![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#22
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Adaug si eu un fragment pentru intregirea ideii: Dumitru Staniloaie "Rugaciunea lui Iisus si experienta duhului sfant", editura Deisis, 2003, pg. 34-36: Sfantul Maxim Marturisitorul ne-a cerut sa eliberam sensul ontologic, si am putea spune si teologic, al lucrurilor de patima pe care i-o asociem. El spune:"Altceva este lucrul, altceva este intelesul lui si altceva patima. Lucrul este de pilda: barbat, femeie, aur s.a.m.d. Intelesul (sensul) este reprezentarea simpla a ceva din cele de mai sus. Iar patima este afectiunea irationala sau ura fara judecata a ceva din cele de mai inainte." "Inteles (sens) patimas este gandul compus din patima si din inteles. Sa despartim patima de intels si va ramane gandul simplu. Si o despartim prin iubire duhovniceasca si infranare, daca vrem". Deci ni se cere nu infranarea ca atare, ci iubirea adevarata fata de lucruri si persoane, capacitatea de a le veda in semnificatia si realitatea lor ontologica inradacinate in gandirea si in actul creator al lui Dumnezeu. Atunci privirea noastra curatita nu se mai opreste asupra lucrurilor si persoanelor, ci trece si la Dumnezeu, care devine transparent prin ele si atunci descoperim ca El ni le-a dat pentru iubire, pentru cresterea noastra in iubire. Iubirea de Dumnezeu primeste in noi o putere curatitoare fata de raporturile noastre cu lucrurile si cu celelalte persoane, pentru ca Dumnezeu nu poate fi inchis de nimeni in granite stramte, ca sa slujeasca numai unei singure persoane, ci El se daruie numai in masura in care fiecare Il primeste numai in comuniune cu toti ceilalti. Astfel a te apropia de Dumnezeu si a te deschide Lui inseamna curatire, pentru ca in Dumenzeu noi vedem lucrurile si persoanele dincolo de limitatiile lor, in legatura unele cu altele, iar pe noi insine in comuniune cu ele. De aceea pentru a avea o privire adevarata asupra lucrurilor, Sf Marcu Ascetul recomanda sa oferim ca pe o jertfa lui Hristos reprezentarea (sau gandul) fiecarui lucru in chiar momentul cand ea apare in gandul nostru. Aceasta ofranda a reprezentarilor lucrurilor adusa lui Hristos se identifica cu intrarea lor in profunzimea cea mai launtrica si cea mai sensibila a fiintei noastre. Aici locuieste in noi Hristos de la Botez. Demersul nostru cuprinde, asadar, trei aspecte: gandirea intr-un mod adevarat si deci dezinteresat la fiecare lucru; oferirea acestuia lui Hristos, si prin El, tuturor celor care Il iubesc; si cautarea centrului nostru cel mai launtric si actualizarea lui de fiecare data cand ne gandim la un lucru, deci practic in mod neintrerupt.
__________________
„Nimic nu costă mai mult decât neștiința.“ Grigore Moisil Last edited by andrei_elena; 19.07.2013 at 08:45:33. |
|