![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#11
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Sunt multe de vorbit. In primul rand cartea nu pleaca de la o idee gresita, pentru ca a respecta o porunca inseamna a judeca in primul rand. Caci nu poti decide sa respecti daca nu judeci aceasta. Omul a fost creat cu libertatea alegerii. Asa a fost creat. Deci capacitatea de a judeca nu survine din momentul gustarii din fructul oprit. Spune bine sfantul ce spune, caci a asculta inseamna a judeca si a alege sa asculti. Caci omul nu a fost facut planta ci cu ratiune, dintru inceput a avut ratiune. Credinta, da, o avea din start, Adam stia , nu avea nevoie sa creada. Motivul caderii. Sfantul spune ca motivul caderii lui Adam este nechibzuinta nu lipsa judecatii si de asemenea necunoasterea tuturor lucrurilor. De fapt nu spune lipsa judecatii in sensul ca era lipsit de ratiune, ci in sensul ca a judecat nechibzuit. Cum spune sfantul: "Multi socotesc felurite si multe pricini pentru caderea lui Adam: unii - necredinta, altii neascultarea, altii mandria si iubirea de slava, altii insa alte si alte pricini. Noi insa pe niciuna dintre acestea nu o socotim cea dintai, afara de nechibzuinta si necunoasterea tuturor lucrurilor. cea dintai porunca data lui Adam a fost sa savarseasca si sa pazeasca, adica sa savarseasca cu cugetare, pentru ca sa priceapa bine, si sa pazeasca porunca ca sa nu o calce. Dar asa cum el nu a lucrat cu judecata, astfel nici porunca nu a pazit-o, caci din nelucrarea cugetului, mai intai de toate in Adam a luat nastere necredinta - necredinta catre Dumnezeu, Care a spus si a poruncit; iar din necredinta s-a nascut neascultarea, iar din neascultare calcarea poruncii." Deci judecata , inteligenta nu survine doar in clipa cand a gustat din fructul oprit, caci o avea dinainte, avea ratiune. iar dupa cadere a intrat pacatul in om, a intrat imaginatia. Tot ceea ce vedea inainte de cadere, cu ochii mintii clar si deslusit, a ajuns sa fie vazut dintr-o data neclar si intinat.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|