Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Cultura, Arta, Stiinta > Teologie si Stiinta
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 31.08.2011, 02:29:32
cz4000 cz4000 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 21.01.2011
Mesaje: 94
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Calendarul nu este nicidecum o tema dogmatica, ci fiind una stiintifica trebuie tratata din puct de vedere stiintific, adica folosind matematica, astronomia etc. Reamintesc ca Sfintii Parinti de la Primul Sinod Ecumenic (325 d.Hr. Niceea) au preluat intocmai calendarul laic (numit calendarul iulian) folosit de Imperiul Roman, intocmint de oamenii de stiinta ai vremii respective (astronomul Sosigene in anul 46 i.d.Hr in vremea imparatului Iuluius Cezar. Iata deci ca Sfintii Parinti si Biserica Ortodoxa, nu au confundat stiinta cu dogmatica (teologica ortodoxa).
Aici nu discutam despre calendarul civil, ci despre cel bisericesc, care este parte a Sfintei Traditii si exprima si el unitatea Bisericii lui Hristos. De la Niceea s-au intimplat multe lucruri intre timp, crestinii au ajuns sa tina toti sarbatorile la aceeasi data, s-au fixat posturile si s-au mai tinut niste sinoade ecumenice. Asa a ajuns calendarul bisericesc parte a Traditiei, care la noi, la ortodocsi, este Sfinta si de neschimbat. Papa si-a taiat ultimele legaturi cu Ortodoxia la 1582. Ca urmare a acestui eveniment, Parintii Bisericii s-au adunat in trei sinoade ecumenice, la 1583, 1587 si 1593, si au ajuns la concluzia ca nu exista suficienta motivatie din punct de vedere stiintific pentru a opera modificarea unor canoane si a perturba o componenta foarte sensibila a Credintei, Sfinta Traditie, in scopul schimbarii calendarului. Si pentru ca o asemnea initiativa ar fi afectat unitatea Bisericii intr-una din formele sale de manisfestare, i-a anatemizat pe aceia care ar intentiona sa schimbe calendarul. Pentru ca implicatiile intirzierii astronomice a calendarului iulian nu se vor face simtite decit peste multe mii de ani, si parintii bisericii de mai tirziu, in sinoade ecumenice si locale, au confirmat deciziile parintilor de la 1583, 1587 si 1593 (ultima data in 1919). In ciuda acestora, ca urmare a unui “congres” nereprezentativ, patriarhii masoni ai vremii sprijiniti de puterile lumesti impun adoptarea noului calendar in scop declarat ecumenist (vezi documentele “congresului” de la 1923) (n.b. incercarea de justificare din punct de vedere astronomic a venit mult mai tirziu!) Ca urmare a acestor actiuni, Biserica intra in schisma, iar Statul si Biserica Schismatica declanseaza prigoana impotriva celor care au ramas fideli Sfintei Traditii, in anumite perioade violent, si care a durat pina in 1953 in Grecia si 1990 in Romania . Schisma de la 1923 s-a transformat repede in apostazie si prin marturisirea ereziilor ecumenismului si prin subordonare totala puterilor lumesti (in special in tarile comuniste). Astfel, in 1965 anatemele impotriva papei sint ridicate, in ciuda faptului ca ereziile de la 1054 continuau sa fie marturisite si ca multe altele au fost adoptate intre timp, Bisericile Schismatice devin membre active ale Consiliului Mondial Bisericesc, organizatie ecumenista mondiala care isi propune aducerea la acelasi numitor a tuturor religiilor prin compromis, si incheie acorduri cu biserica romano – catolica, cu cele protestante si cu monofizitii prin care se dezic de la invatatura ortodoxa conform careia numai Biserica Ortodoxa este pastratoarea Adevarului si a Adevarului intreg, iar unele Biserici Locale trec la aplicarea acestor decizii administrind taine ereticilor si recunoscindu-le acelora validitatea tainelor.

Calendarul bisericesc a devenit dogma prin deciziile consiliilor ecumenice (ai caror parinti au fost inspirati de Duhul Sfint) de la 1583, 1587 si 1593 care au pus sub anatema orice incercare de schimbare. Toate aceste anateme, confirmate in repetate rinduri de-a lungul anilor, nu au fost ridicate niciodata, sint vii si astazi. Pastrarea pascaliei dupa calendarul iulian a fost o solutie de compromis pentru a evita si intrarea sub anatema Sfintilor Parinti de la Niceea.

Justificarile stiintifice sint total gratuite, ceea ce este dovedit si de faptul ca nu s-a incercat nimic, niciodata, din punct de vedere eclesiologic pentru a crea cadrul necesar care sa permita schimbarea, lucru de inteles, pentru ca este putin probabil sa existe ortodox cu frica de Dumnezeu care sa accepte compromiterea Sfintei Traditii pentru a evita anomalii care vor deveni evidente peste mii si mii de ani! Si-atunci singurul mod de-a deschide o bresa pentru ecumenism prin noul calendar a devenit posibil numai prin samavolnicie si violenta. Ceea ce s-a si intimplat.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 31.08.2011, 09:31:08
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cz4000 Vezi mesajul
Calendarul bisericesc a devenit dogma prin deciziile consiliilor ecumenice (ai caror parinti au fost inspirati de Duhul Sfint) de la 1583, 1587 si 1593 care au pus sub anatema orice incercare de schimbare.
Sfintele Sinoade Ecumenice recunoscute de Sfanta Biserica Ortodoxa sunt 7 si toate au fost in primul mileniu.

S-a observat anterior ca nu faceti distictie intre dogma si canon, iar acum se observa ca nu faceti difernta intre Sfant Sinod Ecumentic si Sinod local. Bine ar fi sa precizati carei biserici apartineti.


Mai jos sînt enumerate bisericile autocefale ortodoxe aflate în deplină comuniune, în ordinea onorifică dintre acestea. Unele dintre ele conțin eparhii autonome sau semi-autonome, enumerate alături de bisericile la care sînt subordonate.
http://ro.wikipedia.org/wiki/Biseric....AEn_comuniune

Biserici autocefale (de sine stătătoare):

Patriarhia Ecumenică a Constantinopolului
Patriarhia Alexandriei și a toată Africa
Patriarhia Antiohiei și a tot Răsăritul
Patriarhia Ierusalimului și a toată Palestina
Biserica Ortodoxă Rusă
Biserica Ortodoxă Sârbă
Biserica Ortodoxă Română
Biserica Ortodoxă Bulgară
Patriarhia Georgiei
Biserica Ciprului
Biserica Ortodoxă Greacă
Biserica Ortodoxă Albaneză
Biserica Ortodoxă Poloneză
Biserica Cehiei și Slovaciei

Biserici autonome (cu organizare de sine stătătoare, dar al căror primat este ales de o biserică autocefală):

Biserica Sinaiului (autonomă, în cadrul Patriarhiei Ierusalimului)
Biserica Finlandei (autonomă, în cadrul Patriarhiei Constantinopolului)

Un statut aparte are Biserica Ortodoxă Rusă din afara Rusiei, semi-autonomă, înființată în 1922 printr-un decret al Patriarhului Moscovei, care, de-a lungul vremii a păstrat comuniunea euharistică doar cu Patriarhia Sârbă și Patriarhia Ierusalimului, dar și (până în 2007) cu o serie de Biserici aflate în afara acestei comuniuni (Bisericile de stil vechi din Grecia, România și Bulgaria). În 17 mai 2007, Biserica Rusă din afara Rusiei s-a reunit cu Patriarhia Rusă.
[modificare] Biserici parțial recunoscute

Biserica Ortodoxă din America (autocefală, recunoscută doar de bisericile rusă, bulgară, georgiană, poloneză and ceho-slovacă) (include o serie de arhiepiscopii și episcopii autonome, recunoscute doar de Biserica Ortodoxă din America)
Biserica Japoniei (autonomă, în cadrul Patriarhiei Moscovei; recunoscută doar de aceasta)
Biserica Ucrainei (autonomă, în cadrul Patriarhiei Moscovei; recunoscută doar de aceasta)
Biserica Estoniei (autonomă, în cadrul Patriarhiei Constantinopolului; recunoscută doar de aceasta)
Arhiepiscopia Ohridei (autonomă, în cadrul Patriarhiei Sârbe; recunoscută doar de aceasta)
Mitropolia Basarabiei (autonomă, în cadrul Patriarhiei Române; recunoscută doar de aceasta)

Comunități ortodoxe care nu se află în comuniune cu cele de mai sus

O parte din aceste comunități s-au despărțit de una din bisericile autocefale menționate anterior pe motive administrative; în cazul lor, ele se suprapun peste o eparhie deja existentă a bisericii de care s-au separat (Patriarhia Bulgară a Patriarhului Simeon; Patriarhia Ucraineană a Patriarhului Filaret; Biserica Ortodoxă Ucraineană Autocefală; Biserica Ortodoxă Bielorusă Autocefală; Biserica Ortodoxă Macedoneană - MPK; Biserica Ortodoxă Muntenegreană). Altele s-au despărțit din cauza unor diferențe de interpretare și aplicare a tradiției și canoanelor (Bisericile Ortodoxe de stil vechi din Grecia, România, Bulgaria etc.)

Există și alte numeroase grupări care se autointitulează ortodoxe, dar nu au nici o îndreptățire ecleziastică sau juridică pentru a folosi acest nume (precum, în România, "Biserica Creștinilor Ortodocși Tradiționali a Valahilor de Pretutindeni" a lui Ioan Preoteasa).

Last edited by Eugen7; 31.08.2011 at 09:37:26.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 01.09.2011, 02:22:33
cz4000 cz4000 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 21.01.2011
Mesaje: 94
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Sfintele Sinoade Ecumenice recunoscute de Sfanta Biserica Ortodoxa sunt 7 si toate au fost in primul mileniu.

S-a observat anterior ca nu faceti distictie intre dogma si canon, iar acum se observa ca nu faceti difernta intre Sfant Sinod Ecumentic si Sinod local. Bine ar fi sa precizati carei biserici apartineti.
Senzatia mea este ca dumneavoastra sinteti un pic confuz. Cu sau fara aripa Latina, Biserica este perfecta, intreaga. Cei care s-au rupt din Biserica nu fac parte din Biserica. De aceea un consiliu pan-ortodox este un consiliu ecumenic, al tuturor episcopilor Bisericii (stiu ca in Stilul Nou si Papa este episcop al Bisericii, a se vedea aici: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...17&postcount=1, dar eu vorbesc numai din punct de vedere ortodox). De asemenea, noi, ortodocsii, admitem neconditionat ca Duhul Sfint lucreaza in Biserica, de aceea, la fel ca si la sinoadele primului mileniu, Duhul Sfint i-a inspirat si pe parintii sinoadelor de dupa 1054. Prin anatema pusa spre neschimbare a pascaliei si sinaxarului de parinti inspirati de Duhul Sfint ele devin dogma in Biserica Ortodoxa, chiar daca nu sint elemente de credinta, pentru ca, asa cum a aratat si Sinodul Bisericii Romane la 1903, schimbarea/modificarea lor perturba Sfinta Traditie: “este imposibil să nu încălcăm rânduielile canoanelor dacă am dori să schimbăm sau să reformăm calendarul iulian... Pe lângă aceasta, nu ne este permis să atingem nici chiar cu un deget hotărârile străvechi care însemnează slava Bisericii noastre.”

Daca calendarul n-ar fi dogma, ar fi scris patriarhul ecumenic Chiril al V-lea in enciclica din 1756 in asemenea termeni la adresa celor care au adoptat inovatiile papale de la 1582?
“Și așa ne-am hotărât cu tot sfințitul cler, carele e cu noi și cu adunarea creștinească, să-i dăm anatemei de trei ori; fie că sunt din rândul clericilor, fie al laicilor (mirenilor), despărțiți sunt de la Domnul Dumnezeu Atotțiitorul, blestemați și neiertați, iar după moarte să nu putrezească. Pietrele și fierul sa putrezească, dar ei niciodată; să moștenească lepra lui Chiezi și să se spânzure ca Iuda, să fie suspinând și tremurând pre pământ ca și Cain, mânia lui Dumnezeu să cadă pre capetele lor, să fie la un loc cu Iuda și iudeii cei luptători de Dumnezeu, să crape pământul și să-i înghită ca pre Datan și Aviron. Ingerul Domnului să-i gonească pre ei cu sabia in toate zilele vieții lor și toate blestemele Patriarhilor și ale Soboarelor să cadă peste dânșii, să fie veșnic sub anatemă și în focul veșnic. Amin!”
Reply With Quote
  #4  
Vechi 01.09.2011, 08:05:09
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Bineinteles, calendarul NU e o dogma.
Tot asa cum nu e geocentrismul o dogma.
Iata ce spune in privinta asta parintele arhimandrit Sofronie Saharov, ucenicul marelui sfant Siluan:

"De ce vorbesc cu atâta – aș zice – întristare? Pentru că dorirea inimii mele este ca voi să vă însușiți acestea, să se depărteze de la voi acel chip al gândirii care este o stâlcire a vieții creștinești. Îmi este greu să vorbesc astfel, pentru că mulți bolnavi cu sufletul nu sânt în stare a auzi un astfel de cuvânt. Mulți sânt care nu trăiesc vecinicía în Hristos, ci o curioasă formă a vieții pământești. Lipsindu-le viziunea veciniciei, vremea și zilele pentru ei devin singura realitate, și se ceartă pe tema calendarelor. Cât eram la Athos a avut loc reforma calendarului. Biserica Universală a vrut să reorânduiască curgerea vremii pe baza principiilor puse dintru început. Iar la început se întâmpla că Echinoxul era pe 9 Martie, iar apoi a ajuns să fie pe 22. Dar această schimbare privește mai ales viața exterioară a societății omenești, ca să nu zic viața statală. Dar a privi această latură ca pe o dogmă, ba chiar să rupi comuniunea liturgică, este urmarea neajunsului înțelegerii și a lipsei de experiență a veciniciei în Hristos. Tot ce este al pământului trece. In cei douăzeci și doi de ani ai vieții mele la Athos mi-a fost dureros să văd cum unii, chiar și oameni buni, gândesc numai în termeni de zile, iar nu la vecinicíe. Și astfel, într’un chip ciudat, se învârtoșează inima acelor oameni. De acum ușa inimilor lor este închisă. Ei nu pot înțelege nici rugăciunea din Ghethsimani, nici moartea pe Golgotha, nici gândul lui Simeon Noul Theolog sau al lui Siluan pentru faptul că fiecare dintre noi trebuie a se asemăna omului celui dintâi prin cuprinsul vieții sale, adică să devină un Adam.

Și lipsa cugetului pe care ni-l învață Părinții noștri face ca noi să stâlcim creștinismul, ridicând condițiile statale și ale vieții sociale la nivel de dogmă. Este un lucru cât se poate de neadevărat. Adevărata rugăciune se petrece în hotarele nu ale vieții pământești, ci dumnezeiești: „Dumnezeule, milostiv fii mie, păcătosului…”, „Doamne, miluiește pre noi și lumea Ta”.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 01.09.2011, 09:11:27
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Calendarul este numai o masura a timpului.
Nici calendarul vechi nu a fost facut de crestini, ci de un pagan, anume Sosigene, care era astronom in Alexandria in timpul lui Iulius Cezar.
Crestinii au preluat la inceput acest calendar, e adevarat, dar se stie foarte clar ca multe din marile sarbatori crestine, de exemplu Craciunul, au fost stabilite mai degraba ad-hoc, de comun acord, pentru ca in realitate nimeni nu stie cand S-a nascut Mantuitorul cu exactitate.
Nu exista marturii despre existenta vreunei sarbatori a Craciunului in primele 3 veacuri crestine, iar cand s-a serbat, el s-a serbat impreuna cu Boboteaza, la 6 ianuarie.
Abia in timpul papei Iuliu 1, pe la anul 352, s-a hotarat serbarea Craciunului la data de 25 decembrie, care era data unei foste sarbatori pagane romane, inchinata cultului soarelui.
Asta ca sa dau doar un singur exemplu, dar legate ca data de sarbatoarea Craciunului mai sunt si Buna Vestire, Boboteaza etc.
Biserica a mai modificat unele canoane ale sale de-a lungul timpului, inclusiv canoane apostolice.
De exemplu, canonul 5 apostolic a fost schimbat la sinodul Trulan.
Marii teologi ortodocsi nu au facut caz niciodata de schimbarea calendarului (ex. parintele Dumitru Staniloae). Ei stiau ca, asa cum spune si parintele Sofronie, om care a avut experienta vesniciei in Hristos, calendarul este ceva trecator si e doar un instrument de masura al timpului.
Mai stiau si ca aparerea dreptei credinte este buna, nu insa si rigorismul si zilotismul, care
i-a impins si pe iudei sa rastigneasca pe Mantuitorul nostru, fiindca, ca sa citez cuvintele deniei, "a spurcat sambata".
Atitudinea formalista nu numai ca nu e buna, dar a facut numai rau bisericii, pentru ca nu a inteles un lucru simplu: ca nu omul e pentru sambata, ci sambata e pentru om.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 01.09.2011, 19:27:29
zzzzzz zzzzzz is offline
Banned
 
Data înregistrării: 22.08.2011
Mesaje: 82
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Bineinteles, calendarul NU e o dogma.
Tot asa cum nu e geocentrismul o dogma.
Iata ce spune in privinta asta parintele arhimandrit Sofronie Saharov, ucenicul marelui sfant Siluan:

"De ce vorbesc cu atâta – aș zice – întristare? Pentru că dorirea inimii mele este ca voi să vă însușiți acestea, să se depărteze de la voi acel chip al gândirii care este o stâlcire a vieții creștinești. Îmi este greu să vorbesc astfel, pentru că mulți bolnavi cu sufletul nu sânt în stare a auzi un astfel de cuvânt. Mulți sânt care nu trăiesc vecinicía în Hristos, ci o curioasă formă a vieții pământești. Lipsindu-le viziunea veciniciei, vremea și zilele pentru ei devin singura realitate, și se ceartă pe tema calendarelor. Cât eram la Athos a avut loc reforma calendarului. Biserica Universală a vrut să reorânduiască curgerea vremii pe baza principiilor puse dintru început. Iar la început se întâmpla că Echinoxul era pe 9 Martie, iar apoi a ajuns să fie pe 22. Dar această schimbare privește mai ales viața exterioară a societății omenești, ca să nu zic viața statală. Dar a privi această latură ca pe o dogmă, ba chiar să rupi comuniunea liturgică, este urmarea neajunsului înțelegerii și a lipsei de experiență a veciniciei în Hristos. Tot ce este al pământului trece. In cei douăzeci și doi de ani ai vieții mele la Athos mi-a fost dureros să văd cum unii, chiar și oameni buni, gândesc numai în termeni de zile, iar nu la vecinicíe. Și astfel, într’un chip ciudat, se învârtoșează inima acelor oameni. De acum ușa inimilor lor este închisă. Ei nu pot înțelege nici rugăciunea din Ghethsimani, nici moartea pe Golgotha, nici gândul lui Simeon Noul Theolog sau al lui Siluan pentru faptul că fiecare dintre noi trebuie a se asemăna omului celui dintâi prin cuprinsul vieții sale, adică să devină un Adam.

Și lipsa cugetului pe care ni-l învață Părinții noștri face ca noi să stâlcim creștinismul, ridicând condițiile statale și ale vieții sociale la nivel de dogmă. Este un lucru cât se poate de neadevărat. Adevărata rugăciune se petrece în hotarele nu ale vieții pământești, ci dumnezeiești: „Dumnezeule, milostiv fii mie, păcătosului…”, „Doamne, miluiește pre noi și lumea Ta”.
nici barbile, mataniile sau semnul sfintei cruci nu sunt dogma...
Reply With Quote
  #7  
Vechi 01.09.2011, 21:37:57
Theodor_de_Mopsuestia
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de zzzzzz Vezi mesajul
nici barbile, mataniile sau semnul sfintei cruci nu sunt dogma...
Pai ce, Biserica evolueaza, ca orice grupare umana. Ceea ce trebuie sa ramana imuabil este invatatura ei dogmatica, care este de la Cel Imuabil (= Neschimbator). Barbile chiar nu ajuta la mantuire...dar asta e deja off-topic.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 01.09.2011, 22:46:17
zzzzzz zzzzzz is offline
Banned
 
Data înregistrării: 22.08.2011
Mesaje: 82
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Theodor_de_Mopsuestia Vezi mesajul
Pai ce, Biserica evolueaza, ca orice grupare umana. Ceea ce trebuie sa ramana imuabil este invatatura ei dogmatica, care este de la Cel Imuabil (= Neschimbator). Barbile chiar nu ajuta la mantuire...dar asta e deja off-topic.
crucile si alte tipicuri bisericesti?

aici nu se pune problema de mantuire(nu neaparat) ci de incalcarea unui tipic bisericesc si a inconsistetei acestui tipic in starea in care se afla acum.. calendarul in sine(pentru cei care sunt mai bisericosi) e insusi 'o dogma' ... transmite o dogma o piosenie, s.a.m.d... zilele dintre anumite posturi nu au fost alese aiurea, ci tot calendarul a fost ales cu cap...

ps : nu pot vb la modul concret ptr ca am uitat... Mi-a dat userul Antoni0 mai de mult niste linkuri pe acest subiect foarte sincere si lipsite de habotism as vrea sa mai am access la materialul ala si sa il mai citesc odata acu ca am mai crescut putin la varsta si la minte...
Reply With Quote
  #9  
Vechi 02.09.2011, 00:09:34
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de zzzzzz Vezi mesajul
nici barbile, mataniile sau semnul sfintei cruci nu sunt dogma...
Unele sunt dogma, unele canoane. Dogmele nu se pot schimba niciodata. Calendarul iulian nu a fost niciodata dogma, ci doar asezarea posturilor si sarbatorilor fusese aranjata in an. dar nu e era vorba de calendarul iulian neaparat, romanii aveau si ei un calendar mai eronat inainte de schimbarea din timpul lui Cezar.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 02.09.2011, 12:43:36
vsovivi vsovivi is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.10.2008
Locație: Insectharul ortodox, în nepocăibilul pocăibil și pocăindu-se tainic.
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.459
Implicit

Citat:
În prealabil postat de zzzzzz Vezi mesajul
nici barbile, mataniile sau semnul sfintei cruci nu sunt dogma...
Nu știu eu dacă astea sunt dogmă sau nu dar ne sunt date de sus ca să le folosim:

Barba la bărbați și părul lung la femei spre acoperământ fac parte din chipul omului făcut ca să fie asemenea Sfintei Treimi,

Metaniile sunt închinări tainice repetate la nesfârșit zilnic pentru ca să înevețe omul să se închine și să slujească nu gLumii ci Domnului Dumnezeu, care-l iubește și hrănește cu lapte și miere pe el, cu orice Cuvânt duhovnicesc ce iese din Gura Celui Sfânt.

Semnul Sfintei cruci e biruirea satanei, deci mereu trebuie să ne pecetluim cu semnul acesta, înainte de orice și la final de orice, poate nici la mijloc n-ar strica, dar nu împreună cu curvia sau beția sau malahia sau furișarea sau fuga de răspundere.

Deci astea sunt date creștinului spre a le folosi el, și mai sunt și altele: rugăciunea, postul, cererea curată pentru cele cerești, privegherea de toată vremia, umilința, smerenia, supunerea, ascultarea, și toate Tainele...

Ne sunt date ca să le folosim pe astea spre mântuire și iubire și nu ca să ne ''mântuim'' cu:

beția, curvia, înjurătura, hula ca blestem, bârfa, grijile trupești, gLumele porcoase, înțelenea, furtul, fermecătoria, flirtul, ispitirea, amăgirea, răzbucurhăul, privitul pofticios, mâncatul nesățios, dorințele perverse, visele și basmele erotice, plăcerile spurcate, cafeaua, țigara, medicamentele fără rost, prezervativele, anticoncepțonalele, berea, pălinca, drogurile, lingușeala, lașitatea, viclenia ca să scapi de greutățile mântuirii, banul nemuncit, profitul necuvenit, batjocurirea celor buni și sinceri, prigoana fetelor și copiilor pentru viol și violență, vacanțele și călătoriile pentru noi aventuri și cuceriri, resaturantele, barurile, piețele, supermarketurile, băncile, și toate prostiile gLumii, prin care sunt amăgiți oamenii că li se oferă protecție și ajutor... cum ar fi onomasticile și distracțiile și rebelioanele și răzvrătirile și armele de crimă sau șantaj... și toate ustensilele chinuitorilor și perverșilor și politicienilor corupți, sau ispitele înfrumusețării și dezvoltării trupești ca jocurile cu fraierii, cu votul, cu legea, cu dreptatea, cu ciocănelul, cu bara, cu mingea, cu haltera, cu mintea ta sau a altora sau toate jocurile sexuale și violența de toate culorile care îl aseamănă pe om tot mai mult cu diavolul tragicomic, făcându-l să devie un batjocoritor în orice fel și chip, și s-o țină tot așa cu trabucul sau pipa în gură până moare năpraznic ca orice obraznic... și ajunge apoi la Dumnezeu și întreabă ca niznaiul luat pe NV:

-De ce Doamne?
-Păi pentru că n-ai crezut... Și ia spune, pentru ce n-ai crezut?
-Dac-aș fi știut... aș fi crezut...
-Păi n-ai știut chiar pe nimeni care credea în Dumnezeu?
-Am știut Doamne... dar n-am știut că...
-Că ce?
-Că... nu știu Doamne... nu mai știu nimic.
-Cum așa?
-Fiindcă abea acuma îmi dau seama... și știu că e prea târziu.
-Niciodată nu e prea-târziu, dar mai bine mai devreme decât prea târziu.
-Acuma cred Doamne... ajută fiului meu lunatic (necredinței mele).
-Păi tu n-ai copii...
-Nu-i nimic, ajută-mă Doamne să scap de focul iadului și de apa blestemului căci mă chinzuiesc în ele și mă doare inima... căci mult Ți-am greșit, iar Tu ești bun... Dac-aș fi știut... Aș fi crezut.
-Legați-l de mâini și de picioare și scoateți-l afară și-l aruncați unde este frigul și scrânteala... ăsta a fost popă și călugăr.
-Nuuuu... Doamne. Am crezut că nu știi de mine... Iartă-mă că m-am mândrit...
-De ce te-ai mândrit?
-Că îmi plăcea să fiu lăudat de oameni, îmi plăcea să-i amăgesc... era așa fain când le dădeam lecții!?.
-Dar tu de ce nu le făceai? De ce nu le plineai și tu?
-Fiindcă n-am știut că e pe bune... am crezut că la mine nu se pune.
-Nu știu ce să mai zic... păi cei mândrii moștenesc iadul, așa că...
-Uită Doamne și de-acuma mă umilesc câte zile oi mai avea...
-Păi nu mai ai zile.
-Mai dă-mi Doamne... te rog.

Și Domnul i-a mai dat și s-a trezit sărmanul. Nu visase. Era un porc...
...de polițist. Nu știa cum a ajuns el în chilie. (-Dac-aș fi știut...)

Last edited by vsovivi; 02.09.2011 at 13:45:14.
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare


Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Calendarul Bisericesc orthodoxia.i.thanatos Despre Biserica Ortodoxa in general 121 27.04.2023 09:42:51
Calendarul ortodox daniil96 Intrebari utilizatori 0 23.01.2011 23:29:02
Istoria trecerii de la calendarul niceo-iulian la calendarul iulian indreptat ioannistor Resurse ortodoxe on-line 8 20.11.2010 03:17:10
Ciudateniile din calendarul BOR mihailt Generalitati 4 22.03.2009 15:16:15
Calendarul AndreiVlad Generalitati 2 02.02.2009 20:03:05