Citat:
În prealabil postat de catalin2
E corect ce spui, dar nu ai inteles in totalitate ce vor sa spuna. Harul nu se primeste doar prin Sfintele Taine, pentru ca dupa aceea el poate creste sau poate fi pierdut in functie de ce face omul. Cresterea duhovniceasca duce si la cresterea harului in om, tocmai prin faptele sale (smerenie, rugaciune, milostenie, etc.)
|
Acum cred că de fapt tu ești cel care nu înțelegi ceea ce acei sfinți vor să spună, nici măcar nu știu dacă ai citit ceva dar este clar că nu știi despre ce este vorba. Și normal că Spiritul sau Duhul nu vine și rămâne în viața oricui pentru că cere viață evanghelică, altfel se îndepărtează, dar eu avorbeam despre altceva decât ai reușit să înțelegi. Sfântul Spirit se poate împărtăși în viața liturgică și de rugăciune și altfel decât prin sacramente, adică nu în mod necesar prin intermediul a ceea ce îndeobște este numit ca sacrament, ci în modul direct, neintermediat. Că tot se vorbea despre oxigenul sufletului, ei bine sufletul sau spiritul omului are nevoie de comunicare directă în cunoașterea lui Dumnezeu și relaționarea cu El. Această relație nu este și nici nu poate fi îngrădită exclusiv la sacramente, sau la ceea ce înțelegem de obicei ca sacramente; ea se sprijină pe sacramente, dar nu se reduce și nu se îngrădește la ele, și vorbesc aici chiar și de harul sfințitor și îndumnezeitor, doar că este vorba despre o altă privire asupra harului. Sfințirea, iluminarea și desăvârșiirea, pe adevăratele trepte sau culmi ale vieții spirituale, comportă o tot mai multă comunicare cu Dumnezeu neintermediată, fără ca să fie excluse slujbele Bisericii, iar aceste stări ale vieții spirituale presupun la modul propriu o sfințire, o iluminare, o desăvârșire a minții și a inimii, fapt care implică o relație misterică, mistică a credinciosului direct prin mintea și inima lui cu Dumnezeu, mijlocitorul fiind tot Iisus Christos. Harul Sfântului Spirit care se comunică în mod direct duce la o sfințire a minții și a inimii la modul simțit, trăit, la o sfințire și îndumnezeire
prin cunoaștere, prin gnoză spirituală și nu doar prin credință și har sacramental. Asta este mărturia Sfintei Tradiții a Bisericii lui Christos.