![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Fratele meu drag și iubit, Ioan Cezar. Te îmbrățișez în Hristos.
Ai un suflet sensibil ca al meu, dar să știi, îți spun din experiență și din ce am fost învățat de duhovnic și alți părinți îmbunătățiți, cu cât ai sufletul mai sensibil, cu atât poți te poți înălța mai sus, dar poți cădea mai ușor, mai abrupt și mai dureros. Vreau să-ți scriu puțin, nu vreau să-ți schimb părerile, nu vreau să-ți pierzi sau schimbi din unitatea în diversitate, pe care au avut-o și Sfinții Apostoli la pogorârea Duhului Sfânt și întemeierea Bisericii văzute, unde fiecare a rămas cu personalitatea și caracterul lui unic, dar împreună alergând spre mântuirea celor din jurul lor. Să ne ajute Dumnezeu să-i avem de exemplu de urmat. Gabriel Garcia Marquez, "hiperlucid", proclamat de tine, laic prin excelență, zic eu, am căutat să-l evit. Nu mi-au plăcut scrierile lui. A scris ceea ce au numesc mizerii: "Amintirile curvelor mele triste" și "Dragostea și alți demoni". Cum bine ai spus, premiile nobel se dau din interese, prin compromisuri, cu repercursiuni, promisiuni din partea ambelor părți, dăruitor și primitor și alte întunericuri. Pentru mine, premiul nobel și întreagă viața mea, Hristos merită și Lui i-o dăruiesc, că de la El o am. Iar despre Graham Greene, nu vreau să te dezamăgesc, dar destul pierd vremea cu nimicuri, nu o voi pierde mai mult cu beletristică, în nădejdea înțelepțirii în cele lumești, în ale "artelor școlii vieții", nu vreau să mă rătăcesc în visarea celorlalți, altora, nu pot să biruiesc în locul lor, mai ales dacă au plecat deja în veșnicie, și au plecat fiind în erezie sau ateism, și au scris rânduri, în erezie fiind, deși dintro sensibilitate aparte, sunt mulți ca ei, e natura sufletului omenesc, acolo unde întuneric dă foarte mult târcoale, ca să doboare, cm văzut mai sus, că se poate, să nu lase pe om să se înalte. Nu vreau și nu pot să lupt luptele oamenilor care refuză să se schimbe în mai binele obștesc al mântuirii lor, în Hristos Iisus, fiindcă nu pot să lupt cu demonii lor, când demonii mei nu sunt biruiți, din preapuțina mea credință și lipsa faptelor mele cele mântuitoare. Nici cultură generală în materie de literatură, nu vreau să adun. Nu-mi ajută la mântuire. Oamenii care primeau pe Apostoli, zice Scriptura că Apostolii ieșind din cetățile lor, scuturau praful de pe picioarele lor, să fie drept mărturie în ziua judecății. Da, să zicem prin absurd că mi-aș copilul la un instructor să învețe șah, dacă instructorul are reputație în ceea ce face, atunci, chiar dacă spuni că-ți pasă mai puțin de calitatea jocului tău, mi-aș da copilul să-l înveți șah, fiindcă rezultatele tale, spun totul despre cât de mult îți pasă. Dar nu îmi dau copilul la șah, nici unui instructor, fiindcă șahul se învață și se dezvoltă în particular, de unul singur, în special prin practică, copilul nu are nevoie de un instructor, e un joc creativ, iar memorarea tehnicilor, îi va deruta îmbunătățirea; eu am învățat singur șah. E la fel ca și cu rugăciunea inimii: are un stat, un anumit set de cuvinte: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluiește-mă pe mine, păcătosul". Dar ele nu sunt obligatorii, și se pot înlocui cu oricare alte cuvinte, chiar și cu simplul: "Doamne miluiește". Important este să fie spusă non-stop. Continuu. "Rugați-vă neîncetat", spune Duhul Sfânt prin Pavel. Nu e vorba de livrarea și atracția unui oarecare lucru. E vorba de mântuire. E scopul pentru care omul, adică creștinul, trăiește. Mântuirea lui și a celorlalți din jurul lui. Cu toții când ne-am botezat, de mici, am început să fim lucrători și grădinari ai Domnului. Pentru sufletul nostru și al celorlalți. Vrei nu vrei, te așteaptă mocirlă, 100% sigur. Te așteaptă șerpi ascunși în iarba cea înaltă care trebuie tăiată. Dar să nu ne temem: "Iată, v-am dat putere să călcați peste șerpi și peste scorpii, și peste toată puterea vrăjmașului". (Luca 10, 19) Te așteaptă ghimpi care te vor înțepa atunci când îi vei tăia, și vor lăsa chiar și cicatrici. Te vor aștepta poate lei și tigri care vor sări la atac și vor mușca, îți vor rupe chiar și mâna, te vor lăsa fără ea, dar n-au decât, "căci mai de folos îți este să piară unul din mădularele tale, decât tot trupul tău să fie aruncat în gheenă." (Matei 5, 30) Și mai ales: "Nu vă temeți de cei ce ucid trupul, iar sufletul nu pot să-l ucidă; temeți-vă mai curând de Acela care poate și sufletul și trupul să le piardă în gheena." (Matei 10, 28) E vorba de dragoste jertfelnică. Îmi pasă mai mult de mântuirea tuturor celorlalți, decât de mântuirea me, fiindcă ăsta-i cel mai valoros și prețios lucru care există în creația văzută și nevăzută: mântuirea. Iar eu renunț la el, pentru aproapele meu. În aproapele meu, văd pe Hristos, și vreau să fac totul pentru ai fi bine aproapelui meu, căci în el e Hristos, cum să nu fac binele Domnului Dumnezeului Universului ? Renunț la mântuire, pentru a o da altuia. Fiindcă altceva nu mai am de dat. E ușor să mergi în Iran sau Afganistan sau Somalia sau alte țări musulmane să mărturisești pe Hristos și să fi ucis, să devi Sfânt Mucenic. Dar e un soi de lașitate. Că ști că vei muri. Și vrei să-ți scurtezi viața și lupta și chinul, pentru laurii și răsplătirea de Sfânt Mucenic, care se obține ușor. E un paravan și un compromis. Nu așa. Ci stai. Stai acolo unde te-a pus Dumnezeu să te naști, luptă de acolo, jertfește-te de acolo, răstignește-te de acolo pentru oameni, urmând lui Hristos și Sfinților. E mai mare jertfa și lupta decât să mori repede în mijlocul criminalilor extremiști fanatici conduși de demoni, care urăsc creștinismul din tot adâncul ființei lor și știi că te vor ucide. Ci stai și întărește pe cei din blocul tău, din zona și orașul tău, fi cât mai creștin poți, fă fapte bune, zâmbește-le, dăruiește mereu, cât de mult poți, roagă-te, mergi la Sfintele Slujbe, fă nevoință, metanii, ține post, mai ales tânăr fiind, poți ține post negru, multe zile, prin acestea ne vom sfinți, curăți și îndumnezeii. Dumnezeu nu se cunoaște prin rațiune, ci prin mintea cea mai presus de minte, care o are fiecare, prin ochii sufletului, prin nous-ul sufletesc, desprinzându-ne de toate cele rele și cele bune deopotrivă, acea este adevărata stare lucidă de vedere a lui Dumnezeu. Am citit și eu despre ea. Și mi-o doresc nespus de mult. Așa să fim cu toții, fie creștini, sau episcopi, preoți, diaconi. Acestea se ating, urmând poruncilor și dragostea lui Hristos, Dumnezeu în Sfânta Treime. Nu citind din G. G. Marquez sau nu citind "Puterea și gloria" lui Graham Greene. Aceștia doi, și miliarde ca ei, nu au ajuns și nu vor ajunge la îndumnezeire niciodată. Ori ăsta-i scopul. Eu, pentru asta trăiesc, pentru Hristos, pentru a-L înțelege, a-L dori, aL căuta, a-L găsi, a-L urma, a trăi în El, a mă curăți, lumina și îndumnezeii prin El. Numai când ajuns la luminarea în Hristos, la acea "pace care covârșește orice minte", spune Scriptura, la vederea luminii necreate, în harul necreat, atunci poți să mântuiești și pe alții în jurul tău. Și atunci și doar atunci, poți ajunge la îndumnezeire. E mult de scris, prea mult, căci doar prin cuvintele acestea materiale, poți exprima ineprimabilul, dar e atât de frumos... Am spus că nu scriu mult... iartă-mă. Doamne, ajută.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia Last edited by Igor_Paslusnik; 01.08.2015 at 17:30:34. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Dar cum iti permiti tu, Emiliane, sa stabilesti cine s-a indumnezeit si cine nu ?! Nu vezi ca dai pe dinafara de mandrie desarta, si iti ingadui sa judeci ceea ce numai lui Dumnezeu Ii este dat ?!
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Gasesc oarecum amuzant ca desi il detesti, ii citesti in de amanuntul postarile :)
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Foarte bine că cineva urmărește pe unde mai răsar metastazele gândirii flăcăului... Nu de alta, dar există un inventar al imbecilităților crase, care trebuie actualizat aproape zilnic.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Da, da, da, Mihaile, cum să nu, dacă tu spui, așa o fi.
Ochiul curat, le vede pe toate curate. Și cel murdar, murdare. Adrian în toate vede fanatism, fiindcă asta-i una din marile lui frici și marile lui lupte. Dacă vrei să privești psihologic. Iar tu, frățioare Mihail, iartă-mă, dar nu te menajez, ești bărbat, așa că ține-te bine, vrei trânte, hai la trânte. Iar ai pus o epopee e egoismului tău și a iluziei în care trăiești, a minciunilor care le accepți și a manipulării de bună voie, cu care-ți îndulcești viața, la semnătura ta. Pe semne că numai asta ai în cap, spre acestea gravitează sufletul tău. Măi frate, dar un citat al unui Sfânt Părinte, nici pomeneală să pui, parcă te-ar arde pe suflet. Sau un verset scripturistic. Da de unde... Numa' abureli și ispitiri îți pui la semnătură. Consideri că sunt cuvinte mari și profunde, nu? Sau ca să arăți cât de citit și de cult ești, așa-i? E foarte bine că ești, dar ești înafara citirii și culturii celei mântuitoare, cel puțin așa arată semnătura ponegritoare și mincinoasă a Bisericii lui Hristos. Așa simt. E părerea mea. Sigur că nu ești de acord cu ea. Dar vreau să explic. Deci semnătura: Adâncindu-mă în viziune și cugetare, mi-am dat seama că orientul creștin suferea de sete lângă izvorul de apă cel mai curat și de foame în mijlocul unui câmp îmbelșugat, leagănul vieții lumii; ca un bancher închis înlăuntrul seifului său de fier, pierea de foame călare pe grămezi de aur. (Kahlil Gibrain) În primul rând atunci când ai o viziune, nu te poți adânci în ea, fiindcă nu ești deplin conștient de ea, e ca un om cu mâinile în ghips, la care soția lui e surdă și îi face duș, că el nu poate, și orice spune el, ea tot cum vrea ea, îi face dușul. Îți redau un exemplu adaptat, din ce am citit la Sfinții Părinți. Și deci nu poți controla în intensitate o viziune. În cugetare, da se poate adânci omul, dar și acolo, când e fără rugăciune, gândul e invadat de șoapte viclene ale demonilor, care de cele mai multe ori, reușesc să demoleze binele adunat, să scoată pe om din starea de har, vrând să-l adâncească în stări cât mai apropiate de iad, construind înspre acolo. Apoi Orientul creștin, niciodată nu a suferit de foame și de sete. Ci el a fost cel care a oferit întregii lumii apa vie și pâinea vie, pe Hristos. Orientul creștin a aplicat cu adevărat și a îmbunătățit monahismul, cu rădăcinile sale adânc în Biblie, a luptat contra celor mai mari erezii a tuturor timpurilor și a biruit în Hristos, a scris cele mai mari opere creștin din toate timpurile, a dat cei mai valoroși Sfinți, cei mai mulți Martiri, cei mai curați oameni, a dăruit mereu, fără să primească aproape nimic și fără să se aștepte la răsplătire din partea oamenilor. Orientul creștin a dat cele mai mari minuni și Sfintele învățături mântuitoare ale Bisericii. Orientul creștin, e exact invers față de cum afirmă acel Kahil Gibrain. Parcă acest Kahil ar sluji demonilor. Sper că nu. Oricum e complet eronat, anti-biblic și anti-patristic ce a spus. Creștinismul nu este leagănul vieții lumii, ci Dumnezeu Treime, Savaot Iubire, El este. Amin Iartă-mă, dar a trebuit să spun ce am spus. Spre întărirea ta.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Dar cum se face, Emiluș, că numai sectarii de interior ca tine fac spume la gură de la semnăturile mele?
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 02.08.2015 at 00:36:21. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 02.08.2015 at 01:08:19. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Și nu-i scapă nimic din ce poate fi pus la punct, numai că și prigonirea poate fi considerată o formă de propovăduire. :))
|
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dar ei și alți oameni printre care trăim ne-ar putea împrospăta și antrena mintea, inima, pentru omenescul din noi și dintre noi, oamenii. Că de omenescul ni s-a pocit de tot ori de nu-l mai avem, ce să sfințească, frate, Duhul Sfânt? Și, oare, beletriștii ăștia de i-am studiat noi la școală, pe la toate materiile școlare și parașcolare, or fi fost piedicile și surpătorii mântuirii și sufletelor noastre? Ne-or fi îndrăcit alde Rebreanu și Ion Creangă, alde Rachmaninov și Baudelaire, alde Anderson și evreul de Bashevis Singer, nu?... Nu-i așa că în lume n-a înflorit nimic vrednic de mântuire decât cartea bisericească, mai exact opera catehetică? |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Dincolo de declarațiile normative, în continuitate însă cu ele, dincolo de principiile cu valoare de reper pe care orice învățătură bună ni le expune, dincolo de repetarea pătimașă și foarte radicală a unor formulări din cărți, fie acestea chiar sfinte, ceea ce rămâne de întrebat cred că ar putea fi formulat cam așa: cum a fost preschimbat omul din întâlnirea cu acestea? Ce și cât și în ce mod s-a dezvoltat în om prin întâlnirea cu toate cele enumerate aici?
A devenit omul acesta mai bun, mai înțelegător, mai inteligent, mai liniștit, mai creativ ș.a.m.d.? Este înțelepciune în el? E vedere limpede? E răbdare și milă? E putere a minții, a simțirii, a voinței? E reușită întru frumusețe? E rodnicie întru lucruri bune pentru viața lui și a aproapelui? Eventual a tuturor oamenilor? Sau, dimpotrivă, în ciuda adăpării cu atâtea și atâtea bunătăți spirituale, omul acesta a preschimbat, nu știu cum, lumina în întuneric, blândețea în asprime, învățătura în poruncile lui către semeni, harul în mocirlă egoistă ș.a.m.d. Creatorii despre care am vorbit, de la Graham Green la Rachmaninov, precum și atâția alți oameni care au strălucit în cultura lumii, nu au fost neapărat niște trâmbițe declamative. Nu și-au consumat viața pentru a trânti teribil vorbe culese din cărți catehetice împotriva semenilor, nici nu au năruit comoara harului pentru a arăta cât de nevrednici sunt cei care nu le fac lor voia, așa cum s-a folosit ea de cărțile și vorbele altora. Oamenii aceștia au lucrat nu la suprafața lucioasă a ideologiei pompoase, corelată dealtfel cu nenumărate căderi și neîmpliniri personale ci, învățînd să coopereze cu harul din ei și simțind cu acuitate omenescul din ei și din semeni, au rodit în forma unor opere artistice adresate tuturor spre înfrumusețarea minții, spre șlefuirea și împlinirea sufletelor. Simțind aceasta, oamenii de pretutindeni le-au arătat, mai devreme sau mai târziu, recunoștință. Iar unii semeni au dat, datorită frumuseții aduse de acești creatori, slavă lui Dumnezeu pentru toate cele înflorite și împlinite în oameni. Munca artiștilor a fost adeseori uriașă. În condiții extreme, greu de suportat dacă acele caractere umane nu erau cu totul excepționale și nu își trăgeau seva dintr-o nespusă iubire. Unul dintre marii scriitori ai lumii și-a impus, zeci de ani în șir, să scrie zilnic, la aceleași ore, în picioare pe un pupitru special confecționat. Nu se abătea de la acest canon, pe cât era omenește s-o facă. E aici o conduită ascetică veritabilă, pusă în slujba frumuseții și adevărului. Un alt artist și-a compus operele scuipînd sânge și tremurînd de friguri. Nu de frig, cu care se mai obișnuise cât de cât, ci de friguri, frate. Le cunoști? Te lupți cu ele când ne scrii nouă blagosloveniile? Altul a ajuns cerșetor, beat criță făcea pipi pe el înaintea primăriei și era ținta batjocurii copiilor târgului, iar concetățenii, care până mai ieri îi aplaudau frenetic simfoniile, abia de își mai aminteau numele lui. În timpul acesta el compunea "Odă Bucuriei", printre altele... E comod, frate Igor, să șezi cuminte la măsuța ta, să citești cărți duhovnicești, să frecventezi regulat biserica din cartier și să scrii oamenilor pe internet cum e să fii un bun creștin și cum nu sunt ei, sărmanii needucați, bieții înșelați. E comod frate, e ușor așa. Dar să bagi dintr-o lovitură toată marea de oameni bogați sufletește, frumos împliniți și, mai ales, pe toți cei care au scris/au creat ceva cât de mic și pentru tine - asta e curată neatenție, ca să zic așa... Fii mai atent, frate Igor, la lumea în care trăiești. Și, mai ales, la cât de mult ți s-a dat de nenumărați oameni cărora le datorezi cam tot ce ai trăit omenește de la naștere până azi. Nu de alta dar pe drumul pe care te încăpățînezi să mergi s-ar putea ca într-o zi să-L întâlnești pe Hristos și să zici că-i doar Gică ori, mai știi, taman dracu. Sau invers, Doamne ferește! Ceea ce Dumnezeu a exprimat sintetic, o dată pentru totdeauna sau foarte des repetat, unii oameni au desfășurat și concretizat în toată viața și munca lor. Scriitorii mari nu formulează ceea ce însuși Domnul a ținut să ne spună, ci arată concret, prin personajele și scenele din creația lor, cum este ori cum poate fi viața oamenilor la întâlnirea dintre Viață și moarte, dintre Iubire și ură ș.a.m.d. Să spui că aceste opere nu îți sunt folositoare pentru mântuire arată, printre altele, o aplecare cam mare către magie și lene, mai degrabă decât pohtă de viață și de Viață. |
|