Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Spiritualitatea ortodoxa
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 29.05.2016, 20:55:15
Jonnyw2013 Jonnyw2013 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 12.02.2015
Religia: Ortodox
Mesaje: 686
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ahilpterodactil Vezi mesajul
Cat despre sensul de care vorbesc logoterapeutii si psihanalistii... Imi pare o alta poveste decat cea a vietii inlauntrul Bisericii.
Frate ahilpterodactil am ezitat sa raspund pana nu am recitit cateva zeci de pagini din cartea amintita a lui Vitor Fankl.Este o carte a mea de suflet.Dar inainte de a raspunde, am zis sa recitesc mai in amanuntime, unele lucruri .Omul asta deosebit vorbeste mult in carte de suferinta,cruce ,Dumnezeu,rost al suferintei.Mai jos am pus cateva pasaje mai concludente.Eu zic ca este un psihoterapeut care vorbeste dinlauntrul Biserricii.

(pag 93)Seara, după o zi de foamete, zăceam în bordeiele noastre de pământ, cu
moralul la pământ. Se vorbea foarte puțin, căci orice vorbă ne irita. Apoi, ca lucrurile
să devină și mai rele, s-a luat lumina. Ajunseserăm cu răbdările la capăt. Dar
responsabilul barăcii noastre era un om înțelept. A improvizat un mic discurs despre
toate câte ne treceau prin minte în clipele acelea. A vorbit despre mulții camarazi care
muriseră în ultimele zile fie din cauza bolii, fie pentru că își luaseră viața. Dar, de
asemenea, a menționat și ceea ce trebuie să fi fost adevăratul motiv al morții lor:
faptul că renunțaseră să mai spere.
A susținut că trebuia să existe o cale de a
împiedica și alte posibile victime să ajungă în această situație-limită. Și a indicat spre
mine, așteptând să le dau eu un sfat.
Dumnezeu știe că nu eram în dispoziția necesară pentru a da explicații
psihologice sau pentru a ține o predică - așa încât să le pot acorda camarazilor mei un
fel de prim ajutor pentru sufletele lor. îmi era frig și-mi era foame, eram irascibil și
obosit, dar a trebuit să fac un efort și să folosesc acel unic prilej. Era nevoie de
încurajare mai mult ca oricând.
Așa că am început prin a rosti cele mai obișnuite consolări.
...
Dar nu doar că le-am vorbit despre viitor și despre vălul care-l acoperea, ci am
menționat și trecutul, toate bucuriile lui și faptul că lumina lui strălucea chiar și în
întunericul acelor clipe. Din nou am citat dintr-un poet - pentru a evita să par că predic
- care scrisese așa:„Ceea
ce tu ai viețuit, nicio forță de pe pământ nu-ți mai poate lua.". Nu doar trăirile noastre,
ci și tot ceea ce făcusem, gândurile mărețe pe care le vom fi nutrit și tot ceea ce am
suferit, toate acestea nu sunt pierdute, chiar dacă țin de trecut, căci noi le-am adus în
ființă. A fi fost este, de asemenea, un fel de a ființa și, probabil, cel mai sigur.
Apoi am vorbit despre multele prilejuri de a da sens vieții. Le-am spus
camarazilor mei (care zăceau fără să se miște, măcar că uneori se mai putea-âuzi
câte un suspin) că viața omului, oricare ar fi împrejurările, nu încetează niciodată să
aibă sens și că acest nemărginit sens al vieții include suferința și sfârșitul, privațiunea
și moartea. Le-am cerut bietelor făpturi care mă ascultau atente în întunericul barăcii
să facă față gravității situației în care ne găseam. Nu trebuiau să-și piardă speranța, ci
să-și păstreze curajul având siguranța că lipsa sorților de izbândă în lupta noastră nu îi
scădea acesteia cu nimic din demnitate și sens.
Am spus că, în acele ceasuri grele, pe fiecare dintre noi ne privea cineva - un
prieten, o soție, cineva viu sau cineva mort, ori Dumnezeu - și că nu se aștepta să îl
dezamăgim. Că spera să ne afle suferind cu fruntea sus - nu ca niște nenorociți - , ci ca
unii care știm cum să murim.

Și, în cele din urmă, am vorbit despre jertfa noastră, care în orice caz avea un
sens. Ținea de natura acestei jertfe să pară lipsită de sens pentru lumea de afară,
pentru lumea care caută succesul material. Dar, în realitate, jertfa noastră avea rost.
Aceia dintre noi care au o credință oarecare - le-am spus-o franc - pot înțelege acest
lucru fără nicio greutate.
Le-am istorisit despre un camarad de-al lor care, la sosirea saîn lagăr, a încercat să facă un pact cu Cerul, ca suferința și moartea lui
să cruțe de la un sfârșit dureros ființa omenească pe care o iubea.
Pentru
acest om, suferința și moartea aveau un sens; iar jertfa lui avea cea mai profundă
semnificație. Nu voia să moară degeaba. Niciunul dintre noi nu dorea așa ceva.
Scopul cuvintelor mele era să aflu un sens deplin în viața noastră, atunci și
acolo, în baraca aceea și în situația aceea practic lipsită de orice speranță. Și am văzut
că eforturile mele fuseseră încununate de succes. Când becul începu iarăși să pâlpâie,
am putut vedea chipurile nefericite ale prietenilor mei care veneau spre mine
clătinându-se, pentru a-mi mulțumi, cu ochii în lacrimi.

Doamne ajuta!
__________________
http://www.cuvantul-ortodox.ro/2011/...-ca-pe-erezii/
"€žCând am ieșit pe ușa care mă purta spre libertate, am știut că dacă nu las ura și amărăciunea în spate, voi continua să fiu în închisoare€".-Nelson Mandela
Reply With Quote
  #2  
Vechi 29.05.2016, 21:12:43
ahilpterodactil
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Da, emotionant. Am mai intalnit acest gen (literar) de texte.
Dar despre ce fel de Dumnezeu vorbeste autorul?
Sa fie vorba despre Hristos?
Astept argumente!
Iar daca nu ai, daca acest om vorbeste despre un alt dumnezeu decat despre Cel al crestinilor, te rog sa taci. Din decenta.
Voi fi si eu decent, la randul meu, tacind si multumindu-ti daca, in schimb, imi arati limpede ca e vorba despre un crestin, despre un madular al Bisericii.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 30.05.2016, 01:19:04
Jonnyw2013 Jonnyw2013 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 12.02.2015
Religia: Ortodox
Mesaje: 686
Implicit

Frate noi ne rugam Tatalui,,Fiului si Duhului Sfant.Ei cred ca se roaga doar Tatalui .
"Textul literar " amintit, cartea, ramane valoroasa oricum .Vezi ca ai PM.
Doamne ajuta!
__________________
http://www.cuvantul-ortodox.ro/2011/...-ca-pe-erezii/
"€žCând am ieșit pe ușa care mă purta spre libertate, am știut că dacă nu las ura și amărăciunea în spate, voi continua să fiu în închisoare€".-Nelson Mandela
Reply With Quote
  #4  
Vechi 30.05.2016, 13:55:04
ahilpterodactil
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Nu e putin lucru Cui te rogi!
Multe deriva de aici...

P.S. Frate, am mai propus sa nu amestecam problemele de psihologie cu cele de credinta, desi le putem discuta pe rand si fata in fata. Si intrucat, pe de alta parte, ele se intrepatrund, in fenomenologia lor concreta, face bine sa le distingem, mai intai, atat cat ne sta in putinta.
Altminteri ai putea sa crezi ca te mantuieste vreun psiholog sau vreun rabin, respectiv ca te trateaza de nevroze nu stiu care preot... In realitate nu se intampla nici una nici alta, ci fiecare e cu trebusoara lui sub soare.

P.P.S. Am mai intalnit confuzia dintre sentimentul religios universal (pe care il au toti oamenii, din toate timpurile, in toate culturile) si asazisul fond crestin comun. Nu putem vorbi de un fond crestin comun decat inlauntrul Bisericii. Iar Aceasta nu e alcatuita din toti oamenii, desi se adreseaza tuturor. Crestin e doar cel botezat in Hristos si care se roaga Domnului si care face voia Lui / a Bisericii. In rest, Dumnezeu stie cine si cum mai este...
Haide sa nu amestecam borcanele ca, vorba lui Catalin2, ne mananca oasele ecumenismul...
Reply With Quote
  #5  
Vechi 31.05.2016, 23:21:03
Jonnyw2013 Jonnyw2013 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 12.02.2015
Religia: Ortodox
Mesaje: 686
Implicit

Sa lasam acum astea in urma si sa revenim la subiectul topicului.Aici pun un fragment, pus inainte de fratele CristiBoss intr-un Topic.
Părintele Paisie Aghioritul : Despre gânduri ( partea 1 )
Cea mai mare boală: gândurile de-a stânga

– Părinte, mă neliniștesc atunci când am de rezolvat o problemă, încât nici nu pot dormi.

– Problema ta sufletească sunt gândurile cele multe. Dacă nu ai avea aceste gânduri de multe feluri, ai putea da mult mai mult și în ascultarea ta, și în nevointele tale duhovnicești. Ascultă un mod de a evita gândurile cele multe. Când îti vine în minte o treabă pe care va trebui, de pildă, să o faci mâine, să-i spui gândului: „Treaba aceasta nu este pentru astăzi; mă voi gândi la ea mâine“. De asemenea, când trebuie să hotărăști într-o problemă, nu te chinui cu gândul să afli ceea ce este mai bun și să amâni mereu.

Alege ceva și mergi înainte. Lasă după aceea pe Dumnezeu să Se îngrijească de celelalte. Silește-te să eviți scolasticismul, ca să nu-ți amețești mintea. Să faci ceea ce poți, cu mărime de suflet, să te miști simplu și cu multă încredere în Dumnezeu. Atunci când îi încredințăm lui Dumnezeu viitorul și nădejdile noastre, îl obligăm într-un anume fel să ne ajute. Prin gândurile cele multe și un om sănătos se netrebnicește. Unul care suferă este îndreptățit să le aibă dacă se mâhnește. Insă cel care, fiind sănătos, se amețește și suferă din partea gândurilor de-a stânga, unul ca acesta este bun de legat. Să fie sănătos și totuși să fie chinuit de gândurile lui?!

In vremea noastră, cea mai mare boală se datorează gândurilor deșarte ale oamenilor lumești. Oamenii le pot avea pe toate în afară de gândurile bune. Dar se chinuiesc pentru că nu înfruntă lucrurile duhovnicește. De pildă, cineva pornește ca să meargă undeva, dar motorul mașinii lui pățește ceva și întârzie puțin la destinație. Dacă are gândul cel bun, va spune: „Se vede că Bunul Dumnezeu a rânduit să apară piedica aceasta; altfel poate că aș fi pățit vreun accident, dacă n-aș fi avut această întârziere. Cum să-Ți mulțumesc, Dumnezeul meu, pentru aceasta?“, și-L slăvește pe Dumnezeu. Dar dacă nu are gândul cel bun, nu va înfrunta situația duhovnicește, se va supăra pe Dumnezeu și va huli: “Iată, am întârziat! Aș fi putut merge mai repede! Ce lucru anapoda! Uf, ce Dumnezeu...”. Atunci când omul primește cele ce i se întâmplă cu gând de-a dreapta, se ajută. In timp ce dacă lucrează în partea stângă se chinuiește, se topește, se zăpăcește.

Odată, cu mai mulți ani în urmă, ca să mergem de la Uranopolis la Salonic am intrat într-un camion ce avea bănci de lemn. Inăuntru erau claie peste grămadă valize, portocale, pește, lădițe ce miroseau a pește, copiii de la Atoniadă[6] – dintre care unii stăteau pe bănci, iar alții in picioare – călugări, mireni… Un mirean a venit și s-a așezat lângă mine. Era și gras și, deoarece era cam înghesuit, a început să strige: “Ce condiții sunt acestea!...”. Mai încolo era un monah care, sărmanul, era acoperit până sus de lădițe; numai capul îi rămăsese afară. Și așa cum mergea camionul, clătinându-se – căci drumul era de țară și stricat – lăditele stivuite cădeau, și el, sărmanul, încerca să le arunce la dreapta și la stânga cu mâinile ca să nu-l lovească în cap. Iar celălalt striga pentru că stătea puțin înghesuit. “Nu-l vezi pe acela cum stă, îi spun, și tot tu strigi?“. Și-l întreb și pe monah: “Cum te simți, Părinte?“. Iar acela îmi răspunde zâmbind: “Părinte, mai bine este aici decât în iad!“. Unul se chinuia, deși stătea pe bancă, iar celălalt se bucura, cu toate că lăditele erau gata să-l acopere. Și am avut două ore de mers. Nu era aproape. Mintea mireanului s-a întors la confortul ce l-ar fi avut dacă ar fi mers cu autobuzul și astfel era aproape să se sufoce, în timp ce monahul se gândea la mâhnirea ce ar fi avut-o dacă s-ar fi aflat în iad și astfel simțea bucurie. Se gândea: “Peste două ore vom ajunge și vom cobori, în timp ce sărmanii din iad se chinuiesc veșnic. Apoi acolo nu sunt lădite, lume etc, ci este iad. Slavă Ție, Dumnezeule, că sunt mai bine aici“.

– Părinte, cui se datorează deosebirea de încredere, de pildă, a doi ucenici fată de starețul lor?

– Gândului. Se poate ca cineva să aibă gând stricat pentru orice și pentru oricine. Dacă omul nu are gând bun și nu se scoate pe sine din acțiunile sale – adică dacă acționează numai din interes – nu poate fi ajutat de nici un sfânt. Nu un stareț sfânt sau o stareță sfântă de-ar avea, nu numai de l-ar avea ca stareț pe Sfântul Antonie, ci chiar pe toți sfinții de i-ar avea, nici așa nu va putea fi ajutat, nici Dumnezeu Insuși nu va putea ajuta un astfel de om, deși ar vrea mult. Atunci când cineva se iubește pe sine, pe toate le explică precum ii place lui. Și așa unii le explică în chip păcătos, alții precum le place și încet-încet aceste explicații iraționale ale lor devin firești. Și oricum te-ai purta cu ei se smintesc.

Sunt unii care, dacă le dai putină atenție, dacă le spui un cuvânt bun, zboară. Dar dacă nu le dai atenție se mâhnesc mult, apucă extremele, care sunt ale diavolului. Văd, de pildă, o mișcare și spun: “Da! Așa este!‘, și apoi sfârșesc prin a fi siguri că așa este cum cred ei. Sau văd pe un altul serios și cred că are ceva cu ei, în vreme ce acela poate fi serios pentru că îl preocupă ceva. Cu câteva zile mai înainte, a venit la mine cineva și mi-a spus: “De ce cutare îmi vorbea mai demult și acum nu-mi mai vorbește? I-am făcut și o observație, nu cumva din pricina aceasta?“. “Ascultă, îi spun, se poate să te fi văzut, dar să nu fi luat aminte la tine, sau să fi avut vreun bolnav și să fi fost îngrijorat că trebuie să caute un medic, sau să afle valută ca să meargă în străinătate etc“. Și într-adevăr acela avea pe cineva bolnav, avea o mulțime de griji, iar acesta avea pretenția să stea și să-i vorbească, și pentru aceasta împletea o grămadă de gânduri.
Doamne ajuta!
__________________
__________________
http://www.cuvantul-ortodox.ro/2011/...-ca-pe-erezii/
"€žCând am ieșit pe ușa care mă purta spre libertate, am știut că dacă nu las ura și amărăciunea în spate, voi continua să fiu în închisoare€".-Nelson Mandela
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare