Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica ortodoxa > Biserica Ortodoxa Romana
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 24.02.2017, 22:54:14
simpllu simpllu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.10.2016
Mesaje: 1.796
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Par la fel de importante ca decizia sa puna covor sau mocheta pe jos in biserica, sau cate lumanari sa puna la vanzare. Fara sa punem la socoteala ca, probabil, sunt probleme exagerate sau inventate.
Din nou nu mă mir, păi dacă tu nici nu auzi epicleza citită de preot, nici nu ai cum să înțelegi asemenea nuanțe fine. Jucăm o piesă de teatru în care părintele se roagă rupt norod, iar norodul (sau strana) se face că știe să cânte... când TOCMAI are loc preschimbarea. În loc ca noi să cântâm!!! mie mi se pare normal să luăm aminte și chiar să confirmăm prin răspunsuri la rugăciunea preotului: Și fă, adică, pâinea aceasta, Cinstit Trupul Hristosului Tău (norodul: Amin), Iar ceea ce este în potirul acesta, Cinstit Sângele Hristosului Tău. (norodul: Amin), Prefăcându-le cu Duhul Tău cel Sfânt. (norodul: Amin, Amin, Amin.)

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
De-a lungul timpului Biserica a adoptat lucruri noi, mai ales in cadrul slujbelor. De exemplu Liturghia era altfel inainte de a o face Sfantul Ioan. Liturghiile din timpul convertirii rusilor se pare ca erau mai indelungate, asa cum reiese din ce au pastrat rascolnicii. E posibil ca modificarile pomenite de parintele Pruteanu (cred ca de acolo sunt) sa faca parte din aceasta dinamica si sa fie probleme inventate de unii. La fel cum introducerea spovedaniei personale inainte de impartasire era vazuta ca o mare eroare aparuta in Biserica de sute de ani.
Nu, mai sunt preoți care merg pe aceași linie cu Părintele Pruteanu, dar nu influențați de părintele Pruteanu.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 24.02.2017, 22:57:37
simpllu simpllu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.10.2016
Mesaje: 1.796
Implicit

Cât despre prezența troparul Ceasului al III-lea în epicleză, Părintele Pruteanu explică destul de clar: http://www.teologie.net/data/carte/P...nterpolare.pdf
Reply With Quote
  #3  
Vechi 26.02.2017, 20:42:10
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de simpllu Vezi mesajul
Cât despre prezența troparul Ceasului al III-lea în epicleză, Părintele Pruteanu explică destul de clar: http://www.teologie.net/data/carte/P...nterpolare.pdf
Asa cum banuiam, pare a fi tot o problema falsa sau, cel putin, fara o importanta foarte mare. E citat episcopul Porfirie Uspensky, care a scris aberatia cu lampa de la Ierusalim. Din cate am inteles parintii colivari au vrut sa schimbe aceasta practica din Biserica. Asa cum afirmau si alte exagerari, cred ca e foarte buna practica existenta la noi in Biserica, cea din vechime.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 26.02.2017, 21:19:45
simpllu simpllu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.10.2016
Mesaje: 1.796
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Asa cum banuiam, pare a fi tot o problema falsa sau, cel putin, fara o importanta foarte mare.
Cum să nu aibă importanță? Știu, nu ai cum să înțelegi dacă tu în timpul prefacerii te faci că fredonezi o cântare ce se audede de la strană. Troparul în epicleză este prezent doar la români și la ruși, spre exemplu la greci nu auzi așa ceva. Noi, cel mai probabil, am preluat de la ruși.

Dacă ai face un mic exercițiu de gramatică ai observa că troparul în acel loc nu are sens și rupe continuitatea cererii:

Încă aducem Ție această slujbă cuvântătoare și fără de sânge, și Te chemăm, Te rugăm și cu umilință la Tine cădem: Trimite Duhul Tău cel Sfânt peste noi și peste aceste Daruri, ce sunt puse înainte[...]

Apoi preotul ridicându-și mâinile zice troparul Ceasului al III-lea: Doamne, Cel ce ai trimis pe Preasfântul Tău Duh, în ceasul al treilea, Apostolilor Tăi...

[...] și fă, adică, pâinea aceasta, Cinstit Trupul Hristosului Tău, iar ceea ce este în potirul acesta, Cinstit Sângele Hristosului Tău, prefăcându-le cu Duhul Tău cel Sfânt.


Am îngroșat cuvintele care arată o continuitate fireacă a cererii, iar prezența troparului în mijlocul epiclezei nu este potrivit. Te adresezi Tatălui:"Trimite Duhul Tău cel Sfânt peste noi și peste aceste Daruri, ce sunt puse înainte", apoi Fiului: "Doamne, Cel ce ai trimis pe Preasfântul Tău Duh, în ceasul al treilea, Apostolilor Tăi..." și apoi iarăși Tatălui: "și fă, adică, pâinea aceasta...".

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Asa cum afirmau si alte exagerari, cred ca e foarte buna practica existenta la noi in Biserica, cea din vechime.
Nici un manuscris vechi al Liturghiei Sfântului Vasile sau a Sfântului Ioan, până în secolul al XV-lea și chiar al XVI-lea, nu prevedea citirea acestui tropar.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 26.02.2017, 21:38:07
simpllu simpllu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.10.2016
Mesaje: 1.796
Implicit

Antonia, am uitat să precizez, predica Sf. Nicolae Velimirovici am postat-o special pentru tine. Sper să fi înțeles că spălatul sau nespălatul trupului nu au nimic în comun cu mântuirea, atâta timp cât o faci pentru igiena trupului - necesară! Așa cum nu te poți duce la biserică nespălat, neîngrijit, așa și în societate.

Last edited by simpllu; 26.02.2017 at 22:49:30.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 26.02.2017, 22:32:44
suslik suslik is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.10.2016
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 1.045
Implicit Ovidiu, gasesc subiectul foarte important...

...mult prea important pentru a fi expediat intr-un topic care nu ii este destinat.
Voi deschide un nou topic, unde, daca s-ar putea, ar fi fain nu doar sa citam din sfintiile lor, ci si sa invitam preoti (da, stiu, din pacate nu prea vin pe forumul asta).
__________________
Don't think of yourself as an ugly person. Think of yourself as a beautiful monkey.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 26.02.2017, 22:39:21
Ratoon Ratoon is offline
Banned
 
Data înregistrării: 20.02.2017
Mesaje: 32
Implicit

Lasă bre că e bine să puți, cu cât mai jegos cu atât mai sfânt. Te speli pe dinți? Dă-i naibii, bei supă.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 26.02.2017, 22:46:26
suslik suslik is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.10.2016
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 1.045
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ratoon Vezi mesajul
Lasă bre că e bine să puți, cu cât mai jegos cu atât mai sfânt. Te speli pe dinți? Dă-i naibii, bei supă.
Bleah!
__________________
Don't think of yourself as an ugly person. Think of yourself as a beautiful monkey.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 27.02.2017, 04:32:36
antoniap
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de simpllu Vezi mesajul
Antonia, am uitat să precizez, predica Sf. Nicolae Velimirovici am postat-o special pentru tine. Sper să fi înțeles că spălatul sau nespălatul trupului nu au nimic în comun cu mântuirea, atâta timp cât o faci pentru igiena trupului - necesară! Așa cum nu te poți duce la biserică nespălat, neîngrijit, așa și în societate.
De acord. Nespălarea trupului nu e un semn de sfințenie. Iar la omul fără dinți am admirat, totusi, privirea luminoasa.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 27.02.2017, 20:52:23
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de simpllu Vezi mesajul
Nici un manuscris vechi al Liturghiei Sfântului Vasile sau a Sfântului Ioan, până în secolul al XV-lea și chiar al XVI-lea, nu prevedea citirea acestui tropar.
Parintele Pruteanu a preluat tot ce scrie acolo de la parintii colivari. Chiar daca ar fi fost introdus acest lucru in sec. XIV, cum scrie, tu ce crezi ca s-a intamplat in acesti 600 de ani? iti spun eu, s-au mantuit la fel de bine oamenii si nu a avut nicio importanta. Dar eu cred ca nu a fost deloc o greseala, parintii colivari exagerau de obicei. Importanta e dogma, care nu poate fi modificata cu nimic, or tocmai asta se intampla in ecumenism. In acest caz nu e vorba deloc de vreo dogma. Asta cu Biserica a gresit si sa ne reintoarcem in trecut, sau sa o reformam, de unde crezi ca e? E o gandire protestanta, si cei cu conceptii ecumeniste vor sa tot reformeze, sa schimbe, neintelegand ca, spre deosebire de protestantism, Biserica Ortodoxa este infailibila, perfecta. Doar oamenii gresesc.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare