![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
1 - Care sunt criteriile după care te verifici tu în credința ta? 2 - A postulat cineva aceste criterii?(Câțiva reprezentanți de seamă, te rog...) P.S. - Te rog, învață-mă cum să scriu cu bold ori subliniat, nu știu cum faceți voi asta. Maica Domnului să-ți răsplătească. __________________________________________________ ________________________________________________ "Fericit bărbatul, care n-a umblat în sfatul necredincioșilor și în calea păcătoșilor nu a stat și pe scaunul hulitorilor n-a șezut" |
|
#2
|
|||
|
|||
![]() ingrosat italic subliniat combinat |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Intr-o sala de clasa a unui colegiu, un profesor tine cursul de filozofie:
- Sa va explic care e conflictul intre stiinta si religie … Profesorul ateu face o pauza si apoi ii cere unuia dintre noii sai studenti sa se ridice in picioare. - Esti crestin, nu-i asa, fiule? - Da, dle, spune studentul. - Deci crezi in Dumnezeu? - Cu siguranta. - Dumnezeu e bun? - Desigur, Dumnezeu e bun. - E Dumnezeu atotputernic? Poate El sa faca orice ? - Da. - Tu esti bun sau rau ? - Biblia spune ca sunt rau. Profesorul zambeste cunoscator. Aha ! Biblia ! Se gandeste putin. - Uite o problema pt tine. Sa zicem ca exista aici o persoana bolnava si tu o poti vindeca. Poti face asta. Ai vrea sa o ajuti ? Ai incerca? - Da, dle. As incerca. - Deci esti bun. - N-as spune asta. - Dar de ce n-ai spune asta? Ai vrea sa ajuti o persoana bolnava daca ai putea. Majoritatea am vrea daca am putea. Dar Dumnezeu, nu… Studentul nu raspunde, asa ca profesorul continua. - El nu ajuta, nu-i asa ? Fratele meu era crestin si a murit de cancer, chiar daca se ruga lui Isus sa-l vindece. Cum de Isus e bun? Poti raspunde la asta ? Studentul tace. - Nu poti raspunde, nu-i asa ? El ia o inghititura de apa din paharul de pe catedra ca sa-i dea timp studentului sa se relaxeze. - Hai sa o luam de la capat, tinere. Dumnezeu e bun ? - Pai …, da, spune studentul. - Satana e bun ? Studentul nu ezita la aceasta intrebare: - Nu. - De unde vine Satana ? Studentul ezita…. - De la Dumnezeu. - Corect. Dumnezeu l-a creat pe Satana, nu-i asa ? Zi-mi, fiule, exista rau pe lume ? - Da, dle. - Raul e peste tot, nu-i asa ? Si Dumnezeu a creat totul pe lumea asta, corect ? - Da. - Deci cine a creat raul ? … Profesorul a continuat: - Daca Dumnezeu a creat totul, atunci El a creat si raul. Din moment ce raul exista si conform principiului ca ceea ce facem defineste ceea ce suntem, atunci Dumnezeu e rau. Din nou, studentul nu raspunde… - Exista pe lume boli ? Imoralitate ? Ura ? Uratenie ? Toate aceste lucruri groaznice, exista ? Studentul se foieste jenat… - Da. - Deci cine le-a creat ? Studentul iarasi nu raspunde, asa ca profesorul repeta intrebarea: - Cine le-a creat? Niciun raspuns. Deodata, profesorul incepe sa se plimbe in fata clasei. Studentii sunt uimiti. - Spune-mi…, (continua el adresandu-se altui student)… - Crezi in Dumnezeu, fiule ? Vocea studentului il tradeaza si cedeaza nervos: - Da, dle profesor, cred. Batranul se opreste din marsaluit. - Stiinta spune ca ai 5 simturi pe care le folosesti pt a identifica si observa lumea din jurul tau. L-ai vazut vreodata pe Dumnezeu ? - Nu, dle. Nu L-am vazut. - Atunci spune-ne daca l-ai auzit vreodata pe Dumnezeul tau ? - Nu, dle, nu l-am auzit. - L-ai simtit vreodata pe Dumnezeul tau, l-ai gustat sau l-ai mirosit? Ai avut vreodata o experienta senzoriala a lui Dumnezeu ? - Nu, dle, ma tem ca nu. - Si totusi crezi in el ? - Da. - Conform regulilor empirice, testabile, demonstrabile, stiinta spune ca Dumnezeul tau nu exista. Ce spui de asta, fiule ? - Nimic, raspunde studentul. Eu am doar credinta mea. - Da, credinta, repeta profesorul. Asta e problema pe care stiinta o are cu Dumnezeu. Nu exista nicio dovada, ci doar credinta. Studentul ramane tacut pt o clipa, dupa care, pune si el o intrebare: - Dle profesor, exista caldura ? - Da - Si exista frig ? - Da, fiule, exista si frig. - Nu, dle, nu exista. Profesorul isi intoarce fata catre student, vizibil interesat. Clasa devine brusc foarte tacuta… Studentul incepe sa explice. - Poate exista multa caldura, mai multa caldura, super-caldura, mega-caldura, caldura nelimitata, caldurica sau deloc caldura, dar nu avem nimic numit “frig”. Putem ajunge pana la 458 de grade sub zero, ceea ce nu inseamna caldura, dar nu putem merge mai departe. Nu exista frig – daca ar exista, am avea temperaturi mai scazute decat minimul absolut de -458 de grade. Fiecare corp sau obiect e demn de studiat daca are sau transmite energie, si caldura e cea care face ca un corp sau material, sa aiba sau sa transmita energie. Zero absolut (-458 F) inseamna doar, absenta totala a caldurii ! Vedeti, d-le profesor, frigul e doar un cuvant pe care il folosim pentru a descrie absenta caldurii. Nu putem masura frigul. Nu avem unitati de masura pentru frig. Caldura poate fi masurata in unitati termice, deoarece caldura este energie. Frigul nu e opusul caldurii, d-le profesor, ci doar absenta ei. Clasa e invaluita in tacere. Undeva cade un stilou si suna ca o lovitura de ciocan. - Dar intunericul, profesore ? Exista intunericul ? - Da, raspunde profesorul fara ezitare. Ce e noaptea daca nu intuneric ? - Din nou raspuns gresit, d-le prof. Intunericul nu este “ceva”, este absenta a “ceva”. Poate exista lumina scazuta, lumina normala, lumina stralucitoare, lumina intermitenta, dar daca nu exista lumina constanta, atunci nu exista nimic, iar acest nimic il numim intuneric. Acesta este sensul pe care il atribuim acestui cuvant. In realitate, intunericul nu exista. Daca ar exista, am putea face ca intunericul sa fie mai intunecat sau mai putin intunecat, l-am masura cu unitati de masura, nu-i asa ? Profesorul incepe sa-i zambeasca studentului din fata sa. Se pare ca acesta va fi un semestru bun. - Ce vrei sa demonstrezi, tinere ? - Dle profesor vreau sa spun ca premisele dv. filosofice sunt gresite de la bun inceput si de aceea concluzia TREBUIE sa fie si ea gresita. De data asta, profesorul nu-si poate ascunde surpriza: - Gresita ? Poti explica in ce fel ? - Lucrati cu premisa dualitatii (explica studentul)… Sustineti ca exista viata si apoi ca exista moarte, un Dumnezeu bun si un Dumnezeu rau. Considerati conceptul de Dumnezeu drept ceva finit, ceva ce putem masura. D-le, stiinta nu poate explica nici macar ce este acela un gand. Foloseste electricitatea si magnetismul, dar NIMENI nu a vazut sau nu a inteles pe deplin vreuna din acestea doua. Sa consideri ca moartea e opusul vietii inseamna sa ignori ca moartea nu exista ca lucru substantial. Moartea nu e opusul vietii, ci doar absenta ei. Acum spuneti-mi, dle profesor, le predati studentilor teoria ca ei au evoluat din maimuta ? - Daca te referi la procesul evolutiei naturale, tinere, da, evident ca da. - Ati observat vreodata evolutia cu proprii ochi, d-le profesor ? Profesorul incepe sa dea din cap, inca zambind, cand isi da seama incotro se indreapta argumentul. Un semestru foarte bun, intr-adevar… - Din moment ce nimeni nu a observat procesul evolutiei in desfasurare si nimeni nu poate demonstra ca el are loc, dvs. predati studentilor ceea ce credeti, nu ? Atunci, ce sunteti, om de stiinta sau predicator ? Clasa murmura. Studentul tace pana cand emotia se mai stinge. - Ca sa continuam demonstratia pe care o faceati adineaori celuilalt student, permiteti-mi sa va dau un exemplu, ca sa intelegeti la ce ma refer. Studentul se uita in jurul sau, in clasa… - E vreunul dintre voi care a vazut vreodata creierul profesorului ? Clasa izbucneste in ras. E cineva care “a auzit” creierul profesorului, l-a simtit, l-a atins sau l-a mirosit ? Nimeni nu pare sa fi facut asta. Deci, conform regulilor empirice stabilite si conform protocolului demonstrabil, stiinta spune – cu tot respectul, d-le – ca nu aveti creier. Daca stiinta spune ca nu aveti creier, cum sa avem incredere in cursurile dv., d-le profesor ? Acum clasa e cufundata in tacere. Profesorul se holbeaza la student, cu o fata impenetrabila. In fine, dupa un interval ce pare o vesnicie, batranul raspunde: - Presupun ca va trebui sa crezi, pur si simplu…. - Deci, acceptati ca exista credinta si, de fapt, credinta exista impreuna cu viata, continua studentul. Acum, d-le, exista raul ? Acum, mai nesigur, profesorul raspunde: - Sigur ca exista. Il vedem zilnic. Raul se vede zilnic din lipsa de umanitate a omului fata de om. Se vede in nenumaratele crime si violente care se petrec peste tot in lume. Aceste manifestari nu sunt nimic altceva decat raul. La asta, studentul a replicat: - Raul nu exista, d-le, sau cel putin nu exista ca lucru in sine. Raul e pur si simplu absenta lui Dumnezeu. E ca si intunericul si frigul, un cuvant creat de om pentru a descrie absenta lui Dumnezeu. Nu Dumnezeu a creat raul. Raul este ceea ce se intampla cand din inima omului lipseste dragostea lui Dumnezeu. Este ca frigul care apare cand nu exista caldura sau ca intunericul care apare cand nu exista lumina. Profesorul s-a asezat, fara a mai scoate un cuvant ... |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Era odată o capră care avea trei iezi. Iedul cel mare și cu cel mijlociu dau prin băț de obraznici ce erau; iară cel mic era harnic și cuminte. Vorba ceea : "Sunt cinci degete la o mână și nu samănă toate unul cu altul".
Într-o zi, capra cheamă iezii de pe-afară și le zice : – Dragii mamei copilași ! Eu mă duc în pădure ca să mai duc ceva de-a mâncării. Dar voi, încuieți ușa după mine, ascultați unul de altul, și să nu cumva să deschideți până ce nu-ți auzi glasul meu. Când voiu veni eu, am să vă dau de știre, ca să mă cunoașteți, și am să vă spun așa : Trei iezi cucuieți Ușa mamei descuieți ! Că mama v-aduce vouă : Frunze-n buze, Lapte-n țâțe, Drob de sare În spinare, Mălăieș În călcăieș Smoc de flori Pe subsuori. Auzit-ați ce-am spus eu ? – Da, mămucă, ziseră iezii. – Pot să am nădejde în voi ? – Să n-ai nici o grijă, mămucă, apucară cu gura înainte cei mai mari. Noi suntem odată băieți, și ce-am vorbit odată vorbit rămâne. – Dacă-i așa, apoi veniți să vă sărute mama ! Dumnezeu să vă apere de cele rele, și mai rămâneți cu bine! – Mergi sănătoasă, mămucă, zise cel mic, cu lacrimi în ochi, și Dumnezeu să-ți ajute ca să te întoarne cu bine și să ne-aduci demâncare. Apoi capra iese și se duce în treaba ei. Iar iezii închid ușa după dânsa și trag zăvorul. Dar vorba veche : "Păreții au urechi și fereștile ochi". Un dușman de lup - ș-apoi știți care ? - chiar cumătrul caprei, care de mult pândea vreme cu prilej ca să pape iezii, trăgea cu urechea la păretele din dosul casei, când vorbea capra cu dânșii. "Bun ! zise el în gândul său. Ia, acum mi-e timpul... De i-ar împinge păcatul să-mi deschidă ușa, halal să-mi fie ! Știu că i-aș cărnoși și i-aș jumuli !" Cum zice, și vine la ușă; și cum vine, și începe : rei iezi cucuieți Ușa mamei descuieți ! Că mama v-aduce vouă : Frunze-n buze, Lapte-n țâțe, Drob de sare În spinare, Mălăieș În călcăieș Smoc de flori Pe subsuori. – Hai ! deschideți cu fuga, dragii mamei, cu fuga ! – Ia ! Băieți, zise cel mai mare, săriți și deschideți ușa, că vine mama cu demâncare. – Săracuțul de mine ! zise cel mic. Să nu cumva să faceți pozna să deschideți, că-i vai de noi ! Asta nu-i mămuca. Eu o cunosc de pe glas; glasul ei nu-i așa de gros și de răgușit, că-i mai subțire și mai frumos ! Lupul, auzind aceste, se duse la un ferar și puse să-i ascute limba și dinții, pentru a-și subția glasul, ș-apoi, întorcându-se, începu iar : Trei iezi cucuieți Ușa mamei descuieți !... – Ei, vedeți, zise iarăși cel mare; dacă mă potrivesc eu vouă ? Nu-i mămuca, nu-i mămuca ! D-apoi cine-i dacă nu-i ea ? Că doar și eu am urechi ! Mă duc să-i deschid. – Bădică ! bădică ! zise iarăși cel mic. Ascultați-mă și pe mine ! Poate mai de-apoi a veni cineva ș-a zice: Deschideți ușa, Că vine mătușa ! Last edited by cocacoc; 14.08.2011 at 11:40:23. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
Cum imi verific eu credinta mea? Apartinand unei biserici (BOR, care la randul ei apartine Ortodoxiei) care totdeauna a verificat cu grija tot ce s-a afirmat ca ar fi fost minune, vedenie etc. Cred ca cunoasteti mai bine ca mine de ex. criteriile de canonizare ale unui sfant. Iar eu personal, citind cat pot toate parerile (atat pro cat si contra) si nu doar 2 sit-uri gen hexaimeron si creationism.info, pe care unii le invata pe de rost si le considera fara echivoc adevarate, doar fiindca se lauda ca sunt ortodoxe. De asemenea, cand ma framanta o idee, intreb cat mai multi preoti si duhovnici, atat invatati cat si mai putin invatati, pana ma lamuresc. In privinta "credintei in lucrurile si fenomenele reale" o verific evident prin metode stiintifice: daca nu pot eu sa experimentez ceva, ma apuc si caut si citesc si ma informez pana cand ma lamuresc LOGIC daca acel ceva e adevarat sau nu. 2. - nu stiu daca a postulat cineva aceste criterii, dar eu prefer sa gandesc si singur unele probleme, si nu sa las doar pe altii sa gandeasca pentru mine (dupa modelul "cine sunt eu sa-l contrazic pe marele Aristotel..."). De asemenea sunt deschis la orice sugestie noua atunci cand mi se dovedeste clar ca gresesc si cand acea sugestie se dovedeste logic ca e adevarata. Nu e bine asa? Aveti metode mai bune? Va ascult! p. s. Dumnezeu sa va ajute si pe dvs! :) |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
(Așa să te audă Dumnezeu!... Cred că ești de acord cu următoarele: Ca să nu înșelăm pe alții trebuie să nu ne înșelăm în primul rând pe noi înșine, iar înșelarea se strecoară fără știința noastră. Omul dacă află că se înșeală, deja nu mai acceptă acea înșelare. Acesta este și motivul pentru care omul caută adevărul; căile și locurile unde îl caută diferă însă de la persoană la persoană, pe grupări, și de multe ori se întâmplă să cutăm ceva acolo unde nu este, sau să căutăm cu ochii "închiși"... sau ambele. Te rog răspunsul tău să fie da sau nu, simplu, din economie de atenție și spațiu, tot între paranteze. Dacă răspunsul tău îmi va trezi nelămuriri, te întreb; dacă nu ești lămurit în ceea ce afirm, întreabă-mă. De altfel propun ca dialogul nostru să fie construit strict din întrebări, cu răspuns simplu și concis, într-o singură propoziție sau chiar un cuvânt, reciproc. Da, sau nu? cu scris italic...) 1. Pentru ce S-a întrupat Mântuitorul? Pentru a ne lumina asupra credinței sau asupra științei?Te rog să respectăm regula propusă de mine, în cazul în care găsești că este rezonabilă... 2. Mântuitorul ne îndeamnă să credem în El, ca prin El - Care este Adevărul - să cunoaștem adevărul, sau să credem în "lucrurile și fenomenele reale"?Te rog să respectăm regula propusă de mine, în cazul în care găsești că este rezonabilă... Rog prietenii care parcurg dialogul dintre mine și Viorel să nu intervină, arătând prin aceasta respectul față de două persoane care discută. Desigur, vă respect și eu la rândul meu, cercetând pe cât pot și commenturile dintre dvs. Vă mulțumesc. iar ca să nu uit, dat fiind că până acum nu am făcut această rugăminte, îi mulțumesc lui "cocacoc" de ajutor, cu siguranța că și Viorel m-ar fi ajutat dar nu a mai avut ce :)... Fie ca cu toții să cunoaștem adevărul... __________________________________________________ _________________________________ "S-au ridicat împărații pământului și căpeteniile s-au adunat împreună împotriva Domnului și a unsului Său, zicând: « Să rupem legăturile lor și să lepădăm de la noi jugul lor »(...). Scoală, Doamne, mântuiește-mă, Dumnezeul meu, că Tu ai bătut pe toți cei ce mă vrăjmășesc în deșert; dinții păcătoșilor ai zdrobit." |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Teologia ortodoxa (patristica, academica) si stiinta (paradigma stiintifica actuala) | Eugen7 | Dogmatica | 199 | 19.02.2013 20:40:14 |
| Teologia de eliberare | ignatiu | Biserica Romano-Catolica | 1 | 16.09.2012 23:31:47 |
| Se foloseste religia ortodoxa de stiinta pentru promovarea binelui? | AndyTh | Teologie si Stiinta | 9 | 26.03.2012 14:28:55 |
| Pseudo-gene care nu sunt deloc pseudo | flying | Teologie si Stiinta | 0 | 17.07.2010 09:09:32 |
| intrebari despre teologia ortodoxa | nell | Despre Biserica Ortodoxa in general | 14 | 09.09.2009 21:33:48 |
|
|