: 20178

Voteaza:

Etimologia cuvantului diavol si sinonimele lui 3.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact