Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Cultura, Arta, Stiinta > Arta bisericeasca in general
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 04.01.2013, 23:51:59
RalucaG RalucaG is offline
Member
 
Data înregistrării: 22.11.2010
Mesaje: 82
Implicit

Multumesc, am aruncat deja un ochi!
Multumesc si Ekaterinei pentru sugestia cu Cehov.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 05.01.2013, 01:13:47
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Panait Istrati, prin mesajul dragostei jertfelnice care razbate din opera lui si prin modul cum s-a lepadat de toata averea, cu o tenacitate iesita din comun, de-a lungul intregii vieti de scriitor, ajutind pe nevoiasii din lumea intreaga. Pentru demascarea minciunii sovietice.
(Cat despre raportul dintre duh si trup, povestirea "Mos Anghel" ramane pentru mine o capodopera a literaturii.)

Last edited by cezar_ioan; 05.01.2013 at 02:01:50.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 05.01.2013, 01:58:02
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Isaac Bashevis Singer, laureat al premiului Nobel pentru literatura, a carei nuvela "Ghimpl netotul" am citit-o cu uimire, ca pe cel mai tare SF al vremii...
Tema nuvelei este ascultarea.
Netotul Ghimpl dovedeste de-a lungul casniciei o umilinta atat de mare in raport cu comportamentul si simtamintele femeii sale fata de el, incat se inalta cu mult peste conditia unui muritor obisnuit. Eroul nuvelei suporta batjocuri de neinchipuit pentru un sot, continuind insa, toata viata, sa isi iubeasca sotia, sa o slujeasca in orice moment.
Rar am citit asemenea text, scris in mod laconic, pe claviatura limbii idish.


Pentru a sugera cam ce scrie autorul evreu in nuvela lui, voi culege acum un fragment din cartea "Viata launtrica" - autor Sfantul Teofan Zavoratul:

"Renuntarea la voia proprie este mantuitoare chiar pentru cel care, neavind un parinte duhovnicesc, se incredinteaza altuia, chiar unui neintelept, cu singurul tel de a trai desprins de judecata si de voia sa. Rezultatul este rapid si la inaltime.
........
Ioan Savaitul il sfatuieste pe unul dintre cei care venisera la el: Alege-ti indrumatorul cel mai sever si mai aspru cu putinta in neamul omenesc.
.... ...
Cel ascultator in toate ajunge grabnic la masura copilariei sau a simplitatii desavarsite, asa cum ne zugraveste Sfantul Scarar. Printr-o ascultare hotarata unii si-au omorit pe vecie toata lupta launtrica cu patimile; altii au dobandit o totala nepasare si nepatimire fata de suparari; altii au atins cea mai inalta treapta a nerautatii si a firestii simplitati a inimii, s-au facut prunci, neavind nici un viclesug nici in cuvinte nici in fapte. Un astfel de exemplu este Pavel cel Prost.
Vasile cel Mare considera ascultarea ca prima dintre virtuti."


http://en.wikipedia.org/wiki/Isaac_Bashevis_Singer

Last edited by cezar_ioan; 05.01.2013 at 02:05:53.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 05.01.2013, 18:22:48
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.252
Implicit

Dacă tot ne-am apucat de recomandat cărți, n-aș putea ocoli minunatul roman scris de Virgil Gheorghiu despre viața Sfântului Ioan Gură de Aur:

Virgil Gheorghiu - Gură de Aur, atletul lui Hristos



În primele secole ale creștinismului, bărbații și femeile care luptau pentru a dobândi gloria sfinților erau numiți atleții lui Hristos. Un sfânt realizează în cursul vieții sale performanțe pe care ceilalți oameni nu reușesc să le înfăptuiască. Uneori performanțele sale sunt recunoscute oficial de Biserică. În acest caz el figurează în calendar. Recunoașterea oficială a unui sfânt are loc însă doar ca o excepție și numai pentru un foarte mic număr de persoane. Majoritatea sfinților sunt ignorați de calendar. Puținii sfinți pe care Biserica îi recomandă venerării publice primesc această consacrare cu titlu postum. Niciodată în timpul vieții lor. Mulți oameni au vrut să se facă sfinți. Luptele lor pentru dobândirea curățeniei necesare sfințeniei au fost spectaculoase. Mai spectaculoase și mult mai dure decât luptele din arene. Pentru dobândirea curățeniei, atleții lui Hristos luptau împotriva trupului lor, împotriva somnului, împotriva foamei, împotriva durerii, împotriva propriilor lor gânduri, împotriva instinctelor. Era o luptă fără milă, dusă zi și noapte, de-a lungul unei întregi vieți. O luptă palpitantă și fără niciun răgaz. Ioan Gură de Aur a luat hotărârea să se facă sfânt încă din adolescență, când era încă pe băncile școlii. O hotărâre luată în deplină cunoștință de cauză și după o matură chibzuință. Alți tineri hotărăsc în adolescența lor să se facă generali, sportivi campioni, exploratori. Ioan Gură de Aur a hotărât să se facă sfânt. Toată viața sa n-a avut alt ideal. Pentru a dobândi sfințenia el i-a înfruntat pe toți adversarii pe toate terenurile și a câștigat toate luptele. Palmaresul său este o imensă listă de victorii. Victoriile lui Ioan Gură de Aur au fost atât de categorice, încât el este unul din puținii sfinți citați în calendar atât de Biserica occidentală, cât și de Biserica răsăriteană. (Autorul)

http://www.librariasophia.ro/carti-G...il-so-116.html
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 15.01.2013, 00:11:11
glykys's Avatar
glykys glykys is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.08.2009
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.703
Implicit carti nescrise

In puscariile comuniste, martirul Oprisan planuia sa scrie o epopee:

În 1946 Oprișan a venit în România și a activat puțin pe linie legionară. Apoi s-a întrerupt activitatea lui în urma convenției legionarilor cu comuniștii, ca legionarii să nu activeze, iar comuniștii să-i lase în pace. Dar, după ruperea convenției de către comuniști, Oprișan a fost arestat și condamnat. Dus la Pitești, furia lui Țurcanu s-a îndreptat asupra lui în gradul cel mai înalt. Voinic și bine făcut, rezistența lui fizică s-a frânt în urma repetatelor bătăi.
Tuberculoza l-a sleit și l-a ucis lent sub îngrijirea plină de atenție a lui Calciu. Firește, i s-au refuzat medicamentele.
Oprișan intenționa să scrie o epopee a spiritului în 12.000 de versuri, cu titlul chiar acesta: Epopeea spiritului în trei cânturi. Ea ar fi necesitat aproximativ 10 ani de lucru. În imaginația poetului tot planul era conceput. Spiritul apare în lume ca un copilaș nevinovat, senin și însetat de cunoaștere, dornic de lumină, dar el are nevoie de o călăuză. Și-l ia pe Don Quijote să străbată spațiul și epocile istoriei în evoluția spiritului.
Don Quijote reprezintă personajul dezinteresat și pur,neatras de interese materiale.
Autorul trebuia să înceapă epopeea cu mitul androgin în care omul era bărbat și femeie deplin realizat, sexele nefiind încă detașate. Dar asta însemna a intra într-o adâncă antichitate.
Se trecea apoi pe la Democrit, Pitagora, Socrate, Platon, Aristotel și marii filosofi antici greci și romani. Se străbătea pas cu pas toată evoluția spiritului, în toate epocile istoriei, până acum. Evident intra aici și spiritualitatea creștină.
Raționalismul filosofic, rece și uscat, trebuia să poarte numele: Muntele de piatră.
Marile producții literare trebuiau să intre în capitolul sau capitolele: Taverna literară.
Spiritul, ajuns matur, trebuia să se despartă de buna sa călăuză ce îl condusese când era minor. De acum trebuia să străbată singur lumea. Totuși nu l-a lăsat să plece singur fără a-i da niște talismane pe care să le scoată când va ajunge la mari greutăți.
Și în viziunea autorului marea greutate s-a ivit într-o zi: spiritul a ajuns la un munte înalt pe care nu-l putea trece. Atunci el a scos cele două talismane: Sfânta Cruce și rugăciunea. S-a așezat în genunchi, a pus în față Sfânta Cruce și a început să se roage fierbinte. Lacrimi curgeau din ochii lui, dar nu ale disperării, ci ale speranței și bucuriei. Un înger s-a coborât din cer, l-a sărutat și l-a luat pe aripile sale și a zburat cu el deasupra muntelui.
Autorul făcuse deja din epopee vreo 200 de strofe, ce erau ca niște jaloane din cele trei cânturi, pe care Calciu le știa pe dinafară și mi le-a recitat."


http://www.fericiticeiprigoniti.net/...tele-comuniste


Acest pasaj m-a facut sa doresc sa il recitesc pe Don Quijote de la Mancha, batranelul care toata viata lui nu facuse altceva decat sa citeasca romane cavaleresti si sa incerce apoi, calare pe o martoaga, sa transpuna in existenta sa monotona, in ciuda tuturor evidentelor, principiile cavaleresti, de mult apuse in societatea sa. Desi don Quijote a fost interpretat in fel si chip, totusi, ma bucur ca un om de talia lui Oprisan l-a pus in legatura cu magistrul unui crestin.



Cititi-l cu un ochi binevoitor pe batranul senil care vedea in niste amarate mori de vant uriasi si intr-o taranca proasta pe nobila domnita Dulcineea. Daca nu veti descoperi peripetiile crestinului in mijlocul acestei lumi, macar va veti amuza copios.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 15.01.2013, 17:31:12
sophia sophia is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.06.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.593
Implicit

Marturisesc eu ca notiunea este cam neclara si ar trebui sa definiti ce numiti voi beletristica ortodoxa:
- lucrari cu subiect religios, scrise de autori laici in spirit literar
- lucrari literare care sunt scrise in spirit ortodox (cuminti)

Ca sa exemplificam:
Tocmai citesc Creanga de Aur a lui Sadoveanu. O consider beletristica ortodoxa pentru ca are continut religios ortodox, fara insa a fi scriere bisericeasca.
Mai exista scrierile despre Bizant ale lui Charles Diehl (Teodora, imparateasa Bizantului, Figuri bizantine).
Sadoveanu mai are lucrari cu elemente religioase. Imi scapa acum.
Agarbiceanu a scris povestiri cu caracter religios ortodox.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape
Reply With Quote
  #7  
Vechi 16.01.2013, 22:07:01
leonte leonte is offline
Banned
 
Data înregistrării: 03.10.2012
Locație: Bacau
Mesaje: 472
Implicit

Citat:
În prealabil postat de sophia Vezi mesajul
Imi scapa acum.
Agarbiceanu a scris povestiri cu caracter religios ortodox.
Agarbiceanu a scris o nuvela fabuloasa. Din cate am frunzarit pe langa persoana sa, am auzit ca ar fi cochetat cu exercitiul vietii monahale.
Nuvela despre care spun se numeste Pustnicul si ucenicul lui. Este hipnotizanta, dar daca nu sunteti casatoriti, va sfatuiesc sa nu o cititi. Altminteri are sa va bata gandul ca vietuirea de tip pateric, descrisa acolo, chiar exista in schiturile din zilele noastre.

Sunt tare curios sa aflu parerile celor ce au citit nuvela despre "canonul cel mare" al pustnicului.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 16.01.2013, 22:42:18
andrei25's Avatar
andrei25 andrei25 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.02.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 323
Implicit ...

"Audienta la un demon mut" - Savatie Bastovoi. O carte interesanta.
__________________
Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, si acum si pururea si in vecii vecilor! Amin!

Sunt un mandru, un fatarnic, si-un viclean! Fac ceva bun ca sa ma vada altii, si astept sa fiu laudat!

"Gustati si vedeti ca bun este Domnul".
Reply With Quote
  #9  
Vechi 18.01.2013, 01:50:23
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit Frumoasa nuvela!

Citat:
În prealabil postat de leonte Vezi mesajul
Agarbiceanu a scris o nuvela fabuloasa. Din cate am frunzarit pe langa persoana sa, am auzit ca ar fi cochetat cu exercitiul vietii monahale.
Nuvela despre care spun se numeste Pustnicul si ucenicul lui. Este hipnotizanta, dar daca nu sunteti casatoriti, va sfatuiesc sa nu o cititi. Altminteri are sa va bata gandul ca vietuirea de tip pateric, descrisa acolo, chiar exista in schiturile din zilele noastre.

Sunt tare curios sa aflu parerile celor ce au citit nuvela despre "canonul cel mare" al pustnicului.
In aceasta minunata poveste (despre care scriu din amintiri, intrucat am citit-o acum 2-3 ani, cu mare bucurie si uimire intrucat nu banuiam ca Agarbiceanu a fost daruit cu asemenea har), am gasit argumentele pentru viata in familie si in societate: tanarul care ravneste la viata pustniceasca este indrumat pas cu pas catre reintoarcerea acasa si, dupa cum reiese din povestire, asa se si intampla, spre Slava lui Dumnezeu. Apoi el devine un indrumator crestin la curtea lui Voda, dind pilda propriei conduite in lume ("asa sa straluceasca lumina voastra..."), si abia in ultimii ani ai vietii, dupa savarsirea lucrarii lui in lume, iata-l in fine si batran monah...
Ce viata sfanta duce in lume crestinul nostru! Si ce inseamna pentru vremuri de mare ispita/incercari sa aiba omul un povatuitor incercat, un om al lui Dumnezeu!...
Povestea imi pare cu totul extraordinara (de fapt, cum altfel sunt oare marturiile duhovnicesti veritabile?), fiind descrise acolo cu maiestrie scriitoriceasca o multime din itele luptelor sufletesti si duhovnicesti ale omului incercat de ispite, precum si dialogul autentic dintre duhovnicul priceput si fiul sau...
Iar portretele traitorilor crestini (pustnicul, parintele duhovnic al pustnicului) sunt cu adevarat minunate! Precum si relatiile duhovnicesti dintre acei oameni sfinti.


P.S. Canonul cel Mare al pustnicului mi se pare actul reluarii, mai intai, a dependentei totale a pustnicului fata de Dumnezeu. Pe stancile acelea (unde de fapt chiar tanarul e pe punctul de a-si pierde viata si intalneste pentru prima data glasul inconfundabil al constiintei) pustnicul se leapada de sine, de orice nadejde si parere de sine si se abandoneaza cu toata fiinta Proniei lui Dumnezeu. El se re-intregeste astfel, de fiece data cand simte ca puterile duhovnicesti i se cam vlaguiesc... Asa mi s-a parut mie...:)

Last edited by cezar_ioan; 18.01.2013 at 04:28:45.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 08.04.2013, 21:13:33
STEPHAN STEPHAN is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 28.01.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 28
Implicit

Citat:
În prealabil postat de sophia Vezi mesajul
Marturisesc eu ca notiunea este cam neclara si ar trebui sa definiti ce numiti voi beletristica ortodoxa:
- lucrari cu subiect religios, scrise de autori laici in spirit literar
- lucrari literare care sunt scrise in spirit ortodox (cuminti)

Ca sa exemplificam:
Tocmai citesc Creanga de Aur a lui Sadoveanu. O consider beletristica ortodoxa pentru ca are continut religios ortodox, fara insa a fi scriere bisericeasca.
Mai exista scrierile despre Bizant ale lui Charles Diehl (Teodora, imparateasa Bizantului, Figuri bizantine).
Sadoveanu mai are lucrari cu elemente religioase. Imi scapa acum.
Agarbiceanu a scris povestiri cu caracter religios ortodox.
Când am scris "beletristică ortodoxă"( cred că nu am ales un nume foarte inspirat pt. scopul ce mi l-am propus) nu am intenționat să afirm o nouă specie literară sau ceva de genul acesta, ci doar am vrut să o delimitez de foarte bogata ( numeric ) literatură neoprotestantă. Ceea ce m-a determinat să inițiez acest topic este de fapt, o neputință : trăim într-o societate atât de îndepărtată de valorile creștine, încât este greu și să îți imaginezi ce este un creștin, sau cum ar trebui să fie un creștin în epoca noastră . De multe ori mi-am pus întrebarea : Cum este un șofer, un bucătar, un medic creștin ( sau cum ar trebui să fie ) în sec. XXI ? Pentru că din nefericire, în general, un creștin este înțeles astăzi ca fiind un om ca oricare altul, care "practică" duminica un ritual. În situațiile concrete ale vieții însă, el reacționează ca oricare alt om, fiind cel mult un personaj moral. Și dacă ar fi să mă exprim în categoriile literare mă interesa beletristica de tip realist, nu romantic ( personaje excepționale în împrejurări excepționale ), adică omul "obișnuit" așa cum este el, cu neputințe, slăbiciuni, egoisme... dar și cu biruințe ... În sensul acesta mi s-a părut că există un gol în literatura noastră.

Last edited by STEPHAN; 09.04.2013 at 17:41:17.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Psihoterapie ortodoxa semilia Resurse ortodoxe on-line 62 15.06.2015 09:38:39
gradinita ortodoxa lore86 Stiri, actualitati, anunturi 83 07.01.2014 23:16:47
icoana ortodoxa? maggie Pictura si Sculptura Bisericeasca 6 18.10.2008 13:19:47
Fratia Ortodoxa mihailt Biserica Ortodoxa Romana 10 04.08.2008 22:19:41
"Fratia ortodoxa" PadreCory Biserica Ortodoxa Romana 4 25.07.2008 19:33:10