Este posibila trecerea de la rau la bine, dupa judecata particulara ?

Este posibila trecerea de la rau la bine, dupa judecata particulara ?

Sufletele trec dincolo cu directia moral-spirituala hotarata de aici, adica la bine sau la rau. Ortodoxia nu cunoaste un al treilea loc, asa cum invata romano-catolicii. Merg in iad si acele suflete care au murit in cainta si nadejde, dar fara sa fi avut vreme a aduce roade vrednice de pocainta. Totusi ele au avut pornirea spre bine, si au trecut dincolo cu aceasta pornire. In cazul acesta, cu ajutorul rugaciunilor celor ramasi vii si cu ajutorul jertfei Bisericii, acele suflete isi pot insusi acolo roa­dele pocaintei, intelegandu-se aceasta insusire ca o schimbare interioara si nu ca un act exterior, cum ar fi meritele sfintilor la catolici, si astfel pot trece din iad in rai.

Acest rost il au in ortodoxie rugaciunile pen­tru morti. Sfantul Atanasie cel Mare, vorbind despre cei morti cu intentia poca­intei, spune ca Dumnezeu nu-i lasa pe unii ca acestia, ci misca pe cei de aproape ai lor, indreapta cugetele lor, le atrage inimile, le induio­seaza sufletele si, miscati, acestia se grabesc sa dea ajutor celor morti, indeplinand ei neajunsurile lor.

Rugaciunile pentru cei morti care vizeaza schimbarea starii lor din­colo sunt prezente in practica Bisericii din cele mai vechi timpuri, avandu-si temeiul chiar in Sfanta Scriptura (in special II Macabei XII, 42-45). Ele se gasesc la cele mai vechi liturghii, ca si in cea a Sfantului Iacob - fratele Domnului, din care citeaza Sfantul Chiril al Ierusalimului in liturghia din Constitutiile Apostolice (c. VIII, cap. 12 si 13), si in liturghia cea mai veche a Bisericii din Neocezareea, dupa care si-a alcatuit litur­ghia Sfantului Vasile cel Mare.

Impotriva schimbarii de la rau la bine dupa judecata particulara, si impotriva folosului rugaciunilor pentru morti, s-au formulat in decursul timpului o serie de obiectiuni. De pilda, Sfantul Ioan Damaschin, in cuvantarile sale despre cei morti in credinta, aminteste de unii care se prevalau de cateva texte biblice in respingerea oricarei schimbari. Astfel, Romani II, 6 : "Dumnezeu va rasplati fiecaruia dupa faptele lui" si Galateni VI, 7 : "ce va semana omul, aceea va si secera". Aceste texte insa, spune Sfantul Ioan Damaschin, se refera la situatia de dupa judecata uni­versala, nu la cea de dupa judecata particulara.

O obiectie respinsa tot de Sfantul Ioan Damaschin este si aceasta : daca rugaciunile pentru morti pot produce o schimbare in situatia lor - zic unii, atunci s-ar mantui toti, si nimeni n-ar fi lipsit de fericire. La aceasta, Sfantul raspunde ca ar fi bine sa fie asa. Nici Dumnezeu si nici noi n-am avea nimic impotriva daca toate rugaciunile pentru cei morti ar fi ascultate. Dar Dumnezeu le asculta numai pe acelea care corespund starii de receptivitate a celui mort, fata de puterea rugaciunii.

Protestantii spun ca in Sfanta Scriptura nu exista o porunca precisa in privinta rugaciunilor pentru morti. Dar in Scriptura exista porunca sa ne rugam unul pentru altul (Iacob V, 16). Or, comuniunea dintre credin­ciosi nu se rupe prin moarte. Cei morti continua sa fie vii (Luca XX, 38), si atunci porunca rugaciunii ii cuprinde si pe acestia. In acelasi fel se inte­lege in Ortodoxie si mijlocirea sfintilor pentru cei vii.

Tot protestantii mai obiecteaza ca, deoarece noi nu stim nimic des­pre cei trecuti dincolo, s-ar putea sa ne rugam fie pentru sfinti, care n-au nevoie de rugaciuni, fie pentru cei lepadati de Dumnezeu, pentru care rugaciunile sunt nefolositoare. Dar a te ruga pentru sfinti, nu le provoaca lor nici un rau si, la fel, a te ruga pentru cei lepadati, daca nu le poate face bine, nu le poate face nici rau. Aceste rugaciuni sunt binefacatoare si mantuitoare si pentru cei care le fac, pentru ca cel care lucreaza pentru mantuirea aproapelui, mai intai se foloseste pe el insusi.


05 Februarie 2010

Vizualizari: 12679

Voteaza:

Este posibila trecerea de la rau la bine, dupa judecata particulara ? 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Constantin BernathPostat la 2011-03-03 07:41

    Interesant si bine de stiut. Dumnezeu sa ne ajute sa fim toti in partea binelui.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact