Chipul mancarii de dulce

Chipul mancarii de dulce

Postul nu are un scop in sine insusi. Nu postim de dragul postului, nici pentru a implini o porunca bisericeasca. Postim pentru a dobandi o curatie a inimii. Cand nu agonisim acest lucru, calea postului se dovedeste a fi fost stramba, iar nu dreapta.

Scopul principal al postului este despatimirea. Mai ales in vremea postului cautam sa ne vedem pacatele si sa dobandim harul sfintitor. Iar pentru aceasta se dovedeste a fi de un mare folos infometarea de bunavoie, adica foamea, care trezeste sufletul si da putere intelegatoare mintii. Apoi, odata trezit din amorteala, prin cercetare de sine si rugaciune, sufletul incepe sa lucreze spre dobandirea mantuirii.

Orice incercare de a usura calea postului se dovedeste a fi ispita si viclenie a diavolului, care, nereusind sa-l opreasa pe om din postire, cauta sa-l faca pe acesta sa posteasca intr-un mod gresit. Pentru aceasta, in vremea postului, multi nu mananca "de dulce", dar putini mai postesc.

Chipul mancarii de dulce

In vremea postului jertfim atat nevoia noastra de hrana tare, datatoare de energie, cat si poftirea acelor alimente foarte gustoase. Din acest motiv, pentru ca imita cu fidelitate gustul alimentelor "de dulce", o gama variata de produse numite "de post" nu ar mai trebui sa fie folosite in vremea postului. Spre exemplu, unele articole propun "retele gustoase de post" sau "delicii de incercat in post". Ce nu-si dau seama autorii acestora este tocmai faptul ca ei propun doar solutii pentru ratarea postului.

Cele mai multe dintre produsele numite "de post" aflate pe rafturile magazinelor nu fac decat sa ne fure roadele postului. Acestea imita deja aproape toate produsele "de dulce". Gasim carne, salam, parizer, cremvusti, snitele, chiftele, maioneza, branza si lapte "de post". Doar oua nu am gasit inca, desi acestea se produc deja in China, in mod ilegal, din produse chimice.

Intelegand faptul ca postul nu se limiteaza doar la schimbarea alimentelor, ba chiar ca aceasta este ultima conditie a postului, nu gresim daca spunem ca toate aceste produse mai sus-amintite sunt produse fabricate "pentru post", dar nu "de post".

Parintele arhimandrit Mihail Daniliuc spune ca "in post este oprit consumul de carne, dar si chipul carnii". Intelegem ca in vremea postului suntem datori sa renuntam si la chipul mancarii "de dulce", adica la toate alimentele cu aspect si gust asemanator cu al celor "de dulce".

Monoglutamatul de sodiu (E 621), care imita gustul carnii, este prezent in aproape toate produsele de post. Deci, cand omul consuma legume cu gust de carne, nu mai poate fi vorba de jertfa si de nevointa, ci de inselare, de inselarea omului, caci Dumnezeu nu poate fi inselat.

Postul cel adevarat

Sa nu cheltuim vremea postului cu "produse de post", nici cu "retete de post". Cei care nu inteleg acest lucru nu cunosc adevaratul post, nici scopul lui. Mancare simpla, cu ingrediente putine. Seminte, fructe si legume, in forma lor cat mai naturala. Timpul modest alocat pregatirii mesei il inmulteste pe cel alocat ingrijirii sufletului si vietii practice.

Postul inseamna acceptarea foamei, intr-un soi de refuz al limitarii noastre la aceasta lume vazuta. Infometarea de bunavoie ne reaminteste faptul ca "nu numai cu paine va trai omul, ci cu tot cuvantul care iese din gura lui Dumnezeu" (Matei 4, 4).

Postul cel adevarat este acela in care omul flamanzeste, simultan, dupa paine si dupa dreptatea lui Dumnezeu. Cand flamanzim, ne lepadam de noi insine si ne incredintam purtarii de grija a lui Dumnezeu.

Teodor Danalache

Despre autor

Teodor Danalache Teodor Danalache

Senior editor
718 articole postate
Publica din 30 Iulie 2009

Pe aceeaşi temă

28 Februarie 2017

Vizualizari: 12588

Voteaza:

Chipul mancarii de dulce 5.00 / 5 din 2 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Carte de rugaciuni spre intarire si binecuvantare neincetata. Rugaciuni filocalice 3
Carte de rugaciuni spre intarire si binecuvantare neincetata. Rugaciuni filocalice 3 Continuăm seria tezaurului de Rugăciuni Filocalice cu cel de‑al treilea volum, ce cu­prinde rugăciuni închinate Sfintei Treimi și Sfinților mai importanți de peste an, tăl­măcite acum, cu foarte puține excepții, pentru prima dată în limba română. 12.00 Lei
Voturile monahale in Biserica Ortodoxa Romana intre Dreptul Canonic si Dreptul Civil
Voturile monahale in Biserica Ortodoxa Romana intre Dreptul Canonic si Dreptul Civil Părintele Iustin Taban este născut la Focșani, în anul 1982. În perioada 2005-2024 a fost viețuitor al Mănăstirii Putna, iar în prezent este viețuitor al Mănăstirii Sfântul Ioan celNou din Suceava și consilier al Centrului Eparhial Suceava. este licențiat 68.00 Lei
Dreapta credinta in scrierile Sfintilor Parinti, vol. 1
Dreapta credinta in scrierile Sfintilor Parinti, vol. 1 Sfinții Theodor Studitul, Amfilohie de Iconium, Ioan Gură de Aur. Trei mari Părinți care au luptat. Au jertfit timp, sănătate, poziție socia­lă, ambiții și plăceri – lucruri care pe cei mai mulți dintre noi ne împing să pășim prin viață în continuare. 30.00 Lei
Viata vesnica de dupa moarte
Viata vesnica de dupa moarte Cel ce poate să înfrunte şi mai ales să biruiască moartea, îşi poate privi cu bucurie şi optimism viaţa. Biruinţa împotriva morţii se izbuteşte într-un singur fel: adorându-L, mulţumindu-I şi slăvindu-L pe Izbăvitorul Iisus. Într-adevăr, Iisus „Hristos a 35.00 Lei
Materic - vietile sfintelor cuvioase
Materic - vietile sfintelor cuvioase Această culegere de vieţi ale maicilor duhovniceşti sau Materic cuprinde peste 50 de hagiografii despre sfintele monahii şi schimnice ortodoxe. Punându-şi în gând să dobândească virtuţile, sfintele maici ale Bisericii Ortodoxe au renunţat la bogăţiile şi 42.00 Lei
Prietenul nevazut. Un roman despre impacare si regasire
Prietenul nevazut. Un roman despre impacare si regasire Prietenul nevăzut este o poveste emoționantă, ce urmărește viața unei orfane, Hilda Thorn – o tânără cu o personalitate puter­nică și idealuri înal­te, care își dorește să trăiască o viață autentică, dedicată valorilor creș­tine. Crescută în monotonia 25.00 Lei
Invataturi din Sfantul Munte Athos
Invataturi din Sfantul Munte Athos Lucrarea de față este pe fond un breviar filocalic ce deslușește cele mai multe dintre principiile, formele și aspectele luptei duhovnicești pe care trebuie să o poarte în special monahii. Ca formă, textele prezentate constituie transcriptul cuvântărilor 25.00 Lei
Cuvinte la ceas de cumpana
Cuvinte la ceas de cumpana Aceste cuvântări, mai ales cele funebre, nu le vor fi de folos doar preoţilor ca modele de predici cu ocazia înmormântărilor, ci se dovedesc a fi, prin cuprinderea lor, o sursă nesecată de învăţături morale deosebit de importante şi actuale pentru toţi 30.00 Lei
Cuvinte de pace
Cuvinte de pace Pace iubită, bunul cel lăudat de toţi, dar de puţini păzit, cum de ne‑ai părăsit de atâta vreme? Și când te vei întoarce la noi? Cât mi‑e dor de tine, mai mult decât altora, și, când ești cu noi, de tine mă îngrijesc, iar când nu ești, înapoi te chem, cu 20.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact