![]() |
![]() |
|
#6
|
||||
|
||||
![]()
Oameni buni. Dumnezeu este Unul intreit in persoane. Insa persoanele Sfintei Treimi sunt ipostasuri si nici intr-un caz nu pot fi despartite. Este foarte gresit sa priviti despartit persoanele Sfintei Treimi care sunt in comuniune si unitate desavarsita.
Sa va dau un exemplu. Cand vorbesti cu un om, vorbesti si cu sufletul lui, cu duhul lui. Asta nu inseamna ca duhul omului e despartit de om sau ca este ceva diferit. Sunt una si acelasi. Astfel trebuie sa intelegeti ca daca va adresati Fiului , tot lui Dumnezeu va adresati, ca Dumnezeu intrupat, daca va adresati Duhului Sfant, tot lui Dumnezeu va adresati. Trebuie sa intelegeti ca Dumnezeu lucreaza prin Duhul Sfant , care se odihneste in Fiul. Noi avem bucuria si marea sansa sa ne impartasim de Dumnezeu prin Trupul si Sangele lui Hristos, si sa simtim Harul lui Dumnezeu prin Duhul Sfant cel lucrator si mangaietor. Aveti grija ca din cauza acestei nestiinte si ispite, au cazut crestinii din primele veacuri in erezii, avand astazi religia islamica. Islamismul este o strambare a Sfintei Treimi prin neintelegerea Duhului Sfant, prin care Dumnezeu lucreaza in lume si a Fiului ca Dumnezeu intrupat si prin care Dumnezeu s-a coborat pentru a inalta pe om la masura dumnezeirii. Daca islamistii ar intelege pe Dumnezeu cel intreit ar reveni la crestinismul din care s-au desprins. Insa privind separat persoanele Sfintei Treimi au devenit eretici caci nu poti desparti Ce este de nedespartit. "Pentru nivelul obișnuit al unei cateheze recomandăm, însă, capitolul al VIII-lea, "Cartea întâia", din Dogmatica Sfântului Ioan Damaschin[2], întrucât acest sfânt părinte a cunoscut și a valorificat tratatele menționate anterior, depășind, însă, nivelul unei simple sinteze, prin contribuții personale de valoare excepțională. Iată, bunăoară, cum descrie el credința în Sfânta Treime[3]: "Credem în Tatăl și în Fiul și în Sfântul Duh, în care ne-am și botezat. Căci astfel a poruncit Domnul apostolilor să boteze, zicând: Botezându-i pe ei în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. Credem într-unul tatăl, principiul și cauza tuturora; nu S-a născut din cineva; singurul care există necauzat și nenăscut; este făcătorul tuturora. Este prin fire Tatăl singurului Unuia născut, Fiul Său și purcezătorul Prea Sfântului Duh. Credem și într-unul Fiul lui Dumnezeu, Unul născut, Domnul nostru Iisus Hristos, Care S-a născut din Tatăl înainte de toți vecii, lumină din lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut nu făcut, de-o-ființă cu Tatăl, prin Care toate S-au făcut... De asemenea, credem și în Duhul Sfânt, Domnul și făcătorul de viață, care purcede din Tatăl și se odihnește în Fiul, împreună închinat și slăvit cu Tatăl și cu Fiul, ca fiind de aceeași ființă și co-etern. Credem în Duhul cel din Dumnezeu cel drept, cel conducător, izvorul înțelepciunii, al vieții și al sfințeniei. El este și se numește Dumnezeu împreună cu Tatăl și cu Fiul; nezidit, desăvârșit, creator, atotstăpânitor, atoatelucrător, atotputernic, nemărginit în putere; El stăpânește întreaga zidire, dar nu este stăpânit; îndumnezeiește, dar nu este îndumnezeit; desăvârșește, dar nu se desăvârșește; împărtășește, dar nu se împărtășeșete; sfințește, dar nu se sfințește; mângâietor, deoarece primește rugăciunile tuturor; în toate, asemenea Tatălui și Fiului..."[4];" http://www.episcopiaseverinului.ro/s...ta-treime.html
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|