![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
Din greseli trebuie sa invatam, ca sa nu le repetam. Vin sarbatorile acusi, asa ca va doresc voua si celor dragi: Bucurii!
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele? Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11) Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie. |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Deseori cercetatorii si-au pus problema relatiei din mediul cultural in care a trait apostolul Pavel si scrierile sale,disputa pe aceasta tema fiind deseori aprinsa.Unii au afirmat ca apostolul a fost profund influentat de cultura timpului sau, iudaica sau elenistica, careia,cumva,i-ar fi ramas intr-o anumita masura tributar.Alti cercetatori au mers pe ideea unui geniu al Mediteranei care nu doar ca nu a ramas tributar unei culturi dar a transformat-o profund,influentand-o intr-un mod greu de imaginat altfel decat dintr-o perspectiva crestina.La secole distanta dupa martiriul sau,personalitatea acestui complex apostol continua sa trezeasca dorinta intelegerii sale in continuare.Bland sau arzand de zel,sfatuind sau luptand,iubit sau respins,inteles sau dur criticat apostolul Pavel continua sa fascineze.Puteti citi aici un articol general pe tema contextului istorico-general al epocii sale, scris de catre preot Constantin Barsan Nicolae.
,,Daca Dumnezeu este pentru noi,cine este impotriva noastra?"(Apostolul Pavel) Last edited by Pelerin spre Rasarit; 23.04.2014 at 22:44:14. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Dialog intre diacon George Aniculoaie si parintele Adrian Gabor,profesor de istorie a Bisericii la Facultatea de Teologie din Bucuresti.Sursa: ziarul Lumina.
,,-Părinte profesor de ce evreul Saul, viitorul Sfânt Apostol Pavel, era cetățean roman? -Prin naștere a primit cetățenia romană, pe care o cumpărase tatăl său. Numele de Pavel (cel mic) este latinesc și îl purta în fața autorităților romane. S-a născut între 10 și 15 d.Hr. în orașul Tars, capitala provinciei Cilicia. Părinții lui erau iudei, cu oarecare bunăstare, având un atelier de țesut stofe din păr de capră, din care se făceau mai ales mantale și corturi. Saul însuși a învățat această meserie. Tarsul (azi Tarasso, o mică localitate în Turcia), era orașul principal al Ciliciei, unul dintre cele mai importante orașe ale Imperiului, o autentică lumen Asiae, rivalizând din acest punct de vedere cu Atena și cu Alexandria. Dintre toate curentele filosofice ale epocii, predominant era în Tars stoicismul, care devenise o orientare oficială a locuitorilor cetății. Stoicismul va determina instaurarea, la Tars, a unui climat de înaltă moralitate, de cultivare a virtuților civice, de adâncă seriozitate și, până la un punct, de austeritate. Din mediul grec al Tarsului, în care a trăit până la 15 ani, și în care a revenit, uneori pentru perioade mai lungi de timp, din unele cursuri pe care le-a audiat, în măsura în care-i rețineau interesul, Sfântul Apostol Pavel a putut să cunoască firea și obiceiul grecilor, preferințele și năzuințele filosofice și religioase ale acestora, putând face comparații pertinente între aceștia și iudei. El va cunoaște aici starea de decădere morală și religioasă a lumii păgâne, care va constitui, nu o dată, punctul de plecare al multor expuneri din cuvântările sale. Este lesne de înțeles că Mântuitorul l-a ales pe Saul pentru a-I purta numele „înaintea neamurilor și a regilor“, ținând seama tocmai de această experiență privind cunoașterea aspirațiilor păgânilor, care, prin morala stoică ajunseseră până la cea mai înaltă limită a moralei naturale. -Ce a studiat tânărul Saul? -Mai profund, sufletul lui Saul a fost marcat de componenta iudaică a educației și instrucțiunii sale. Atât în familie, cât mai ales la școala sinagogală, tânărul Saul va primi ample cunoștințe în privința studiului Vechiului Testament (cu comentarii în limba greacă a Septuagintei) și a limbii aramaice. La Ierusalim avea o soră, mama lui Ioan Marcu, vărul lui Barnaba.De la vârsta de 12 ani va studia în celebra școală a lui Gamaliel, din Ierusalim, un renumit rabin al acelei epoci, bărbat înțelept, având o concepție liberală în ce privește aplicarea Legii, nu atât în literă, cât „în duh“. Se străduia să insufle ucenicilor lui mai multă îngăduință în relațiile lor cu cei de alt neam.Puțini erau în epocă care să se fi comparat cu Saul în privința cunoașterii Legii, a istoriei neamului omenesc, a profeților. -De ce Saul și-a manifestat iubirea față de Iahve prin persecutarea creștinilor? -Prin calitațile sale sufletești, Saul era un om superior, rar, un geniu religios. Nu a cunoscut direct pe Iisus în timpul activității Sale pământești. Pe vremea activității publice a Mântuitorului, el terminase studiile la Gamaliel și trăia în orașul său natal, unde era probabil rabin. La Ierusalim îl adusese, mai mult ca sigur, Providența, fapt de care era convins și marele său Gamaliel, Providență care activase predica Apostolilor. În istorie, el apare ca un persecutor, păzind hainele iudeilor la primul martiraj creștin. Este aproape sigur că, printre iudeii din sinagogă, care îl provocau pe Ștefan la discuții contradictorii, se afla și Saul. Acesta a arătat un fanatism și o violență sângeroasă aparte, fiind sufletul acestei prime persecuții. Cum el însuși mărturisește, comportându-se astfel, considera că se află în slujba lui Dumnezeu. Dar, nu ar fi putut acționa atât de crud dacă nu ar fi avut acordul și îndemnul arhiereilor. Totodată, Saul își asigură, prin intransigența sa ucigașă față de creștini, un loc de frunte în fața Sinedriului și aprecieri din partea conaționalilor. El devine o stea în ascensiune a iudaismului. Saul perseverează în direcția persecutării creștinilor, cerând scrisori de la arhiereu către sinagogile din Damasc, pentru a-i aduce la Ierusalim pe creștini. Este vârful unei cariere curmate de Providență. -Pe ce fond vine convertirea marelui persecutor al creștinismului? -Sinedriștii credeau că ucenicii au furat trupul lui Iisus din mormânt. Saul credea și el că mâini misterioase L-au ridicat pe Nazarinean din mormânt, dar trebuia să recunoască, în mintea lui, că nu sunt cele ale ucenicilor. Credea, de asemenea, că cei ce L-au văzut pe Iisus viu sunt prada unor halucinații, dar era incapabil să-și explice coincidența halucinațiilor și a existenței mormântului gol. În aceste cicumstanțe, se produce cea dintâi intervenție directă și personală a Mântuitorului în destinul Bisericii, prin oprirea activității de persecutor a lui Saul. Damascul va dezlega enigma și va risipi nebunia galileenilor.Cu scrisori de împuternicire de la marele preot către comunitatea iudaică din Damasc și cu o gardă dată de Sinedriu, Saul se îndreaptă spre capitala Siriei, Damasc. Pe acest drum al călătoriei sale în a elucida misterul despre Iisus și trupul Său, are loc convertirea sa la creștinism, prin apariția, ziua în amiaza mare, într-o lumină strălucitoare, a lui Iisus Hristos (cf. Fapte 9, 1-20; 22, 6-21; 26, 1-19). Părintele Gala Galaction redă într-un studiu - „De la mormântul gol al Golgotei la Porțile Damascului“, textul original al Faptelor Apostolilor. „Saule, Saule, de ce Mă urmărești?“ și nu „De ce Mă prigonești“. „Eu sunt Cel pe Care tu Îl cauți cu înverșunare“ și nu „Eu sunt Iisus pe care-L prigonești“. Saul nu prigonea pe Iisus, ci răscolea sufletele și pământul ca să găsească trupul Lui. Înțelesul urmăresc, alerg după este înțelesul revelator. Desigur, a-ceastă divină interpelare s-a păstrat cu grijă și Luca a consemnat-o în memoriile sale, în grecește. Cuvintele Domnului, adresate lui Saul, la porțile Damascului, și-au pierdut sensul lor strict istoric, căci însuși Pavel a dorit aceasta, și au rămas generale și solemne. -Cât de vastă a fost misiunea Apostolului Popoarelor? -Misiunea marelui Pavel de la Damasc începe. După o perioadă de ucenicie, va predica Evanghelia în întreg imperiul roman, fiind primul care va duce Cuvântul lui Dumnezeu și la neamurile păgâne. Renumitul filosof Petre Țuțea spunea despre Sfântul Apostol Pavel: „Ăsta nu-i om, este toată Mediterana“. Pentru că, prin călătoriile sale misionare, a schimbat mentalitatea, viața, obiceiurile și modul de rugăciune al celor care populau atunci viitoarea Europă, el este numit Apostolul Popoarelor. A întemeiat cu ușurință comunități în Asia Mică, dar, atunci când a trecut pe continentul european, s-a întâlnit cu repulsia grecilor. Însă, cu trecerea timpului, cultele păgâne au pierdut teren în defavoarea noii religii care câștigase foarte mulți aderenți și pe continent. În misiune, el se adresa, de regulă, comunităților iudaice, prozeliților, apoi pătrundea în lumea greco-romană, preferând orașele mai însemnate, unde interesul pentru ideile noi era mai mare. Era însoțit și ajutat în misiune atât de colaboratori proveniți dintre iudei, cât și proveniți dintre păgâni convertiți, dintre care pe unii i-a așezat episcopi. -Cum a murit Sfantul Apostol Pavel? -Împrejurările sfârșitului sunt neclare. Se pare că s-a întors la Roma, unde, după o detenție mai lungă, a fost martirizat, foarte probabil în anul 67 d.Hr., în timpul lui Nero, la aceeași dată, după tradiție, cu Sfântul Apostol Petru. A fost îngropat pe Via Ostia, la Roma, unde permanent pelerinii creștini vin de secole să se închine la mormântul lui. Monumentele, mormintele Sfinților Petru și Pavel sunt așezate, în timpul episcopului Romei Zephyrinus (199-217), pe drumul către Ostia." |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Eu as zice mai degraba Pelerin spre Iad decat Pelerin spre Rasarit....
|
|
#5
|
||||
|
||||
|
Eu spun sa ne limitam la a contesta afirmatii si pareri, nu persoane.
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Pentru gpalama cu toata simpatia
Prima parte Cu totii am citit predica Apostolului Pavel in Areopag.Diaconul doctor Adrian Sorin Mihalache a numit-o, extrem de inspirat,intr-un articol cu acelasi titlu: ,,o intalnire istorica intre Ratiune si Credinta".In cele ce urmeaza veti putea lectura extrase din trei perspective,cu privire la acest moment, si, bineinteles, un link direct catre articolele complete,pentru cei interesati.Intai de toate cateva date introductive despre Areopag: ,,Areopagul din Atena este un deal plesuv cu inaltimea de 115 metri, situat nu departe de Acropole, spre nord-vest. Cunoastem ca acest deal a fost locul de intrunire al Consiliului Areopagului, ca prima curte suprema si for legislativ al Atenei. Este cunoscut crestinilor mai ales datorita predicii rostite de catre Sfantul Apostol Pavel in acest loc, cuvantare consemnata in Faptele Apostolilor. Potrivit mitologiei grecesti, Ares (zeul razboiului, iar in cea romana Marte ) a fost condamnat aici de catre zei pentru ca l-a ucis pe Alirrothios, fiul lui Poseidon. Aceasta legenda explica originea numelui, Areios Pagos sau Dealul lui Ares, cu toate ca inca din antichitate existau mai multe interpretari ale acestui nume. Potrivit unei alte interpretari numele ar proveni de la tempul situat la baza sa inchinat lui Erinyes sau Eumenidelor.O alta legenda spune ca dealul a fost locul acuzarii lui Oreste pentru ucidereea mamei sale vitrege, Clytemnestra, si iubitului ei, Aegisthus.Potrivit Traditiei, dupa intalnirea cu Pavel in Areopag, Dionisie Areopagitul s-a convertit la crestinism, calatorind cu Pavel si cunoscandu-i pe ceilalalti Apostoli ai lui Hristos."(articolul complet aici) Diacon doctor Adrian Sorin Mihalache: ,,Conștient de faptul că are de-a face cu bărbați obișnuiți cu subtilitățile rațiunii, Sfântul Pavel pornește în predica sa din Areopag, locul consacrat al filosofilor atenieni, de la faptul că grecii aveau în cetatea lor statui închinate unui zeu necunoscut. „Bărbați atenieni, în toate vă văd că sunteți foarte evlavioși. Căci străbătând cetatea voastră și privind locurile voastre de închinare, am aflat și un altar pe care era scris: «Dumnezeului necunoscut». Deci pe Cel pe Care voi, necunoscându-L, Îl cinstiți, pe Acesta Îl vestesc eu vouă“ (Fapte, 17, 22-23).(...) Este remarcabilă mai întâi abordarea Sfântului Apostol Pavel, care se arată deopotrivă inspirată și firească. Sfântul Pavel nu exercită presiune, nu încearcă să mărturisească împotriva auditoriului mai mult decât acesta poate primi, semn că înțelege și dificultatea lor de a crede și înălțimea străină de lumea aceasta a ceea ce el ar fi putut să mărturisească despre Adevăr. Sfântul Pavel înțelege condiția existențială a filosofilor din Areopag, situați, prin cultura și preocupările lor, deopotrivă aproape de Dumnezeu și departe de El. Ei sunt deopotrivă aproape de Dumnezeu, prin nevoile lor existențiale, prezente în fiecare om conștient de propria-i finitudine, dar sunt și departe de El, cu mintea împovărată de concepte și acoperită cu stratul gros al modelelor raționale, strânse și dezvoltate în lunga tradiție greacă. Sfântul Apostol Pavel înțelege, ca un misionar prin excelență, situarea filosofilor greci și pentru faptul că el însuși a experiat, în propria-i viață, situația aceasta de a fi aproape și în același timp departe de Dumnezeu; aproape de adevărul înveșmântat în tiposurile Vechiului Legământ și departe de Dumnezeul Întrupat, apărând cu ardoare tradiția și credința poporului ales, printr-o luptă îndreptată chiar împotriva celor ce mărturisesc venirea lui Mesia. De aceea, Sfântul Apostol Pavel - trecut el însuși peste prăpastia dintre rătăcire și Adevăr, nu prin puterile sale, ci prin arătarea lui Hristos pe drumul Damascului - nu va crede în forța argumentelor raționale, nici în puterea lor de a transmite fiorul credinței vii, care să-i convertească pe greci. Omenește judecând, e greu de înțeles cum, în Areopag, la prima întâlnire cu cea mai profundă, cea mai articulată dintre culturile vremii, Sfântul Pavel, cel mai instruit dintre Apostoli, trece sub tăcere puternica experiență a convertirii lui. Stă în firea omenească, atunci când crede ceva cu toată ființa, să mărturisească într-un mod cât mai convingător, apelând la toate argumentele posibile. Tocmai de aceea, Sfântul Apostol Pavel procedează într-un fel neobișnuit. El nu scoate la bătaie dovezile tari privitoare la Adevărul Hristos, nu pomenește de faptul că L-a întâlnit față către față pe Cel ce a trecut prin moarte; nu strigă filosofilor în mod sfidător sau amenințător că L-a văzut pe Cel Înviat, Cuvântul lui Dumnezeu, și nici nu pomenește despre nenumăratele profeții făcute de-a lungul unui mileniu și jumătate despre El, în Vechiul Testament. Deși despre toate acestea Sfântul Pavel avea cunoștință. De fapt, în Areopag, Sfântul Pavel nici măcar nu pomenește numele lui Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu Cel veșnic, chiar dacă L-a văzut față către față! Aceasta ne arată că Sfântul Apostol Pavel nu scoate în luptă cele mai tari dintre argumentele credinței, chiar dacă se află la cea mai provocatoare dintre întâlnirile culturale ale primelor secole creștine, la confruntarea dintre creștinismul luminat de credință și cea mai elaborată dintre culturile filosofice ale vremii. Cumva, ceea ce se anunța a fi o mare dispută de argumente, o desfășurare de erudiție și înțelepciune se sfârșește, dimpotrivă, destul de repede. Și aceasta pentru că Sfântul Pavel nu intră în Areopag cu o strategie omenească, pregătit cu un discurs argumentat, gata să se confrunte cu elaboratele critici ale filosofilor greci. Sfântul Pavel nu caută să expună Adevărul ca doctrină bogat întemeiată și anunțată în Vechiul Testament, așa cum cunoștea preabine. Sfântul Pavel nu expune nici Adevărul experiat de el însuși, în profunda experiență a convertirii. Și aceasta pentru că nu urmărește să convertească pe cei din Areopag cu orice preț împotriva voinței lor de a se deschide către Adevăr, printr-o luptă în care să utilizeze orice mijloace. El face mărturisirea Adevărului credinței doar până la măsura disponibilității acelora de a-L primi."(articolul complet aici ) Last edited by Pelerin spre Rasarit; 30.05.2014 at 21:42:32. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Partea a-II-a
Diacon Profesor Doctor Ioan Caraza: ,,Sf. Ioan Hrisostom comentează cu multă sensibilitate în Omiliile 38 și 39 la Faptele Apostolilor temele abordate de Sf. Pavel. Astfel, el arată sensul șederii la Atena[7]. Chestiunea era justificată, deoarece în alte locuri Sf. Pavel era oprit de Duhul să meargă (FAp 16, 7), iar la Atena se arată că, din cauza idolilor, el „se întărâta cu duhul, văzând cetatea plină de idoli” (FAp 17, 16). Vorbind atenienilor în Areopag, Sf. Pavel arată că în concepția lor ei Îi atribuiau lui Dumnezeu patimi omenești și tocmai de aceea le vorbește despre Dumnezeul spiritual și Creatorul lumii, adresându-li-se ca unor „catehumeni” cu astfel de noțiuni începătoare. Dacă Dumnezeu este Creatorul, astfel trebuie arătat că neamul omenesc se trage dintr-un singur om[8]. Arătând că Dumnezeu a rânduit „timpul și hotarele locuirii lor” (FAp 17, 26), Sf. Ioan Hrisostom arată și scopul acestei lucrări providențiale, cu referire la întoarcerea oamenilor de la trufia Turnului Babel, la limitele unui popor prin amestecarea limbilor. Deci, direcția căutării lui Dumnezeu era nu în „umplerea”, ci în „lepădarea de sine”, o direcție pentru care oamenii aveau în continuare nevoie de ajutor: „A așezat pe fiecare popor la locul lui ca să caute pe Dumnezeu, doar L-ar găsi și L-ar pipăi, cu toate că nu e departe de nici unul din noi” (FAp 17, 27). Astfel, „cele ale lui Dumnezeu” (Mc 8, 33) sunt măsură pentru cele omenești. Acest lucru înseamnă și o critică la adresa cosmologiilor antice, care determinau viața morală a oamenilor prin idolatrie, fiind vorba de o viață imorală ca o consecință indirectă a idolatriei. În acest sens, în sec. IV, Sf. Vasile cel Mare a simțit nevoia să pună în lumină „creația din nimic” (2 Mac 7, 28) după Sfânta Scriptură în lucrarea sa Hexaimeron. Pentru Sf. Pavel punctul de plecare este de la nucleu la cosmos, de la Hristos la Univers, ca cel Care, prin simbolul „grăuntelui de muștar al Împărăției lui Dumnezeu” (Mt 13, 31) deschide cerul (Ioan 1, 51), cum arăta Sf. Ignatie Teoforul și Biserica în Hristos ca Biserică universală. Pentru lepădarea de sine, ajutorul nu era altul decât calea lui Hristos, Care cheamă la intrare pe „poarta cea strâmtă” (Lc 13, 24). El a venit numai pentru acest ajutor, și dacă nu era de ajutor, nu venea. El este „har și adevăr” (In 1, 17) Care, mai mult decât o mamă pentru pruncul ei, își arată nu forța, ci dăruirea totală de sine, și Care în acest sens învață că „nimeni nu vine la Tatăl” (In 14, 6) Său decât ca „fiu al lui Dumnezeu” (In 1, 12), și anume prin El ca „Ușă” (In 10, 9). „Puterea” de a intra este tot Hristos (Ioan 1, 12) prin Jertfa Sa, pentru arătarea Adevărului, ca „aur lămurit în foc” (Apoc 3, 18)." (articolul complet aici) Preot Lector Doctor Ioan Bajau: ,,In Areopag, aflat deci in centrul atentiei, in fata ochilor avand o priveliste magnifica a vestigiilor religioase, politice si culturale, cu un aer de incredere in invatatura Evangheliei pe care avea sa o vesteasca, Apostolul neamurilor si-a rostit Cuvantarea. Si astfel, <<ridicandu-se la inaltimea evenimentului pe care istoriseste, autorul Faptelor Apostolilor, a scris nu numai una din cele mai frumoase pagini ale Sfintei Scripturi, dar chiar din intreaga literatura universala>>, incat <<in zadar se straduiesc filologii si istoricii sa gaseasca o opera de arta literara care sa egaleze in valoare aceasta pericopa, numita pe drept cuvant ,,das Glanzstuck der Apostolgeschichte".Cuvantarea insasi in intreg ansamblul ei corespunde imprejurarii solemne in care a fost rostita, unind elocventa si delicatetea cu cele mai profunde sentimente religioase, fiind apreciata in toate timpurile si locurile ca o adevarata capodopera. Iar forma ei este tot atat de perfecta cat este si continutul, bogat si inaltator. De-a lungul veacurilor majoritatea exegetilor si-au indreptat atentia spre aceasta Cuvantare, pe care au apreciat-o in modul cel mai deosebit, in primul rand pentru prudenta, intelepciunea si abilitatea care s-a dat dovada la rostirea ei, daca ne gandim ca Apostolul neamurilor se afla in fata unei mari incercari. Era de fapt prima confruntare dintre crestinism si paganism, la cel mai inalt nivel. Erau de fata Sfantul Apostol Pavel si reprezentantii filosofiei stoice si epicureice.(....). Imbinand ideile sanatoase ale cautarii religioase cu cele ale decaderii si indepartarii de adevarul religios, din zbuciumata istorie a omenirii, Sfantul Apostol Pavel prezinta foarte concis, in continuarea Cuvantarii sale, insasi starea generala de lucruri, de oscilatie intre adevar si eroare. Apoi, fara digresiuni, infatiseaza adevarul existentei lui Dumnezeu, Care <<nu e departe de fiecare dintre noi>> (V. 27). Fiindca, dupa spusa sa, Dumnezeul pe care il vesteste el in fata atenienilor, nu este numai al lui, ci al tuturor, este Cel <<in (Care) El traim si ne miscam si suntem>> (V. 28). Si pentru a fi si mai bine inteles isi consolideaza spusa atat de elevata cu o marturie din arsenalul gandirii si simtirii lor poetice - <<precum au zis si unii dintre poetii vostri: <<confirmativ>> din componenta clasica a discursului antic.Intelegand sa-si consolideze si mai mult cele afirmate, Sfantul Apostol Pavel citeaza chiar din poetii lor. Si aceasta nu numai pentru valoarea lor, dar si pentru ca expunerea sa fie in concordanta cu arsenalul lor de gandire si simtire, onorandu-le totodata, prestigiul la care tineau atat de mult. Chiar si acesta este un procedeu pe care il foloseste propovaduitorul neamurilor. Atunci cand vorbeste iudeilor apeleaza la scriitorii Vechiului Testament, iar atunci cand are in fata neamurile straine de Revelatia Dumnezeiasca, supranaturala, face uz de scriitorii, filosofii sau poetii antici, ca si in acest caz. Desi referirea este generala, este totusi potrivita momentului. Denota ca Sfantul Apostol Pavel cunoastea pe marii poeti antici, fiindca se refera nu numai la unul, ci la mai multi, la <<unii dintre poetii vostri" (V. 28).(articolul complet aici) In loc de final o lectura foarte interesanta: ,,Kerygma Apostolica in predica Sfantului Apostol Pavel"(Preot Costachi Grigoras) |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Apostolul iubirii | Carmen FUNIERU | Moaste | 12 | 18.05.2013 23:48:25 |
| Apostolul Petru si evanghelia atribuita lui | alyna26 | Biserica Romano-Catolica | 4 | 25.09.2011 16:24:21 |
| Apostolul Luca a pictat icoane | spre_rasarit | Generalitati | 17 | 09.08.2011 16:49:36 |
| Apostolul Toma - un indoielnic? | costel | Generalitati | 20 | 03.05.2011 18:08:48 |
| Sfantul Andrei - Apostolul romanilor | Dumitru calin | Intrebari utilizatori | 0 | 01.12.2010 01:12:15 |
|
|