![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() ![]() Părinte, vă rog câteva lucruri despre începutul dvs. de drum în viața asta. Mama, tata, frații… Dacă viața noastră, în general, este legată de cei doi părinți, apoi mama este numele sfințeniei pe lumea asta, lumea însăși este făcută din sângele și din plămădeala trupului și a sufletului ei. Mama mea a avut un nume tradițional, al Sfinților Părinți dumnezeiești, Ana, și care, într-adevăr, a dus o viață trudită, o viață ca a femeii de la munte, s-a căznit mult de tot ca să crească pe cei cinci copilași. Tata se numea Gheorghe, purtător de biruință, pentru că a dus mereu lupta cu lumea asta. Mama era acasă, cu greutățile ei, și tata era mereu plecat cu treburile lui. Copii au fost Ioana, Tanasă, Neculai, Elisabeta și eu. A mai ajuns vreunul preot? Sau slujitor la mănăstire? N-a mai ajuns nici unul preot, deși la noi, în casă, era împământenit foarte mult spiritul acesta al mănăstirii, pentru că foarte mulți călugări de la Neamțu și Secu și Sihăstria umblau prin sate, pe la casele creștinilor. Astăzi, dacă se umblă cu repartiția cărților religioase, cu transmiterea lor dintr-un județ în altul, dintr-o mănăstire în alta, totul se face cu mașini rapide, pe când pe vremea copilăriei mele se mergea cu un cărucior tras de câte un călugăr, care se trudea să ajungă din loc în loc. Mă gândesc, astfel, la părintele Pahomie de la Mănăstirea Neamțului, de pildă, venea și îl ajutam noi la urcat Muntele Petru Vodă, avea câte doi, trei săcușori în cutia căruciorului și noi de-abia așteptam să vină părintele, ne dădea din săcușor câte o cărțulie, câte un Acatist al Sfântului Nicolae, al Sfinților Ioachim și Ana și Acatistul și Paraclisul Maicii Domnului. Mare bucurie era pentru noi! Apoi, când se întorcea, pe jos, de prin părțile Broștenilor, de la Borca, din satele astea situate de-a lungul Bistriței, venea și dormea la noi. Eram mereu lipit de el, și îl întrebam despre lucrurile astea frumoase și tainice ale vieții de mănăstire. Povestea până târziu și eu îl ascultam pe bătrân așa cum ascultă lumea acum, bunăoară, la televizorul ăsta diabolic. Ascultam despre viața aceasta duhovnicească a mănăstirilor. Și nu mai vorbesc că mama a fost legată în credința ei trup și suflet de Ortodoxie, mai ales că atunci se dădea lupta între stilul vechi și stilul nou. Mama a rămas pe stil vechi până la sfârșitul vieții ei. Dar tata ținea și pe una și pe alta. (...) Oricum, era o obișnuință a casei să plecăm de sărbători la mănăstiri, Durăul era mănăstirea preferată. Așa se explică faptul că ați și intrat în mănăstire. Spunea un sfânt părinte că dacă vrei să vezi până departe, dacă vrei să vezi cu adevărat, atunci fă-te preot… Așa se explică, pentru că am crescut zi de zi în spiritul credinței, în casă era atmosfera frumoasă a vieții morale, a respectului pentru valorile tradiționale. Pentru că tradiția, dragul meu, este așezarea în matcă a unui neam. Fără tradiții, un neam dispare din istorie. Iar tradiția românului este legată de biserică, este construită pe alcătuirea sărbătorilor bisericești, a respectului pentru familie. Care a fost momentul cel mai semnificativ al vieții dvs. în biserică? Au fost multe, dar începutul are în el toate semințele evoluției ulterioare. De asta, când m-au primit pe mine la Mănăstirea Durău și m-au îmbrăcat într-o seară în ipodiacon și m-au așezat cu sfeșnicul înaintea soborului, apoi pentru mine a fost toată lumea, pentru mine nu mai exista nici casă, nici bordei, nimic…! Când am îmbrăcat primul veșmânt cu care am ieșit în fața poporului, pentru sufletul meu a fost mare sărbătoare La ce vârstă ați intrat în mănăstire? La 17-18 ani. Am intrat la mănăstire aici, la Durău. Socoteam că a coborât cerul pe pământ, nu alta. Când am intrat în mănăstire și am văzut călugării aceia cu bărbi mari și care cântau la strană, mi se părea că am intrat în mijlocul unei adunări de pe ceea lume, așa de înălțător și de frumos mi se părea totul. Îmi mai amintesc că slujba se ținea într-un paraclis, „Schimbarea la Față“, un paraclis mic pentru că în biserica mare pictorul Tonitza restaura pictura. Vă spun că eu nu mai vedeam nimic, mi se părea că nu au nimic pământesc oamenii aceia, vedeam că sunt veniți, căzuți parcă din cer aicea, între noi. Mă uitam la ei, așa, ca la niște zei. Mă închinam pe la icoane, dar mă duceam și la ei și mă închinam. „Măi, du-te și te-nchină la icoane, nu veni aicea la mine!“, mi-a zis unul. Și mai ales era un părinte, Dometian, Dumnezeu să-l ierte, care îmi spunea mie: „Măi băiete, tu n-ai putea să te mântuiești acasă? Ce-ai căutat la mănăstire?!“. „Păi, vreau să stau și aicea, cum ați trăit și Sfinția Voastră aicea, frumos. Îi satul meu aproape, aicea și eu sunt la mănăstire, nu pierd eu legătura…“. Îmi spunea: c-o să-ți pară rău, că acasă ai avut altă viață, aicea-i aspră viața…! Da, au fost și lucruri bune, extraordinar de bune, au mai fost și lucruri mai de sminteală, așa, ca peste tot în lumea asta. Un alt lucru pe care l-am reținut ca deosebit în viața mea, a fost atunci când am îmbrăcat primul veșmânt cu care am ieșit în fața poporului. Anagnost se cheamă, și pentru mine, pentru sufletul meu a fost mare sărbătoare. Și după un an și jumătate mă cheamă părintele stareț și îmi zice: „Măi băiete, tu ai să mergi să faci carte, mai departe!“. Hainele îmi erau gata cusute, mi-a citit o rugăciune, mi-a dat niște adrese și hai, băiete, la seminar, să înveți carte! Și după trei zile, cu două pachete după mine, uitându-mă cu jind după Ceahlău, am plecat gândindu-mă ce și cum am să fac, cum am să mă mai întorc eu înapoi. Ei, abia acum începea viața pentru mine, când mă rupeam de munții mei și de oamenii mei, de părinții mei, de frații mei. Că de acolo, de la seminar, tocmai de la Cernica, era obiceiul ca o singură dată pe an să vii acasă, și eu deja începeam să tânjesc după locurile mele…
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]() ![]() Dacă n-aș fi trăit între oamenii de toate condițiile, nu aș fi înțeles viața lor Erați în situația lui Creangă, părinte. Că și el zice: „Cum nu se dă scos ursul din bârlog, țăranul de la munte strămutat la câmp, și pruncul, dezlipit de la sânul mamei sale, așa nu mă dam eu dus din Humulești…“. Dumneavoastră părăseați spațiul binecuvântat al Ceahlăului… Da, greu, greu…! Ce știam eu despre Cernica, de la alții? (...) Acomodarea a fost destul de anevoioasă. Pe atunci sistemul de învățământ era mai altfel decât acum. Făceai întâi șase clase primare. După aceea o luai, din nou, de la clasa întâi, la seminar. Și era greu la seminar. Limba greacă, limba latină. Și dă-i, tată, și muncă, și aritmetică, și toate socotelile... Programul era anevoios, cu studiu toată ziua. Și eu, dintr-un copilaș liber, muntean, deh, obișnuit cu munca și mai puțin cu studiul și cu statul în loc, crescut la umbra Ceahlăului, a trebuit să strâng din dinți și să mă acomodez cu altfel de viață, care nu era pe structura mea. Necazul era și mai mare că trebuia să scoți cel puțin 7, 50, un 8, acolo, fără de care bursa nu era posibilă, te trezeai că te trimitea înapoi. Munceai zi și noapte și trebuia să scoți note mari, ca să reziști. De fapt, dacă e să cântărim bine, eu mi-am luat treaba în serios, și nici o greutate nu era mai mare, decât scosul cuvintelor la greacă și latină. Germana și franceza, la fel, erau aceeași bucurie, dar parcă erau mai accesibile. Dar astea, greaca și latina, erau nenorocirea cea mai mare. Părintele Hrisan, Dumnezeu să-l ierte, a fost vreo doisprezece ani în Grecia și când te scotea la lecție, să spui toate formele verbelor și toate regulile, transpirai tot. Apoi te lua la Noul Testament, îți dădea un verb, timao, așa, și spune, forma perfectului, a perfectului trecut, pasivul, viitorul… toate. Te luau transpirațiile de parcă munceai din greu. (...) Cu bune, cu rele am terminat patru ani la seminarul de la Cernica. Deodată s-a desființat acolo, odată cu mișcările legionare... (...) În ce an era asta? În ’41. Anul școlar ’41-’42. Așa am fost repartizat la „secția monahală“ de pe lângă seminarul de la Râmnicu Vâlcea. Ați terminat, deci, patru ani la Cernica. Da, am intrat acolo, la Râmnicu Vâlcea, în anul al cincilea al seminarului. Acolo eram mult mai aproape de nivelul școlilor laice. Mi-am dat seama ce distanță era între educația ce am primit-o noi în cei patru ani de la Cernica și școala aceasta, unde programul era mult mai lejer. Față de Cernica, aici, la Râmnicu Vâlcea, pentru noi, care eram foarte bine pregătiți, era floare la ureche. Calvarul omului scos de acasă continua astfel, părinte. Opt ani era, deci, seminarul? Seminarul, da. Și după anul al cincilea la Râmnicu Vâlcea, ne-au repartizat, ca să terminăm studiile, pe eparhii. Și eu fiind din Moldova, am fost repartizat la seminarul din Roman, cu încă vreo cinci-șase colegi care erau tot din județul Neamț. La Roman, iarăși, am continuat școala, dar din ce în ce mai slabă era pregătirea noastră. Și pot spune că la ce am învățat în cei patru ani de la Cernica, puțin am mai adăugat în următorii patru ani din școlile astea, în special în domeniul acesta lingvistic: latină, greacă, germană, franceză, în care eram foarte bine pregătiți din primii ani. Ei, bine, în 1948, imediat cum am terminat seminarul, a venit, într-o noapte, arestarea… (...) Pe unde ați trecut dvs., prin sate și prin mănăstiri, ați lăsat o dâră de lumină. Toți oamenii pe unde ați trecut parcă i-ați magnetizat, toți vă caută și azi, indiferent unde vă duceți… Știți de ce? Pentru că dacă n-aș fi avut experiența pe care am avut-o, în închisoare, dacă n-aș fi trăit între oamenii de toate condițiile, nu aș fi înțeles viața lor. Și așa dacă m-am apropiat și am ținut ușa deschisă mereu, de la o zi la alta, de la o noapte la alta, în felul acesta s-a format o comuniune între mine și ei. Și chiar dacă nu se duce el, omul, chiar satisfăcut, că nu i se întâmplă mare lucru că a venit la Mănăstirea Petru Vodă și a plătit un pomelnic, rămâne dialogul nostru, ne ascultăm unul pe altul. Dar el tot același om rămâne. Doar că îi dă Dumnezeu mai multă răbdare, mai mult îndemn spre viața asta și știe că undeva cineva se roagă pentru el.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Fragment dintr-unul din interviurile realizate, în anii 2005-2007, de scriitorul Adrian Alui Gheorghe cu vrednicul de pomenire părintele arhimandrit Iustin Pârvu. Interviurile vor apărea într-un volum aflat în pregătire pentru tipar
![]() - Spuneați în „Abecedarul duhovnicesc”, la un moment dat, că adevărata biserică a fost în închisorile comuniste… - Dovada este că dacă eu am să fac o dezgropăminte, la una din mănăstirile noastre, nu cred că am șansa să găsesc osemintele pe care le găsesc la Aiud sau la Gherla sau la Pitești… Acolo dacă dai cu târnăcopul, la câțiva centimetri sub pământ, dai de oseminte sfinte, frumoase, galbene. E semnul sfințeniei, fiindcă au ajuns acolo, în acele cimitire nevăzute, neștiute, prin suferință, prin jertfă. - Am văzut la televizor procesiunea de înmormântare a unui gardian și torționar de la Sighetul Marmației, unul dintre cei mai răi. Dar la înmormântare au venit mulți dintre foștii deținuți, au aprins lumânări… Cum explicați acest lucru? - Unii au uitat, alții și-au pierdut spiritul de răzbunare. Și cei care au iertat, și cei care n-au iertat, și cei care au uitat, și cei care încă mai visează la răzbunare, și cei care mai au coșmaruri, și cei care trec senini mai departe, și cei care au murit neîmpăcați, toți, da, toți nu pot face neîntâmplate cele care s-au întâmplat. - Nu e vorba de un „complex al călăului”? E acel celebru „complex al călăului”, când îl vezi pe stradă, deși ești liber, te cutremuri din nou… - Prin torționari nu mai vorbea Dumnezeu, prin ei vorbea și înfăptuia direct diavolul. Șeful lor, al torționarilor, îi întreba dimineața, pe fiecare: „Bă, câți ai făcut astă noapte? Câte căpățâni ai spart…?”; „Păi, cinci, șase…!”; „Puțin, bă! Puțin…!”. Vă puteți imagina? Cu acești oameni cum să mai stai de vorbă omenește? Consider că acești oameni erau și sunt satanizați, nu mai erau ei, prin ei vorbeau iadul și mesagerii lui. Păreau creați special ca să ucidă, să tortureze, să umilească. Își depășeau limitele torturii pentru care erau puși acolo. Ajunseseră la așa nivel de sadism, încât nu-i mai satisfăcea decât suferința pe care o provocau celorlalți. - Am citit în volumul părintelui Nicolae Grebenea, „Amintiri din întuneric”, relatarea despre acele Sfinte Paști din mina de la Baia Sprie. Același episod îl relatați și dvs. în „Abecedar duhovnicesc”… - Da, a fost o mare îndrăzneală din partea noastră. Din sfredele am făcut clopote, unii au stat de pază, alții ne-am adunat și am oficiat slujba. Cred că niciodată n-a răsunat mai bine „Hristos a înviat!”, cred că niciodată o liturghie n-a fost mai bine primită de Dumnezeu. Gardienii s-au ascuns speriați dar n-au îndrăznit să sune pe securiști, n-au suflat o vorbă. Acolo erau multe minuni, pe care de obicei le neglijăm, în libertate - Părintele Grebenea spune la un moment dat că în închisoare a citit asiduu din Sfântul Augustin, o ediție în limba franceză. Era posibil să circule o carte în închisoare la Aiud? Nu erau considerate cărțile mai periculoase decât oamenii? - Se putea să circule și cărți, dar numai prin minuni. Iar acolo erau multe minuni, pe care de obicei le neglijăm în libertate. - Apoi spune că a învățat pe de rost “Confesiunile” Sf. Augustin… - Da, o carte circula numai în fascicule, pe pagini, aveam controlul exact al fiecărei pagini. Sfânta Scriptură era împărțită, câte trei, patru pagini în fiecare celulă. Evanghelia lui Ioan, pentru că asta era cea mai interesantă, era cartea cea mai disputată. Plângeam și citeam sub pătură, niciodată cărțile n-au fost citite atât de bine, niciodată cuvântul nu a avut atâta înțeles. Citeam și învățam pe de rost, repetam în cursul zilei, ne adunam când puteam și reconstituiam interiorul unei cărți, fiecare dintre noi știa un fragment dintr-o carte, se identifica cu acesta. Ne transmiteam cum puteam paginile pe care le dețineam, cel mai adesea la WC, dimineața. Știți, poeziile lui Radu Gyr au fost salvarea noastră în închisoare, nu era deținut care să nu le știe, să nu le repete zilnic. -Poezia v-a salvat…? - Ne făcusem o datorie din a le reține, din a nu le uita, ele nu mai erau scrise, ele se transmiteau prin viu grai. Poeziile se spuneau ca și rugăciunile, poeziile ne încălzeau. Dar și poeziile lui Eminescu și alți poeți, cunoscuți sau nu, fiecare îi învăța pe ceilalți ceea ce știa. Poezia îmblânzea instinctele din fiecare viețuitor de acolo. Tendința gardienilor, a torționarilor, care știau care e psihologia omenească, era să ne învrăjbească, să ne înnebunească prin lipsa de comunicare, să ne înrăiască unul împotriva altuia. Oamenii care stau mult unul lângă altul, în condițiile de acolo, pot să ajungă la certuri, la scandaluri, să nu se suporte unul pe altul. - În condiții extreme oamenii se manifestă altfel… - Da, se comportă chiar animalic…! Or, ei nu s-au gândit că mai există și cultura care poate să-l facă pe om să reziste, că mai există gândurile, răbdarea și educația. Este extraordinar ce poate născoci mintea omului…! Am început să ne folosim unul pe altul. „Ce facem azi?” ne întrebam. „Azi avem întâlnire în celulă cu un inginer agronom!”. Inginerul acesta agronom trebuia să spună totul despre ceea ce știa el de la răsadul roșiei până la răsadul sfeclei… - În primul rând el nu uita propria meserie iar ceilalți învățau și ei lucruri folositoare. Memoria era însă, prin exercițiu, cea mai câștigată. - Da, toți învățam lucrul expus. Aveam profesori de engleză! Gata, hai să începem! Gramatica, lingvistica, cuvinte, tot ce știi spune celorlalți. Așa am învățat și aprofundat noțiuni de engleză, germană, franceză, italiană, tot ce trecea prin celula noastră (…) Sufletul pe cruce câștigă adevărata libertate - Mulți dintre supraviețuitorii închisorilor comuniste vorbesc de faptul că erau mult mai liberi în interior decât cei care rămăseseră în afară. Unii spun că erau mult mai liberi chiar decât cei care i-au închis. Cum puteți defini libertatea din această perspectivă ? Dvs. sunteți mai liber acum? Sau sunteți „îngropat în oameni”, cum spuneați chiar dvs…? - Numai Dumnezeu știe… Acum nu mai am timp să fac o rugăciune, nu mai am timp să citesc viața unui sfânt, să mă întrețin cu cineva, să mai comentez ceva cu vreun preot, cu vreun intelectual. Cu toate astea să știți că în pușcărie s-au realizat cei mai puternici oameni. Dacă ieșeau deținuții din închisoare și își făceau măcar zece la sută dintre ei câte o mănăstire, astăzi am fi fost un popor mântuit, de neînfrânt de nici o putere trecătoare. Închisorile comuniste au creat caractere și au conferit morală indivizilor, au creat patrioți pentru că deținuții n-au confundat niciodată pe torționari și pe gardieni cu poporul român. Și apoi, libertatea nu însemnă să fac ceea ce vreau, căci, de multe ori, făcând ceea ce vrem, facem voia diavolului. Libertatea se cunoaște în discernământul omului, în capacitatea lui de a alege între bine și rău. Omul trebuie să conștientizeze faptul că numai în adevăr poate trăi liber, că în lumea aceasta este și multă amăgire, de care el trebuie să se ferească. Asta n-au înțeles comuniștii, că sufletul pe cruce câștigă adevărata libertate, că toate metodele lor de tortură, toate metodele de reeducare psihică au făcut mai mulți sfinți decât robi, au sfințit pământul țării cu sânge de mucenici. (…) - Spunea părintele Galeriu: «Jertfa e conștiință; e cunoașterea precisă a unui țel superior căruia mă devotez. Nu e oarbă, ci totdeauna e luminată de adevăr, de un sens și de o persoană sau colectivitate în care aflu rațiunea de a trăi». Din această perspectivă, care e adevărul revelat care v-a susținut în perioada în care ați fost închis în închisorile comuniste ? - La început trăiam cu nădejdea că voi fi eliberat, însă, după ce am înțeles că neamul românesc cere jertfa răbdării noastre, că Dumnezeu a binevoit să suferim acest martiriu ca prin jertfa noastră să ispășim din păcatele neamului, atunci ardea inima în noi să îndurăm orice nedreptate. Închisorile ne-au învățat adevărata rugăciune, care se naște din suferință, jertfă și dăruire de sine.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Am o dragoste deosebită pentru această mănăstire și o pietate deosebită pentru Părintele Iustin Pârvu, starețul mănăstirii, probabil cel mai tare, după duh, monah al mănăstirilor românești
În călătoria noastră prin duhul României, odată ajunși în Moldova am hotărât să mergem fără popas până la Mănăstirea Sfinților Arhangheli de la Petru Vodă. După ce am părăsit șoseaua, mașina se mișca încet, cu precauție, ca un cal de munte care caută cu grijă unde să pună piciorul: drumul era de țară, cu pietriș și pietre mai mari aruncate la întâmplare, zdrobite și azvârlite pe margini de roțile căruțelor, ale mașinilor și tractoarelor. Pe vale am întâlnit un tânăr citind dintr-o carte, poate își citea canonul de spovedanie și împărtășanie. Intram într-o altă lume, cu oameni care se îngrijeau de mântuirea sufletului lor. Femei bătrâne cu traiste pe umăr, cele mai multe ținând de mână câte un copil sau doi, urcau încet și cu opriri dese. Fiecare pas al lor era, de fapt, o rugăciune, chiar dacă nu era rostită, fiecare pas spre mănăstire era, fără îndoială, un urcuș spre desăvârșire. Am ajuns pe înserat, începuse Vecernia. Se schimbaseră multe lucruri, mai apăruseră clădiri noi. Ceea ce nu se schimbase de fel era acea adâncă duhovnicie pe care o cunoscusem cu doi ani înainte, închinătorii se grăbeau spre biserică pentru a prinde privegherea, alții stăteau în șir la ușa chiliei Părintelui Iustin să se spovedească. Tot ca în trecut, această coadă lungă de penitenți așteptând mărturisirea păcatelor și iertarea lor începea dis-de-dimineață, și după miezul nopții erau tot atât de mulți. Părintele Iustin șade în scaunul spovedaniei câte 17 ore în șir. De aceea am spus că este cel mai tare călugăr contemporan, căci puterea aceasta de a sta acolo, nemâncând și nebând aproape nimic, vine de la Dumnezeu. În jurul mănăstirii s-au așezat câțiva tineri intelectuali, care și-au cumpărat acolo casă și pământ și care țin de mănăstire cu duhul. Îndemnul cumpărării a venit de la Părintele Iustin, care dorește să aibă în jurul mănăstirii numai vecini credincioși. Dar acest îndemn se dovedește acum un adevărat dar de înainte vedere, căci acum, cu noua Constituție, orice străin poate să cumpere pământul din jurul mănăstirii și să trântească acolo o crâșmă, o discotecă sau alt locaș de desfrâu, pentru că dracul nu numai că nu zidește biserici, dar și pe cele care există vrea să le distrugă. Noua Constituție dă dreptul oricărui străin să cumpere ce vrea și unde vrea, nimic nu protejează patrimoniul spiritual al țării. Am participat la slujba de noapte. Din când în când, câte un credincios care probabil își mai amintea de mine venea să-mi sărute mâna, sau câte o maică. Am observat un lucru ciudat și nu cred că ceea ce voi spune acum își are sursa în pietatea deosebită pe care o am pentru Părintele Iustin, care ar putea să-mi influențeze sentimentele: când mergi într-o mănăstire de călugări, și când trebăluiesc prin curte, și când slujesc în biserică, ei sunt aceeași. La Petru Vodă este ceva deosebit: monahii aceștia tineri, în biserică parcă ar fi coborâți dintr-o altă lume, au în ei ceva îngeresc. Nu vreau să spun că ei sunt îngeri, dar în atmosfera de credință instituită în această mănăstire, și nu numai de către părintele Iustin, ci mai ales de către puterea credinței pelerinilor, monahii iau chipuri îngerești în biserică. Am o dragoste deosebită pentru această mănăstire și o pietate deosebită pentru Părintele Iustin Pârvu, starețul mănăstirii, probabil cel mai tare, după duh, monah al mănăstirilor românești, mai ales acum, când Părintele Cleopa s-a dus la cer, printre sfinți. El și mănăstirea lui este ca un fel de stea a marginilor care ne arată nouă cine este adevăratul Dumnezeu și cum trebuie să ne închinăm Lui. Să punem la picioarele Mântuitorului lacrimile pocăinței noastre, aurul minții, tămâia sufletului și smirna inimii, adică tot ce a pus Dumnezeu în noi, minte, credință, sentiment, toate să le punem la picioarele Mântuitorului și să-L cinstim cu toții. Această misiune o are Părintele Iustin. (Părintele Gheorghe Calciu, Cuvinte vii, Editura Bonifaciu, p. 165-167)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]() ![]() "As vrea sa le multumesc din nou tuturor celor care s-au rugat pentru nevrednicia si neputinta mea si Maica Domnului sa rasplateasca rugaciunea si osteneala fiecaruia. Dar sa stiti ca intotdeauna bolile si necazurile sunt consecinta pacatului, de sus pana jos. Fiecare este pedepsit de Dumnezeu dupa raspunderea pe care o are – mica sau mare. Stateam si ma gandeam pe patul spitalului de la Cluj: Care o fi cauza suferintei mele, de nu vrea Domnul sa ma ridice deloc? Si cauza nu eram decat eu, pacatele mele. Si cand am constientizat ca pentru pacatele mele sufar aceasta boala, atunci m-a si ridicat Dumnezeu. Mandria mea este pricina bolii. Acum mi-a mai dat Dumnezeu si schiopatul asta la piciorul drept – si asta are o cauza: ca mergeam prea tantos asa. Prea credeam eu ca toata lumea e a mea si eu sunt buricul pamantului. Dar iata ca nu sunt nimic, decat iarba uscata. Asa ca sa dam slava lui Dumnezeu in boli, pentru ca prin boala invatam smerenia, bunatatea, rabdarea si asa primim mantuirea. Toate sunt spre smerenia si mantuirea noastra. Fara smerenie nu ne putem mantui.” (Parintele Justin Pârvu)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tatal nostru, indura-Te de ei pentru solirea Preasfintei Fecioare si a tuturor Sfintilor; Tatal nostru, curateste pe cei pentru care credinciosii striga catre Tine, ziua si noaptea; Tatal nostru, pentru nerautatea pruncilor, iarta pe parintii lor; Tatal nostru, pentru lacrimile maicilor, rascumpara pacatele fiilor; Tatal nostru, primeste milosteniile si rugaciunile noastre ca implinire la faptele lor bune; Tatal nostru, sa fie sangele Fiului Tau izvor de viata, pentru aceia carora le facem pomenirea; Tatal nostru, iubirea cea nemarginita, odihneste sufletele adormitilor robilor Tai!
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]() ![]() Părintele arhimandrit Justin Pârvu, fostul stareț al Mănăstirii nemțene Petru Vodă, a fost condus astăzi pe ultimul drum. Slujba înmormântării a fost oficiată, după Sfânta Liturghie, de un sobor de ierarhi ai Bisericii noastre, alături de care s-a aflat și Preasfințitul Părinte Longhin, Episcop de Bănceni, Ucraina. Cu acest prilej s-a dat citire mesajului de condoleanțe al Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, intitulat: „Părintele Justin Pârvu, ziditor de suflete și ctitor de mănăstiri”. Sicriul cu trupul părintelui Justin Pârvu a fost purtat în procesiune în jurul bisericii mari a Mănăstirii Petru Vodă, fiind înhumat în apropierea lăcașului de cult. La slujbă au participat sute de preoți și mii de credincioși din țară și de peste hotare, informează TRINITAS TV. Cunoscutul duhovnic s-a născut în satul Petru Vodă pe 10 februarie 1919. S-a închinoviat la Mănăstirea Durău în anul 1936 și a participat ca preot militar pe frontul de răsărit în al doilea război mondial. Între anii 1948-1964 a fost întemnițat politic la Văcărești, Jilava, Aiud și Suceava. A revenit apoi în viața monahală, slujind ca ieromonah la Mănăstirile Secu și Bistrița. În toamna anului 1991 a pus piatra de temelie a Mănăstirii de călugări Petru Vodă, iar din 1999 a început construirea Mănăstirii de monahii Paltinu, unde a organizat și o casă pentru copiii săraci.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Părintele ne spune că omul a venit pe lume curat, vesel, sprinten. Singur își împovărează viața, singur se bagă în jugul patimilor, singur devine posac și asta pentru că el nu se mai raportează la Dumnezeu, el se raportează numai la averea vecinului, la luxul nemăsurat pe care l-a văzut undeva. Vechii creștini se întreceau în virtuți, în fapte bune, în rugăciunea inimii. Creștinii de azi vor să fie și cu un picior în cer, dar și cu unul bine înfipt pe pământ. Ori, Dumnzeu ne dă o cale frumoasă: să trăim pe pământ în aspirație pentru cele veșnice.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Staretul manastirii Petru Voda a primit la Baia Sprie omagiul post mortem al romanilor fata de Duhovnicul Neamului. Parintele Justin Parvu, Cetatean de Onoare, deocamdata in trei localitati: Poiana Teiului, Belcesti si Baia Sprie .
![]() ![]() Parintele Hariton Negrea, staretul manastirii Petru Voda, primind distinctia de Cetatean de Onoare acordata post mortem Parintelui Justin Parvu de Primaria, Consiliul Local si romanii din Baia Sprie – 14 septembrie 2013. ![]() Maica Justina, stareta manastirii Paltin – Petru Voda, ucenica a Parintelui Justin, la ceremonia de la Baia Sprie ![]()
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|