Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica ortodoxa > Biserica Ortodoxa Romana
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 27.12.2013, 10:55:09
Annyta
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

"Pomenirea răului are puterea de a readuce la viață păcatele dispărute".

Sfântul Ioan Gură de Aur

Sper că nu am postat pe un topic greșit...
Mi se pare potrivit să ne aducem aminte de acest sfat al Sfântului Ioan Gură de Aur, căci uneori suntem înclinați să rememorăm prea mult răul sau păcatele trecutului...
Reply With Quote
  #2  
Vechi 28.12.2013, 01:54:27
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Cărarea vieții noastre este plină de suferințe și lacrimi, de spini și pălămidă. Peste tot sunt înfipte cruci, agonie și durere. Fiecare pas este o grădină Ghetsimani, fiecare urcuș, o Golgotă, și fiecare moment, o suliță. Dacă am putea să absorbim pământul cu un burete, din el ar curge după aceea sânge și lacrimi - omul ca iarba, zilele lui ca floarea câmpului, așa va înflori, spune Psalmistul (Psalmul 102,15).
Cele frumoase se adună cu durere, dar durerea, după aceea, aduce bucuria. Trandafirul scoate spini și aceștia, la sfârșit, florile. De obicei, curcubeul se înalță după ploaie, iar cerul înstelat este precedat de furtuni. Discernământul credinței și al filosofiei creștine, ajutat de inspirație, are capacitatea să pătrundă dincolo de fenomene. Prin suferință, el vede bucuria și nădejdea, ca și biruința lui Hristos, care a izvorât din durerea patimilor și a crucii.
Statuile cele mai minunate primesc cele mai multe lovituri, iar sufletele mari datorează măreția lor loviturilor grele ale suferinței. Podoabele de aur trec mai întâi prin focul cuptorului. Suferința zdruncină existența omenească, ea este focul, căminul care arde și topește, este vijelia și furtuna. Măruntaiele mele și marea niciodată nu se liniștesc, zice dreptul Solomon. Sunt momente când încercările vin una după alta, sau toate împreună, și atunci, crucea este foarte grea, iar lupta se duce la vârf. Sufletul se încarcă până într-atât, încât este gata să se îndoaie. Toate par negre, întunecate, peste tot este întuneric și nici o cale de ieșire. Sfântul Grigorie Teologul spune: "Cele bune au plecat, iar cele înfricoșătoare sunt seci și provocatoare; călătoria urmează în noapte, farul nu apare nici unde, iar Hristos pare ca doarme".
Suferințele vieții sunt cuțite și spini care sfâșie fără milă, înțeapă inimile și le paralizează până la istovire. Ceea ce rămâne în aceste momente este strigătul care, ca o durere rugătoare, se îndreaptă către Dumnezeu: "Miluiește-mă, Doamne, (…) sufletul meu s-a tulburat foarte, (...) am istovit în suspinarea mea, (...) inima mea s-a topit în mine ca ceara. (...) Miluiește-mă, Doamne, că nenorocit sunt, (...) s-a scurs în durere viața mea și anii mei în suspine, (...) arătatu-m-am ca un mort, (…) lacrimile mele s-au făcut pâinea mea ziua și noaptea, (…) căci suspină sufletul meu în mine și este tulburat" (Psalmi).
Omul este împăratul creației, dar coroana lui este împletită din spini. Mersul lui este uneori cântec și împletire de bucurie, iar de cele mai multe ori, un marș de jale, îndurerat și fără oprire.
Problema suferinței este mare și veșnică, la ea au cugetat filosofii, sociologii, psihologii și mulți alții. Răspunsul cel mai autentic îl dă creștinismul, credința, legea lui Dumnezeu. Și acesta este dublu. Teologic, suferința este urmare a căderii, ca toate celelalte rele, consecința relei folosiri a libertății. Ea este rodul neascultării. Moral, ea este prilejul și mijlocul virtuții și al dăsăvârșirii. "Voi cinsti întotdeauna pe Dumnezeu", spune Sfântul Grigorie Teologul. "cu toate cele potrivnice pe care le îngăduie să mi se întâmple. Durerea pentru mine este medicamentul mântuirii".
Sfântul Vasile cel Mare spune: "Deoarece Dumnezeu ne pregătește coroana împărăției Lui, suferința să fie un pretext pentru virtute".
Sfântul Ioan Gură de Aur ne spune la rândul lui: "Necazurile ne aduc mai aproape de Dumnezeu. Și când ne gândim la câștigul veșnic din suferințe nu ne vom mai tulbura".
Sfântul Apostol Pavel, cel atât de prigonit, de suferind, care a purtat semnele Domnului, ne învață că Dumnezeu ne lasă pe noi, oamenii, să suferim necazuri spre folosul nostru, ca ne împărtășim de sfințenia Lui (Evrei 12, 10).
Dumnezeu are mii de moduri ca să te facă să vezi iubirea Lui. Hristos poate să schimbe nefericirea într-un cântec melodios de preaslăvire. Tristețea voastră va naște bucurie, a zis Domnul (Ioan 16, 6). Cine se luptă, acela și biruiește, căci în "piața" cerului nu sunt lucruri ieftine. Momentele de suferință și de jertfă sunt clipe de binecuvântare, căci lângă fiecare cruce se află și o înviere. Și ce dacă acum suferim și plângem neîncetat, căci necazul nostru de acum, usor și trecător, ne aduce nouă, mai presus de orice măsură, slava veșnică covârșitoare (II Corinteni 4, 17). Omul suferinței este atletul cel mai bun al vieții, cu biruință slăvită care va fi răsplătită scump, cu premii veșnice: Cele ce ochiul n-a văzut și urechea n-a auzit, și la inima omului nu s-au suit, pe acestea le-a gătit Dumnezeu celor ce-L iubesc pe El (I Corinteni 2, 9). Cel care primește și înfruntă durerea prin prisma veșniciei este de pe acum biruitor, cel ales, care prin credință nezdruncinată în Dumnezeu a ajuns la fericire, a gustat din bunătatea Domnului și este candidat la încoronare. El poate să repete strigătul biruitor al Apostolului Pavel: Lupta cea bună m-am luptat, călătoria am săvârșit, credința am păzit. De acum mi s-a gătit cununa dreptății pe care Domnul îmi va da-o în ziua aceea (II Timotei 4, 7-8). Cu asemenea trăiri duhovnicești, depășirea suferinței și transformarea ei în bucurie izbăvitoare devine realitate. Aceasta este prefacerea datorată puterii lui Dumnezeu, nebunie pentru omul rațional, dar urmare firească pentru creștinul credincios. Întoarcerea aceasta, dacă pentru ateul existențialist rămâne o problemă nedezlegată sau o nălucire în vis, pentru omul biologic, pentru omul credinței este o minune mare a prefacerii lui Dumnezeu. Experierea duhovnicească a suferinței duce la dezlegarea unei mari probleme, călăuzește pe calea de la întuneric la lumină.
Prin urmare, suntem datori să primim suferința care vine asupra noastră ca pe o binecuvântare de la Dumnezeu. Bobul de grâu este acoperit și putrezește în pământ, dar atunci rodește viața. Recolta suferinței este bogată și binecuvântată. Binecuvântarea lui Dumnezeu pe ogorul lacrimilor este mare și o trăiesc cei care cred cu adevărat în harisma discernământului. Harul lui Dumnezeu să fie asupra celor care au trecut prin cuptorul multelor suferințe, ajutați de puterea și cunoașterea divină. Pe aceștia îi așteaptă odihna nemuritoare, veșnică și prea fericită în Dumnezeu. Amin!
(Ne vorbește Strarețul Efrem Filotheitul. Meșteșugul mântuirii, Editura Egumenița, pp. 312-315)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 30.12.2013, 02:29:41
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Thumbs up Cugetarea la moarte și deșertăciunea lumii a lui Amfilohie, Episcop de Iconium

1. Dar poate vei spune că „M-am amestecat în chip viclean în toate patimile, și ce voi face îngreunat de așa de mare povară a fărădelegilor mele?” Pocăiește-te, frate, și sârguiește în cele duhovnicești și vei primi iarăși starea ta de mai înainte. „Dar mă tem, fiindcă am pătat și întinat sfântul Botez și m-am spurcat și nu este mie nădejde de mântuire”. Eu voi da socoteală pentru păcatele tale de mai înainte, numai pocăiește-te, oricine ai fi, măcar de-ai fi și lepădat de Dumnezeu, mag, ucigaș și tâlhar. Eu mă pun chezaș, eu mă pun mijlocitor, măcar deși sunt nevrednic, numai încetează din lucrarea răutății și asumă-ți o petrecere iubitoare de Dumnezeu și cu privire la cele ce le-ai făcut mai înainte, nici întristare să nu-ți fie ție, nici grijă. Căci chiar dacă noi arhiereii suntem și noi păcătoși, am auzit de la Mântuitorul „Dacă veți ierta păcatele unora, iertate vor fi”. Și „Câte veți dezlega pe pământ, vor fi dezlegate și ceruri”. Pocăiește-te numai și arată îndreptare și îți garantez/ chezășuiesc ție mântuirea. Mai mult decât aceasta Dumnezeu nu cere.
2. Fugi de la a mânca nesățios și a te îmbăta de vin întru care este desfrânare și asumă-ți înfrânarea, rugăciunea, lacrimile, mărturisirea și l-ai ucis prin aceasta pe furul diavol prin pocăința ta. „Aceasta este schimbarea dreptei Celui Preaînalt”, sabie ascuțită pentru diavol, piatră de moară la gâtul lui, înecându-l pe el în marea cea înțelegătoare, înfricoșate uragane pentru balaur. Frânghie cerească este pocăința prin care începătorul răutății dă înapoi, înfricoșată mreajă și năvod în care se încurcă și se îneacă. Căci multe meșteșugiri meșterește și uneltește, dar în pocăință nu are ce să facă. Acest cui Dumnezeu l-a înfipt în inima lui. Și mult se ostenește, dar a-l smulge pe acesta nu poate. Când, așadar, vei fugi de păcat prin pocăință, nu te îngrijora pentru că iarăși vrăjmașul nu va înceta să te tulbure, ci fii gata să-i stai împotrivă prin zdrobirea inimii, prin post, prin rea pătimire.
3. Dar poate vei spune că „Sunt slab și nenorocit și să postesc nu pot”. Așadar, fugi de sațiu, fugi de multa săturare, încetează din somnul nesătul, din multele întâlniri cu oamenii. Nu te înălța asupra cuiva, taie fierea și oțetul, ocara, vorbele rușinoase și clevetirea aproapelui, ațintirea ochilor la frumusețe străină pentru că unele ca acestea le-a urât Dumnezeu și acestea îți sunt ție de ajuns spre mântuire. Sârguiește-te la Biserică precum fulgerul, slăvindu-l pe stăpânul tău, mulțumindu-I și mărturisindu-te Lui. Ocupă-te fără trândăvie cu citirea și psalmodia și cu rugăciunea. Intră în brațele lui Dumnezeu. Căci ușile Bisericii sunt ca brațele lui Dumnezeu și Tatălui. În Biserică Însuși Dumnezeu locuiește. Această Biserică nu scoate afară deloc pe nimeni, ci pe toți îi primește, pe toți îi îmbrățișează, fiindcă dorește să-i câștige pe toți.
(Teognost, Tezaurul, în curs de editare la Editura Doxologia)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 30.12.2013, 02:57:09
catehumen catehumen is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.01.2011
Locație: Galati
Religia: Ortodox
Mesaje: 109
Implicit

Din curiozitate,cristiboss57 ce studii ai ?
Reply With Quote
  #5  
Vechi 30.12.2013, 13:21:12
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Smile Foarte bun cuvantul postat de tine , Anita !

Citat:
În prealabil postat de Annyta Vezi mesajul
"Pomenirea răului are puterea de a readuce la viață păcatele dispărute".

Sfântul Ioan Gură de Aur

Sper că nu am postat pe un topic greșit...
Mi se pare potrivit să ne aducem aminte de acest sfat al Sfântului Ioan Gură de Aur, căci uneori suntem înclinați să rememorăm prea mult răul sau păcatele trecutului...
”Ura vine din pomenirea răului, pomenirea răului - din trufie, trufia-din slavă deșartă, slava deșartă - din necredință, necredința - din împietrirea inimii, impietrirea inimii din nelucrare, nelucrarea - din lenevire, lenevirea-din trândăvire, trândăvirea - din nerăbdare, nerăbdarea - din iubirea de sine. Rugăciunea depinde de dragoste, dragostea - de bucurie, bucuria-de blândețe, blândețea - de smerenie, smerenia - de slujire, slujirea - de nădejde, nădejdea - de credință, credința - de ascultare, ascultarea - de simplitate.” Cuviosul Macarie cel Mare
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 02.01.2014, 14:47:10
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Dobândirea Duhului Sfânt este de asemeni o agonisită, numai că aceasta este o „agonisită” binecuvântată și veșnică, dar și ea, întocmai ca agonisitele lumești, se dobândește pe aceleași căi. Domnul nostru, Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos, aseamănă viața noastră cu un bâlci (târg, piață) și fapta vieții noastre pe pământ o numește negustorie, spunându-ne tuturor: Cumpărați până voi veni, răscumpărați vremea, că zilele rele sunt. Câștigați adică timpul pentru dobândirea bunurilor cerești, cu ajutorul lucrurilor pământești. Și mărfurile pământești sunt faptele bune săvârșite pentru dragostea lui Hristos și care ne procură harul întrutot Sfântului Duh.
Sfântul Serafim de Sarov

__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 02.01.2014, 23:22:18
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Aduceți-vă aminte cum ați întâmpinat mulți dintre voi anul cel nou, și acum judecați singuri, cu sânge rece, dacă seamană asta cu ceva cât de cât creștinesc! Să jucați carți până la miezul nopții ori să pălăvrăgiți despre toate fleacurile, iar la miezul nopții, la hotarul dintre anul vechi și anul cel nou, să luați paharele și să vă învârtiți – ce înseamnă asta? Ce noimă e aici? Dumnezeu, Stăpânul vremii și al vieții noastre, ne-a dat să încheiem un an și să intrăm în altul. În această clipă de trecere ce se cuvine oare ? Să ne înălțăm mâinile către cer și să dăm mulțumită Domnului pentru milele Sale cele trecute și să-L rugăm să prelungească bunăvoirea Sa și pe viitor.


(Sfântul Teofan Zăvoratul, Predici, Editura Sophia, București, 2009)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #8  
Vechi 03.01.2014, 22:27:26
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

- Mântuirea nu depinde de loc, ci de starea sufletească. În orice loc vă puteți mântui și în orice loc puteți pieri. Primul înger între îngeri a pierit. Apostolul (se înțelege: Iuda - n.n.) între apostoli, în prezența Domnului însuși a pierit. Iar tâlharul - și pe cruce fiind, s-a mântuit... - Amintiți-vă de Atena și de predica Apostolului Pavel... Dionisie a crezut, dar ceilalți au spus: „Ce tâlcuiește acest vorbitor în deșert?” - Viața duhovnicească, fară îndoială, nu se supune influenței mediului extern și poate înflori în orice loc și în orice situație: căci ea se află toată în alcătuirea lăuntrică și nu se înclină în fața mediului exterior, ci, dimpotrivă, stăpânește asupra lui și îl îndrumă... Părerea cum că în lume este imposibil să vă mântuiți este adevărată dacă viețuiți lumește... (Sfântul Teofan Zăvorâtul, Sfaturi înțelepte, Editura Egumenița, Galați, p. 53)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #9  
Vechi 04.01.2014, 00:03:12
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Bătrânul Porfirie ne spune: “Hristos este prietenul nostru, fratele nostru, El este tot binele și toată frumusețea. El este Totul. În Hristos nu este nici tristețe, nici melancolie, nici introvertire, atunci când omul este copleșit de gândurile și împrejurările care l-au apăsat și l-au rănit. Hristos este Bucurie, Viață, Lumină, Lumină adevărată, care-l îmbucură pe om, îi dă aripi, îi descoperă toate lucrurile, îl fac să vadă toate creaturile, să sufere dimpreună cu toți și să le dorească tuturor să fie cu Hristos și aproape de El.”
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #10  
Vechi 04.01.2014, 13:41:43
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Iubiții mei frați,
Dumnezeu este iubire si cel ce rămâne în iubire rămâne în Dumnezeu și Dumnezeu rămâne în el, glăsuiește cu putere apostolul iubirii, Sfântul Evanghelist Ioan (I Ioan 4, 17).
Iubirea este floarea cea mai frumoasă din gradina feluritelor virtuți, culoarea cea mai puternică a curcubeului ceresc, mărgăritarul cel mai scump din coroana credinței, cheia care deschide toate porțile existenței omenești, medicamentul care vindecă toate bolile sufletului și ale trupului, cântarea evanghelică a raiului.
Un sfânt spunea: "Doamne, dă-mi să ajut și să nu fiu ajutat, să iubesc și să nu fiu iubit, să înțeleg și să nu fiu înțeles". Iubirea, așa cum ne-a învățat Domnul, nu cea falsificată de oameni, este expresia jertfei, "miros de bună miresmă duhovnicească", rodul inimii și al jertfei de bunăvoie.
Iubirea nu se vede din ceea ce dai, ci din modul cum dai. Dragostea nu este întinderea mâinii, ci dăruirea inimii. Dacă știi să te împarți pe tine însuți, atunci știi să iubești.
Dumnezeu iubește pe cel care dă de voie bună (II Corinteni 9, 7), ne spune Apostolul Pavel.
El iubește pe cel milostiv, care dă cu față veselă și de bunăvoie, dar și în deplină libertate. Milostenia care se aduce "la tristețe sau la nevoie" nu este primită și nici folositoare. Rădăcina milosteniei se află în inimă, începe de aici și se încheie în mână. Ea se încălzește de focul iubirii și fără iubire este rece și tristă, ca un trup mort, fără soare și lumină, floare fără miros și frumusețe. Când dăruiești fără iubire ofensezi, pentru că ce valoare are darul cel mai scump și cel mai frumos, când îl oferi fără zâmbet?
Iisus ne-a cerut sa luăm aminte la milostenie și a osândit milostenia ostentativă și din mândrie. Cât de multe ne învață și sfinții despre acest lucru! Minunat și vestit a rămas în istorie ajutorul dat celor trei fete sărăce de către Sfântul Nicolae, nu atât prin cantitatea banilor - deși este important și acest aspect -, ci mai mult prin discreția gestului. Sfântul Ioan Gură de Aur ne spune că "sărăcia este înfricoșatoare", ea îl orbește pe om și face fapte necuviincioase. Cele trei fete erau în pericol să fie împinse la desfrâu. Tatăl lor ajunsese la disperare, dar Sfântul Nicolae, plin de iubire și de discreție, se grăbește și ajunge la momentul potrivit. Își ia toate măsurile ca fapta lui să rămână necunoscută și ascunsă oamenilor, punând în practică cuvintele Domnului: nu știe stânga ce face dreapta ta (Matei 6, 3). Fără să întârzie, ia o pungă plină cu monede de aur și vine târziu în noapte, pe furiș, aruncă prețiosul dar pe fereastră și se îndepărtează în grabă. Tatălui celor trei fete nu-i venea să-și creadă ochilor. Când Sfântul Nicolae a aflat că tatăl și-a căsătorit prima fată, s-a dus și a aruncat altă pungă cu bani, în același mod. Mulțumirile și laudele părintelui sărac erau fierbinți față de bunul Dumnezeu și așa a căsătorit-o și pe cea de-a doua. Trebuia, însă, să nu-i scape printre mâini binefăcătorul. El presimte că va reveni și rămâne treaz, încât la auzul celui mai mic zgomot care-i va trăda prezența să alerge, să-l prindă, să vadă cine este acest om atât de bun, care l-a salvat pe el și pe fetele lui. Așa s-a și întâmplat. Sfântul iubitor de oameni și de săraci n-a reușit în a treia lui încercare tainică, căci tatăl, alergând, l-a recunoscut și i-a mulțumit că a salvat prin fapta lui trei suflete de la pieire. Sfântul Nicolae i-a vorbit cu multă iubire poruncindu-i să nu mai spună nimănui cele întâmplate.
Sfântul Ioan cel Milostiv, acest mare lucrător fără seamă al iubirii, a cercetat mult viețile sfinților și o impresie deosebită i-a făcut viața Sfântului Serapion din Sidonia, încât deseori povestea următoarea întâmplare din viața lui.
Odată, Sfântul Serapion, cunoscut prin nevoința și neagoniseala lui, a întâlnit un om foarte sărac. Atât de mult i-a fost milă de el, încât și-a scos haina și i-a dat-o. Înaintând mai încolo, l-a văzut pe altul că tremura de frig și, ce să facă? Fără să întârzie, și-a scos și cămășa și i-a dat-o. Atunci a rămas gol ținând în mână Sfânta Evanghelie. Când l-a văzut gol, un cunoscut oarecare l-a întrebat:
- Cine te-a dezbrăcat, sfinte al lui Dumnezeu?
- Acesta de aici, i-a răspuns Serapion, arătându-i Sfânta Evanghelie.
N-a trecut mult, însă, și a vândut și această Evanghelie, iar banii i-a dat săracilor. Un ucenic l-a întrebat:
- Părinte, unde este mica Evanghelie pe care o aveai?
El i-a raspuns:
- N-a zis Domnul: "Vinde toate câte ai și împartă-le săracilor?". Acestei porunci m-am supus și eu, m-am gândit că nu trebuie să mă întristez nici de aceasta carte în care sunt scrise poruncile Domnului, ci s-o vând spre folosul săracilor. Un om al lui Dumnezeu a zis: "Fiecare suflet câștigat prin iubire este deja raza de lumină a lui Dumnezeu". Iubirea are lumină și răspândește lumină, iar cel ce iubește pe fratele său rămâne în lumină (I Ioan 2, 10).
Cu cât te apropii de Dumnezcu, cu atât te luminezi și strălucești, și cu cât Îl iubești pe Dumnezeu, cu atât mai mult îl iubești pe om. "L-ai văzut pe fratele tău? Pe Dumnezeu L-ai văzut!", spunea Avva Isaac Sirul. Ce folos, într-adevăr, dacă am cuceri lumea, dar n-am caștigat pe frații noștri cu iubirea? La ce folos studiul și descoperirea noilor galaxii, dacă n-am reușit să descoperim "steaua" din Betleem, pe Dumnezeul iubirii. Ce lumi noi așteptam să ne arate telescoapele, când ignorăm "Legea cea nouă a iubirii"? Fără dragoste toate sunt zadarnice, urâte și nefericite. "Suferința noastră este fără iubire", striga Sfântul Tihon din Zadonsk. Toate lucrările și reușitele omului dobândesc valoare doar prin ea. Dar iubirea este și discernământ, care la rândul lui este o artă. Dacă nu știi arta iubirii, nu știi să iubești. Iubirea trece cu vederea capriciile fratelui, îi iartă greșelile, îi suportă scăpările, cedează la invidie, ignoră ironia, risipește suspiciunile, nu ia seama la înjurături, nu osândește și nu bârfește în public. Ea acoperă toate lipsurile într-un mod nobil și cu larghețe sufletească. Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește. Dragostea nu se poartă cu necuviința, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gândește răul (I Corinteni 13, 4-5), glăsuiește Sfântul Pavel. Iubirea, prin simplitatea și sinceritatea ei, nu știe ce este răul, este curată și limpede ca apa cristalină a unui lac pe care n-o tulbură nici un val sălbatic, de răutate și viclenie. Omul iubirii este cel mai mare învingător în lupta duhovnicească. El biruiește prin zâmbet și bunătate și, dacă în alte situații cedarea este înfrângere, prin iubire ea devine biruință. "Prin iubirea de oameni învingem", ne spune Sfântul Grigorie Teologul.
Trofeele iubirii sunt strălucitoare, iar coroana iubirii de oameni este neprețuit de scumpă. De altfel, să nu uitam că orice iubire mare este una răstignită. Ea urcă cu noblețe pe toate treptele Golgotei, simte durerea, ca Cel care a suferit pe cruce. Orice dăruire este o jertfă care are valoarea ei. Domnul ne spune: Și cel ce va da de băut unuia din aceștia mici numai un pahar cu apă rece, în nume de ucenic, adevărat grăiesc vouă: nu va pierde plata sa (Matei 10, 42). Iubirea se poartă cu bunătate și cu cel înfometat, cu cel însetat și străin, disprețuit și închis și "cu tot sufletul îndurerat". Și cei din temniță sunt frații noștri, de aceea dumnezeiescul Pavel ne poruncește: Aduceți-vă aminte de cei închiși, ca și cum ați fi închiși cu ei (Evrei 13, 3), adică să simțim închisoarea lor ca și cum ar fi a noastră, la fel și tânguirea fratelui nostru.
Cineva a zis: "Durerea din lume este atât de mare, încât dacă ai vrea să aduni lacrimile care se scurg în fiecare zi din ochii oamenilor, te-ai afla înaintea celui mai mare fluviu de pe pământ". Iubirea nu înseamnă doar să te bucuri cu cei ce se bucură, ci și să plângi cu cei ce plâng (Romani 12, 15).
Dacă fiecare stat are imnul lui național, creștinismul are Imnul Iubirii pe care Marele Apostol al neamurilor, Sfântul Pavel, l-a redat într-un mod exceptional în capitolul 13 din Epistola I către Corinteni.
Acest imn melodios să fie pe buzele și în sufletul nostru. Amin.
(Ne vorbește Starețul Efrem Filotheitul. Meșteșugul mântuirii, Editura Egumenița, pp. 328-332)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare