Sfantul Apostol Pavel

Sfantul Apostol Pavel

 

Inainte de convertire

 

Saul (numele purtat de Pavel inainte de convertire), s-a nascut in orasul Tars, capitala pro­vinciei Cilicia. A primit in familie si in scoala de la sinagoga o buna educatie dupa traditia riguroasa a iudaismului.

 

Traind in mediu de limba si cultura greaca, Saul le-a cunoscut in chip firesc si le-a insusit intr-o masura in care nu le poseda nici unul din ceilalti Apostoli. Pe langa cultura elenista, el avea din familie dreptul de cetatean roman. Ambele calitati au avut mare importanta in activitatea lui misionara.     

                                

Saul a mers la Ierusalim, la scoala rabinica a in­vatatului Gamaliel.

Saul nu l-a cunoscut direct pe Iisus Hristos. Pe vremea activitatii publice a Mantuitorului, el terminase studiile la Gamaliel si traia in orasul sau natal, Tars, unde era probabil rabin. La Ierusalim, l-a readus poate vestea marii miscari produse de predica Apostolilor. In istorie el apare ca persecutor, fiind cunoscut cu numele de Saul; la uciderea lui Stefan el pazea hainele iudeilor care l-au ucis cu pietre, in pri­goana inceputa dupa aceea impotriva crestinismului.

 

Convertirea

 

Cu scrisori de imputernicire de la marele preot catre comunitatea iudaica din Damasc si cu o garda data de sinedriu, Saul porneste spre importantul oras sirian, asezat la vreo 200 km spre nord-est de Ierusalim. Pe acest drum de persecutor, aproape de Da­masc, are loc convertirea lui la crestinism, prin aparitia, ziua, in amiaza mare, intr-o lumina stralucitoare, a lui Iisus Hristos (Fapte IX si XX). Astfel, din prigonitorul Saul, a devenit Apostolul Pavel al lui Hristos. Este dus in Damasc, unde va primi botezul de la preotul Anania. El intra astfel in cadrul comunitatii crestine si incepe indata lucrul sau de "vas ales", de Apostol "chemat", marturisind in sinagoga pe Hristos "ca Acesta este Fiul lui Dumnezeu" (Fapte IX, 20).

 

 

Prima calatorie misionara a Sfantului Pavel (45-48)

 

Dupa primirea botezului la Damasc si retragerea sa in Arabia, ajunge la Ierusalim, unde a fost introdus in cercul Apostolilor de Barnaba, crestin-iudeu, originar din insula Cipru. Amenintat la Ierusalim de iudeii elenisti, s-a retras la Cezareea, apoi la Tars, de unde a fost chemat la Antiohia de Bar­naba pentru misiune intre neamuri. Dupa ce merg impreuna la Ieru­salim cu o colecta, se reintorc la Antiohia si intreprind prima calatorie misionara, intre anii 45-48, luand cu ei si pe Ioan Marcu (Fapte XIII-XIV).

 

Sinodul de la Ierusalim din anul 50

 

In cadrul comu­nitatii din Antiohia apare disputa despre valabilitatea Legii mozaice sau dis­puta despre respectarea ceremoniilor iudaice in Biserica.

 

In cadrul sinodului au hotarat, in numele Sfantului Duh, sa nu se impuna crestinilor dintre neamuri "jugul" Legii mozaice, ci ei sa se fereasca "de cele jertfite idolilor, de sange, de animalele sugrumate si de desfranare" (Fapte XV, 29). Primirea si observarea Legii iudaice nu era deci obligatorie pentru crestinii dintre pagani.

 

A doua calatorie misionara (51-54)

 

Sfantul Apostol Pavel merge impreuna cu Sila in cea de-a doua calatorie misionara.

In cetatea culturii elene, Pavel a tinut o cuvantare inaintea Areopagului. Laudand cucernicia atenienilor fata de zei, Sfantul Pavel le spune: "strabatand cetatea voastra si privind locurile, voastre de inchinare, am aflat si un altar pe care s-a scris : Dumnezeului celui necunoscut. Deci Cel pe care voi, necunoscandu-L, il cinstiti, pe Acela il ves­tesc voua" (Fapte XVII, 23). In urma cuvantarii sale din Areopag, Pavel a convertit la crestinism un numar de greci, intre care se aflau Dionisie Areopagitul, dupa traditie, primul episcop al Atenei, o femeie cu numele Damaris si altii impreuna cu ei (Fapte XVII, 34).

 

Mai indelungata si mai rodnica a fost activitatea Sfantului Apostol Pavel la Corint, unde a lucrat intens cu sotii iudeo-crestini Aquila si Priscilla, timp de un an si jumatate, pe care i-a intalnit aici in anul 52. La Corint, a convertit pe Crispus, mai marele sinagogii, si multi altii dintre greci.

Din Corint, a scris Apostolul Pavel primele sale epistole, pe cele doua catre Tesaloniceni.

 

A treia calatorie misionara (54-58)

 

Sfantul Pavel a intreprins a treia calatorie misionara, intre anii 54-58. El a vizitat mai intii comunitatile crestine infiintate in Galatia si Frigia si s-a oprit apoi la Efes pentru doi ani si jumatate. Pavel ajunge in Macedonia, iar de aici in Iliria, cum spune in Epistola catre Romani XV, 19, iar din Iliria la Corint, de unde a scris Epistola catre Romani. Trecind din nou prin Macedonia, ocolind Efesul, s-a oprit la Milet. De la Milet, a plecat pe mare la Cezareea Palestinei, si de aici a ajuns la Ierusalim in anul 58; aducnd cu sine colecta facuta pentru saracii din Ierusalim in Grecia si Macedonia. Este tinut in inchisoare doi ani, intre 58 si 60, de procuratorul Felix. Pavel se apara inaintea noului procurator Festus si a regelui Irod Agripa II, facand apel la judecata imparatului de la Roma, in calitatea sa de cetatean roman (Fapte XXI, 17, 22, 26).

 

La Roma,  are parte de o inchisoare usoara intr-o casa, sub paza unui soldat roman. Avea libertatea de a primi la sine pe oricine si astfel a putut propovadui si intari cresti­nismul timp de doi ani (61-63), in capitala Imperiului.

 

Faptele Apostolilor se opresc aici. Din Epistolele scrise de la Roma, precum si din alte stiri, rezulta ca Apostolul neamurilor a fost lasat liber, dupa anul 63, si a intreprins noi calatorii misionare in rasarit, in Creta, Milet, Grecia, Epir, unde a consolidat comunitatile infiintate. Imprejurarile sfarsitului sunt neclare si necunoscute. Se crede ca Apostolul s-a dus din nou la Roma, unde a suferit a doua inchisoare, din care nu a mai scapat. E sigur ca a murit la Roma, ca martir, sub Nero, probabil in anul 67, dupa traditia crestina in aceeasi zi cu Sfantul Apostol Petru, 29 iunie, care a ramas pana astazi ziua sarbatoririi lor in fiecare an.

 

Pe aceeaşi temă

06 Iulie 2012

Vizualizari: 36150

Voteaza:

Sfantul Apostol Pavel 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Experienta vietii cu Hristos
Experienta vietii cu Hristos Mărturisesc că nu m-am gândit să public o carte de teologie, cu atât mai puțin un volumde predici, cu toate că mi-aș fi dorit mult să o pot face. Întrebată fiind dacă am supărat-o cu ceva, buna mea mamă, Rozalia Flueraș, spunea că nu am supărat-o decât cu 62.00 Lei
Slujind lui Dumnezeu si semenilor
Slujind lui Dumnezeu si semenilor Libertatea cea mai adâncă este de a te lăsa mereu răpit în Hristos, pentru a petrece cu El în veșnicie. Numai în Biserică, ascultând și împlinind poruncile lui Dumnezeu și învățătura evanghelică, credinciosul se poate împărtăși de roadele jertfei lui Hris 49.00 Lei
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori
Acatistier al Sfintilor Isihasti si Marturisitori Preaslăvirea lui Dumnezeu și cinstirea Sfinților este o punte luminoasă între cele vremelnice și cele veșnice. Oferim rugătorilor creștini acest Acatistier, nădăjduind că ne va fi tuturor spre folos duhovnicesc, în străduința de a ne alipi de tot binele 34.00 Lei
Minunatele fapte si invataturi
Minunatele fapte si invataturi „Câştigaţi virtuţile opuse păcatelor. Tristeţea este călăul care ucide energia de care avem nevoie ca să primim în inimă pe Duhul Sfânt. Cel trist pierde rugăciunea şi este incapabil de nevoinţele duhovniceşti. În niciun caz şi indiferent de situaţie să 27.00 Lei
Sfaturi pentru familia crestina
Sfaturi pentru familia crestina Rugăciunea Stareților de la OptinaDoamne, dă-mi să întâmpin cu liniște sufletească tot ce-mi aduce ziua de astăzi.Doamne, dă-mi să mă încredințez deplin voii tale celei sfinte.În fiecare clipă din ziua aceasta povățuiește-mă și ajută-mă în toate.Cele ce 29.00 Lei
Rugaciunea inimii
Rugaciunea inimii „Rugăciunea nu este o tehnică elaborată, nu este o formulă. Rugăciunea inimii este starea celui ce se află înaintea lui Dumnezeu. Dumnezeu este atotprezent, însă eu nu sunt întotdeauna prezent înaintea Lui. Am nevoie de o tradiție vie, de un Părinte 34.00 Lei
Dialoguri la hotarul de taina
Dialoguri la hotarul de taina Cartea aceasta de dialoguri cu Părintele Valerian, unul dintre cei mai mari duhovnici ai României de astăzi, este de o frumusețe rară prin arta cuvântului și adâncimea spiritului. Ea răspunde întrebărilor omului contemporan mai însetat de mântuire decât 38.00 Lei
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului
Bucuria cea vesnica. Nasterea si Invierea Domnului Părintele Ieromonah Valerian Pâslaru, Starețul Mănăstirii Sfântul Mucenic Filimon, unul dintre cei mai apreciați duhovnici contemporani, în cartea de față, în convorbirile sale cu teologul și scriitorul Florin Caragiu, ne vorbește despre renaștere și 32.00 Lei
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens
Un graunte de iubire. Despre o viata traita cu sens De atât avem nevoie pentru a trăi cu mai multă credință și a face bine celor de lângă noi. Într-o lume care pare să uite cât de prețioasă este viața, această carte este un mesager al speranței: împreună, putem să transformăm un grăunte de iubire într-un 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact