Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Secte si culte
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 28.05.2012, 10:23:16
Illuminatu Illuminatu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 27.03.2012
Locație: Mures
Religia: Ortodox
Mesaje: 951
Implicit

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
[*]"Pentru sângele vieților voastre voi cere socoteală" (Geneza 9,5- versiunea NTR) în Septuaginta: "αίμα τών ψυχών"= sângele sufletelor. În concepția ortodoxă despre suflet, sufletul are sânge?[/list]
Apreciez tonul uman in care ai pus aceasta ultima intrebare. E un pas inainte. Felicitari!

Citind cu atentie si cu putin suflet (nu-ti trebuie mult suflet pentru a interpreta acest text scripturistic) intreg pasajul, vei putea sa-ti dai seama ca Dumnezeu ii transmite lui Noe ingaduinta de a vana animale pentru hrana.
Acum, referitor la vers.5, si la folosirea substantivului articulat "τών ψυχών", textul ne indeamna sa gasim ceva mai inalt si ceva simbolic in interpretare: Dumnezeu va cere socoteala fiarelor (adica oamenilor care vor pierde sufletele dreptilor). Dumnezeu ii numeste aici pe cei care ii duc in ispita pe cei drepti "fiare".

Iar sangele sufletului nu este altceva decat viata sufletului, adica unirea sufletului cu Dumnezeu, unire ce face sa curga rauri de viata, de apa vie in sufletul omului. Uciderea sufletului - adica derapajul spre invataturi gresite - va rupe legatura omului cu Dumnezeu, ceea ce inseamna moartea sufletului.

Acest text este unul care se interpreteaza atat literal, cat si simbolic, spre deosebire de unele texte biblice care se interpreteaza strict simbolic (vezi 2 Paralipomena 26, 2-10).

Si, cum interpretezi Fapte 20, intamplarea cu tanarul Eutihie?
  #2  
Vechi 28.05.2012, 10:36:59
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
Apreciez tonul uman in care ai pus aceasta ultima intrebare. E un pas inainte. Felicitari!

Citind cu atentie si cu putin suflet (nu-ti trebuie mult suflet pentru a interpreta acest text scripturistic) intreg pasajul, vei putea sa-ti dai seama ca Dumnezeu ii transmite lui Noe ingaduinta de a vana animale pentru hrana.
Acum, referitor la vers.5, si la folosirea substantivului articulat "τών ψυχών", textul ne indeamna sa gasim ceva mai inalt si ceva simbolic in interpretare: Dumnezeu va cere socoteala fiarelor (adica oamenilor care vor pierde sufletele dreptilor). Dumnezeu ii numeste aici pe cei care ii duc in ispita pe cei drepti "fiare".

Iar sangele sufletului nu este altceva decat viata sufletului, adica unirea sufletului cu Dumnezeu, unire ce face sa curga rauri de viata, de apa vie in sufletul omului. Uciderea sufletului - adica derapajul spre invataturi gresite - va rupe legatura omului cu Dumnezeu, ceea ce inseamna moartea sufletului.

Acest text este unul care se interpreteaza atat literal, cat si simbolic
Nu pot face altceva decât să apreciez și eu "tonul uman" al postării tale. Parcă ai fi alt om! Mă bucură revenirea aceasta...

Pot fi de acord cu o interpretare duală (deși interpretarea simbolică îmi scapă puțin; probabil e mai profundă decât pare la prima vedere, trebuie "săpat" mai adânc...) Cât privește interpretarea strict literală, aceasta inevitabil ne duce la concluzia că "sângele sufletului" este totuna cu "sângele ființei vii"; sufletul desemnând -la fel ca în zeci și zeci de alte pasaje- ființa vie, întreagă, și nu o entitate conștientă dincolo de pragul morții.

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
spre deosebire de unele texte biblice care se interpreteaza strict simbolic (vezi 2 Paralipomena 26, 2-10).
Desigur că s-a strecurat o greșeală. Nu e Paralipomena...

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
Si, cum interpretezi Fapte 20, intamplarea cu tanarul Eutihie?
În aceeași "cheie", "sufletul" fiind viața. Pavel îi liniștește pe frați că Eutih este în viață. Dumnezeu realizase minunea învierii lui.
  #3  
Vechi 28.05.2012, 21:29:05
Illuminatu Illuminatu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 27.03.2012
Locație: Mures
Religia: Ortodox
Mesaje: 951
Implicit

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
Desigur că s-a strecurat o greșeală. Nu e Paralipomena...
Nu e nici o greseala, versetele "intruse" sunt:
"10.Și a zidit turnuri în pustie și a săpat numeroase fântâni, că avea vite multe în țara de jos și în câmpie, precum și lucrători de vie în munți și în Carmel, fiindcă era gospodar.

si

"15.În Ierusalim a făcut mașini născocite de un om foarte isteț, ca să fie așezate pe turnuri și pe colțuri și să arunce lănci și bolovani de piatră; de pregătirea lor s'a dus vestea până departe, căci el s'a ajutat cu ele de minune, până ce a devenit puternic."

Este stiut faptul ca Ozia a fost rege peste Iuda, ori Carmelul si Ierusalimul erau situate in vechiul Israel.
Cum putea un rege din Iuda sa lucreze viile Carmelului si, mai mult, sa construiasca in Ierusalim masini de razboi pe care sa le aseze "pe turnuri si pe colturi"? Ciudat, nu?

De aceea, aceste texte trebuie interpretate strict simbolic, iar daca vom ignora interpretarea simbolica considerand-o inferioara - sau chiar unii dintre sectari o considera chiar inselatoare, nepragmatica, deci fara valoare - vom lipsi Sf.Scriptura de hrana sufletului. Si uite asa devine Sf.Scriptura ba un manual de istorie, ba unul de geografie, ba mai stiu eu ce.
Ba unul din confratii tai de adunare considera "Cantarea cantarilor" un fel de manual de cum sa te comporti cu nevasta.

Last edited by Illuminatu; 28.05.2012 at 21:31:58.
  #4  
Vechi 28.05.2012, 22:38:44
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
Nu e nici o greseala, versetele "intruse" sunt:
"10.Și a zidit turnuri în pustie și a săpat numeroase fântâni, că avea vite multe în țara de jos și în câmpie, precum și lucrători de vie în munți și în Carmel, fiindcă era gospodar.

si

"15.În Ierusalim a făcut mașini născocite de un om foarte isteț, ca să fie așezate pe turnuri și pe colțuri și să arunce lănci și bolovani de piatră; de pregătirea lor s'a dus vestea până departe, căci el s'a ajutat cu ele de minune, până ce a devenit puternic."

Este stiut faptul ca Ozia a fost rege peste Iuda, ori Carmelul si Ierusalimul erau situate in vechiul Israel.
Cum putea un rege din Iuda sa lucreze viile Carmelului si, mai mult, sa construiasca in Ierusalim masini de razboi pe care sa le aseze "pe turnuri si pe colturi"? Ciudat, nu?

De aceea, aceste texte trebuie interpretate strict simbolic, iar daca vom ignora interpretarea simbolica considerand-o inferioara - sau chiar unii dintre sectari o considera chiar inselatoare, nepragmatica, deci fara valoare - vom lipsi Sf.Scriptura de hrana sufletului.
De bună seamă ți-ai propus să râzi de mine, însă la ora aceasta nu prea-mi arde de glume, deja mi-e somn...
  • Ierusalimul era chiar capitala regatului Iuda, Samaria era capitala regatului de nord, iar Parisul e capitala Franței.
  • [כַּרְמֶל] Carmel-ul din acest text nu este Muntele Carmel, ci cetatea Carmel din regatul Iuda la 11 km sud de Hebron (Iisus Navi 15,55)
Chiar nu mă așteptam ca acest pasaj să fie folosit ca argument. Dacă o făceam eu, spuneai că am o minte bolnavă.

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
Ba unul din confratii tai de adunare considera "Cantarea cantarilor" un fel de manual de cum sa te comporti cu nevasta.
Hm, tu chiar vrei să-ți bați joc de mine... sau e o nouă stratagemă?
  #5  
Vechi 29.05.2012, 00:49:26
Illuminatu Illuminatu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 27.03.2012
Locație: Mures
Religia: Ortodox
Mesaje: 951
Implicit

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
De bună seamă ți-ai propus să râzi de mine, însă la ora aceasta nu prea-mi arde de glume, deja mi-e somn...
  • Ierusalimul era chiar capitala regatului Iuda, Samaria era capitala regatului de nord, iar Parisul e capitala Franței.
  • [כַּרְמֶל] Carmel-ul din acest text nu este Muntele Carmel, ci cetatea Carmel din regatul Iuda la 11 km sud de Hebron (Iisus Navi 15,55)
Chiar nu mă așteptam ca acest pasaj să fie folosit ca argument. Dacă o făceam eu, spuneai că am o minte bolnavă.
Da, asa este, am gresit. Ceva mi-a lasat impresia ca in vremea lui Ozia Ierusalimul fusese cucerit de regatul lui Israel.
Asa se intampla cand ma bazez doar pe memorie si nu verific informatia.

In ceea ce priveste, insa, Carmel-ul sunt sigur ca este vorba de muntele Carmel, si nu de orasul Carmel. Dar, oricum, asta nu mai are relevanta aici, referitor la acest pasaj scripturistic.

Last edited by Illuminatu; 29.05.2012 at 02:07:02.
  #6  
Vechi 29.05.2012, 01:30:52
iuliu46 iuliu46 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.12.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.321
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
Da, asa este, am gresit.
Atentie ca unul din secretele lui 99 este ca el nu recunoaste niciodata ca a gresit.
  #7  
Vechi 29.05.2012, 02:08:55
Illuminatu Illuminatu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 27.03.2012
Locație: Mures
Religia: Ortodox
Mesaje: 951
Implicit

Citat:
În prealabil postat de iuliu46 Vezi mesajul
Atentie ca unul din secretele lui 99 este ca el nu recunoaste niciodata ca a gresit.
Din pacate, a nu recunoaste cand greseste este un mare ... dezavantaj pentru el.
  #8  
Vechi 29.05.2012, 07:18:54
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de iuliu46 Vezi mesajul
Atentie ca unul din secretele lui 99 este ca el nu recunoaste niciodata ca a gresit.
Dragă Iuliu, iartă-mă, în privința ta am greșit!


P.S. Sper că știi de glumă... eu nu recunosc niciodată când greșesc...
  #9  
Vechi 29.05.2012, 07:15:47
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
Da, asa este, am gresit. Ceva mi-a lasat impresia ca in vremea lui Ozia Ierusalimul fusese cucerit de regatul lui Israel.
Asa se intampla cand ma bazez doar pe memorie si nu verific informatia.
No problem, ni se întâmplă tuturor să greșim. Învățătură să ne fie: când nu verificăm în Biblie, ci ne bazăm doar pe cunoștințele noastre, ale pastorului/duhovnicului, ori ale Ellenei White/părinților bisericești suntem pasibili de greșeală. Sola Scriptura!

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
In ceea ce priveste, insa, Carmel-ul sunt sigur ca este vorba de muntele Carmel, si nu de orasul Carmel. Dar, oricum, asta nu mai are relevanta aici, referitor la acest pasaj scripturistic.
Dacă nu este cetatea Carmel, ar mai fi o posibilitate, și anume "livezi" (כַּרְמֶל). Dar cum zici, nu mai are importanță, "argumentul" oricum a căzut.
  #10  
Vechi 29.05.2012, 02:11:24
Illuminatu Illuminatu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 27.03.2012
Locație: Mures
Religia: Ortodox
Mesaje: 951
Implicit

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
În aceeași "cheie", "sufletul" fiind viața. Pavel îi liniștește pe frați că Eutih este în viață. Dumnezeu realizase minunea învierii lui.
Vezi, eu cred ca Dumnezeu a facut si in acest caz o minune prin mainile Sf.Ap.Pavel.
In interpretarea ta, tanarul Eutihie cade de la etajul al 3-lea, oamenii ajung la el si constata ca este mort. Dar cand soseste Sf.Ap.Pavel, acesta constata ca, de fapt (surpriza!), tanarul Eutihie este viu.
Ceva nu se potriveste, nu-i asa? Pot sa apara tot felul de idei bizare: ba ca primii oameni care au ajuns la Eutihie s-au inselat, ba ca tanarul Eutihie s-a cam prefacut cu scopul de a fabrica o minune, etc.

Ori interpretarea mai apropiata de adevar este ca, tanarul Eutihie intr-adevar murise in acest accident, iar cand Sf.Ap.Pavel s-a aplecat asupra lui sufletul tanarului s-a intors in trup.
Acum, daca tanarul Eutihie murise inseamna ca nu mai avea acel “suflu de viata” sau respiratie. Moartea trupului inseamna si pierderea respiratiei sau pierderea respiratiei determina moartea trupului. Corect?
Deci, prin rugaciunea Sf.Ap.Pavel sufletul tanarului Eutihie se intoarce inapoi in trupul acestuia. Corect?
Este destul de relevant de aici ca sufletul e cel putin o entitate separata de trupul omenesc si de functiile acestuia (printre care si respiratia) si ca prezenta sau absenta acestuia determina viata sau moartea trupului?
Subiect închis

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Suflet Románesc-Suflet Crestinesc C-tin Generalitati 27 11.10.2017 16:07:48
Despre suflet, duh si starea omului in moarte tricesimusquintus Secte si culte 1674 06.02.2012 09:56:04
Despre suflet allisa Intrebari utilizatori 14 20.02.2011 09:58:29
Intrebare despre suflet Adelinaa Generalitati 3 11.06.2009 11:52:43
Despre suflet silverstar Generalitati 64 09.01.2007 18:43:52