![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Doamne, cum faci Tu să lași pace între noi, copiii...
Slavă Ție, Dumnezeul nostru, slavă Ție, Doamne! AMIN+ |
#2
|
|||
|
|||
![]()
As vrea sa vin si eu cu o definitie:
SISTÉM, sisteme, s. n. 1. Ansamblu de elemente (principii, reguli, forțe etc.) dependente între ele și formând un tot organizat, care pune ordine într-un domeniu de gândire teoretică, reglementează clasificarea materialului într-un domeniu de științe ale naturii sau face ca o activitate practică să funcționeze potrivit scopului urmărit. ◊ Sistem informațional = ansamblu de procedee și mijloace de colectare, prelucrare și transmitere a informației necesare procesului de conducere a întreprinderilor, instituțiilor, ministerelor etc. ♦ Totalitatea relațiilor pe baza cărora este alcătuit un sistem (1). 2. Totalitatea depozitelor formate în decursul unei perioade geologice. 3. Metodă de lucru, mod de organizare a unui proces, a unei operații, fel de a lucra; normă, obicei. ◊ Sistem Braille = metodă de scriere pentru orbi, cu litere tipografice speciale scoase în relief, pentru a putea fi pipăite. 4. Model, tip, tipar; marcă (de fabrică). 5. (În sintagma) Sistem audio = combină muzicală. [Var.: (rar) sistémă s. f.] Oare putem, in lumina celor de mai sus, sa spunem ca ortodoxia este un sistem? Nu cred ca ortodoxia se bazeaza pe rigoarea unui sistem, avand in vedere ca sopul ei este mantuirea; iar mantuirea o primesc oamenii din mila si dragostea lui Dumnezeu pentru ei. Cine crede ca se va mantui in baza meritelor proprii, se inseala. Si atunci in ce ar consta sistemul?!? Dealtfel, de cate ori aud pronuntandu-se cuvantul "ortodoxism", constat ca vine din partea unor oameni, care nu prea au habar de ortodoxie, desi sunt ortodocsi prin botez. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Nu mă simt în stare să tratez subiectul în întreaga lui anvergură dar încerc să formulez o opinie mai mult sau mai puțin tangențială:
„Adjectivul „ortodox” îl caracterizează pe cel care are o opinie corectă, adică învățătură corectă și, prin extindere, pe cel care exprimă theologia drept-slăvitoare” - asta spune vrednicul mitropolit Ierotheos Vlachos. Nu sunt sigur că l-am înțeles corect, însă nu prea sunt de acord (cu toate că, în imensa majoritate a cazurilor, e de preferabil pentru ăștia ca mine să fie de acord cu ăștia ca mitr. Ierotheos). Exprim motivul pt. care nu sunt de acord prin următoarea relatare: Când l-au întrebat pe Filaret al Moscovei cum știe dacă o scriere este sau nu ortodoxă, el a răspuns: „după duhul ei”. Deci după părerea mea, dacă ar fi ca acest plan istoric să ne oblige să formulăm definiția cuvântului ortodox, mi-ar părea mai nimerit să spunem taman invers: „cel care exprima theologia drept-slăvitoare, și prin extindere, cel care are opinia corectă”. Zic „dacă planul istoric ne-ar obliga” fiindcă în realitate dreapta trăire și dreapta înțelegere una sunt și nu cred că poți spune despre una că e o extindere a celeilalte. Cu toate astea „metoda” mitropolitul Filaret ne atrage atenția că „Dumnezeu duh este”. „Definiția” pe care a dat-o Mântuitorul ortodoxiei este „închinare în duh și adevăr”. Observăm astfel, zic eu, că duhul care ne împinge la a trata ortodoxia drept un sistem mântuitor, drept un simplu set de idei/afirmații/principii/reguli mântuitoare, e un duh la fel de străin de Hristos precum e și duhul relativismului dogmatic care insuflă mișcarea ecumenistă. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Sfanta Scriptura ne spune ca in Antiohia ucenicii Mantuitorului s-au numit pentru intaia data crestini. Crestini si nu ortodocsi.
Crestinismul s-a marturisit ca ortodox abia atunci cand a fost pus in fata ereziei, a adevarului de credinta falsificat. Constiinta ortodoxa presupune ramanerea in Biserica cea Una, Sfanta, Soborniceasa si Apostoleasca, pastrarea descoperirii dumnezeiesti asa cum a fost aceasta consemnata in Sfanta Scriptura si in Sfanta Traditie, dar mai ales ramanerea in Hristos si in Duhul Sfant. Faptul ca exista "ortodoxie sforaitoare" dar si extrema ei, "talibanismul ortodox", trebuie sa ne dea de gandit, in sensul ca acolo de unde Duhul se retrage poate exista ortodoxie in forma, insa lipsita de fond. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Parintele Efrem Athonitul
"Ortodoxia este adevarul despre Dumnezeu , despre om si despre lume, asa cum ni l-a dat Insusi Dmnezeu Cel Intrupat prin invatatura Sa desavarsita . Asa cum l-a descris ucenicul iubirii si alti Apostoli si evanghelisti cu lumina cereasca a Sfantului Duh . Ortodoxia este acea sinteza minunata dintre dogma si obiceiuri , dintre teorie , si practica , asa cum ne-a fost predestinata de catre parintii duhovnicesti ai Alexandriei , Constantinopolului , Capadociei , Siriei si mai tarziu , ai Sfantului Munte . . . Ortodoxia nu a nesocotit omul , nici intelepciunea , nici natura , nici arta , nu a fost neomenoasa . Le-a explicat pe toate si a creat cultura . . . Ortodoxia este marsul omului catre Facatorul lui , catre indumnezeire . Il conduce pe om la dezvoltarea lui deplina intru Hristos si pentru Hristos . . . Ortodoxia nu este numai teologie , este totodata si adevarata psihologie si umanism autentic si sociologie . Este un diamant care reflecta prin toate laturile adevarul . " Parintele Galeriu : <<Hristos e Ortodoxia, iubiților. Hristos e dreapta credință. Hristos e plinătatea credinței. În El avem adevărul și despre Dumnezeu, și despre om, și despre cer, și despre pământ. Adevărul mărturisit de El și de Biserica Lui. De aceea Sfânta Ortodoxie l-a mărturisit curat: El e Mirele Bisericii. Iar Sfânta Ortodoxie a rămas ca o mireasă cinstită. Nu L-a părăsit, nu L-a lepădat, nu L-a înșelat în nici un fel. Și tot cuvântul ei, cuvântul simplu al lui Dumnezeu, îl trăim în sfânta noastră slujbă dumnezeiască, în cele șapte laude și îndeosebi în Sfânta Liturghie. În toate, Sfânta Ortodoxie Îl mărturisește pe Mântuitorul Hristos, Fiul lui Dumnezeu făcut trup. De aceea, cum a zis Sfântul Ioan: “Cel ce mărturisește că Iisus Hristos a venit în trup e de la Dumnezeu”. Iar în Evanghelia sa, spune: “Și Cuvântul S-a făcut trup și S-a sălășluit între noi și am văzut slava Lui, slavă ca a Singurului născut din Tatăl, plin de har și de adevăr” (Ioan 1, 14). A zis și Sfântul Pavel: “Aceasta este marea taină a dreptei credințe: Dumnezeu S-a arătat în trup”.>>
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Apostolii nu aveau autoritate apostolică în materie doctrinară sau dogmatică pentru că ar fi avut darul preoției, ci pentru că primiseră Revelația dumnezeiească prin Fiul și prin Duhul Sfânt, după cum dau mărturie foarte clară cărțile Noului Testament. Harul înțelegerii profunde în materie de teologie și de spiritualitate este un har specific de la Dumnezeu și pe care chiar Dumnezeu a ținut să îl distribuie așa cum a crezut de cuviință; iar noi știm că "Duhul suflă unde vrea", nu unde cred unii sau alții, pe scaune mai mult sau mai puțin înalte. Mai mult, mari teologi și părinți ai Bisericii nu au fost astfel datorită faptului că ar fi ocupat scaune episcopale, ci dimpotrivă au ajuns la nivelul de episcopi tocmai datorită harului lor teologic. De aceea, încrâncenarea unora, cum am văzut și pe acest forum, că Biserica Duhului și a Adevărului ar fi și ar fi fost vreodată condusă doar de episcopi și de preoți este o încrâncenare păgubitoare și în concordanță nedeplină cu Sfânta Tradiție. După cum am mai spus, a avea har de a săvârși lucrări sacramentale, în felul în care se înțelege azi practicarea Sacramentelor, nu este și nici nu poate fi o garanție absolută pentru o competență reală în materie teologică și spirituală. Au fost și sunt încă destule, proporțional chiar foarte multe în raport cu totalul, cazuri de clerici care nu au excelat în domeniul teologic, ori care au făcut tot felul de erori, ori care s-au luptat pentru putere, etc, etc, etc. Dacă lucrurile ar fi stat precum în învățăturile unora ca sf. Grigorie de Nazianz și sf. Dionysie Pseudo-Arepagitul, și în ale altora asemenea acestora, mai că i-aș fi înțeles pe cei care susțin atât de tare stăpânirea clericală. Dar având în vedere învățătura Tradiției și ceea ce s-a întâmplat propriu-zis în practică, pozițiile lor nu se susțin întru totul, și dealtfel nici nu pot. Chiar Duhul Sfânt i-a contrazis și îi contrazice, cel puțin așa periodic mai încercând să le semnaleze unora pericolele la care se expun prin abaterile de la Tradiție. Și avem, ca să zic așa un "tip" în Vechiul Testament, anume activitățile profeților, care nu de puține ori au fost, datorită Cuvântului lui Dumnezeu și Duhului, nu datorită lor, împotriva autorităților politice și religioase, ba chiar au fost prigoniți, etc, iar acest "tip" arată foarte clar posibilitatea și realitatea lucrării Duhului Sfânt prin oameni și feluri care deranjează pe încrâncenații clericaliști. Așa cum spune și părintele Stăniloae, în Biserică întotdeauna a existat o ierarhie paralelă cu cea sacramentală, anume una a sfințeniei (la care eu aș adăuga și una a teologiei) și asta pentru că Dumnezeu nu a putut lăsa să Îi fie puse în primejdie chiar așa planurile încât poftele unor oameni trecători, chiar și prin funcții, să se suie deasupra Planului Dumnezeiesc. Sper ca acestea să nu fie interpretate greșit, mai ales de către "binevoitori", și mai ales că știm cât de mulți "binevoitori" sunt printre cei care își spun ortodocși și printre cei care își spun catolici; nu este vorba despre nici un îndemn la neascultare, ci la discernământ. Știu că puțini inși vor înțelege și vor intra în rezonanță cu ceea ce am spus, dar vedem și noi din ce în ce mai mult că drumul cel îngust devine din ce în ce mai îngust, iar calea cea largă devine din ce în ce mai plină și mai largă. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
De fapt, eu cred că mulți vor rezona cu ceea ce ai scris, pentru că mulți recunosc această ierarhie paralelă, și anume a sfințeniei. Totuși, nu înțeleg de ce adaosul „și a teologiei”. Poate fi aceasta despărțită de sfințenie?
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Eu cred că am explicat foarte clar, și nu doar în această postare.
Cred că ar trebui să recitești mai atent. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Pentru ca este o afirmatie grava aceasta si as vrea sa stiu ce acoperire ai sa faci asemenea afirmatii.
__________________
Ca sub stapanirea Ta totdeauna fiind paziti, Tie slava sa inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor Amin. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Nu îmi aduc aminte exact, probabil în cartea despre Liturghia ortodoxă și comuniune, dar pagina nu mi-o aduc aminte. Oricum afirmațiile "grave" pe care le-am făcut vă asigur că mi le pot susține oricând cu argumente serioase ortodoxe; cât despre cele ortodoxiste, să ne fie cu iertare.
|
|