![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ei, chiar degeaba nu au semnat. In general, cand intr-un sinod ecumenic cineva nu semneaza declaratia de credinta asupra carora (98%) dintre cei prezenti au semnat...acel cineva este scos de la comuniunea euharistica (si toate cele ce urmeaza). Daca e sa traim cu impresia ca mereu minoritatea ar avea dreptate, probabil ca si alti condamnat de alte concilii ecumenice ar avea de zis ca si ei pastraza invatura cea dreapta si...gresesc ceilalti. Insa sa ramanem la discutii pasnice. Rasaritul (deocamdata) s-a retras de la acordurile incheiate la Lion si Florenta, deci (inca) nu le considera invataturi stabilite cu autoritate ecumenica, deci supuse inca discutiilor pro sau contra, pana la o eventuala intrunire sinodala ecumenica, acceptata de (cel putin) patriarhiile reprezentative ale primului mileniu. ................. "Lo Spirito procede (proeisi) dal Padre e dal Figlio; è evidente che esso è di sostanza divina, procedendo (proion) sostanzialmente (ousiodos) in essa e da essa (san Cirillo d'Alessandria, Thesaurus , PG 75, 585A). Nota nr. 4 din documentul citat anterior "Duhul / Spiritul purcede de la Tatal si de la Fiul; este evident ca el este de natura / substanta divina, purcezand in mod substantial in ea si din ea." (Traducerea mea. Probabil ca se poate traduce si mai bine. Mai important ar fi sa punem mana pe asemea scriei si sa ne lamurim.) Sfantu Chiril din Alexandria, Thesaurus, Patrologia Greaca nr. 75, coloana 585 paragraful A. ........... Iata documentul si in limba engleza: http://www.ewtn.com/library/CURIA/PCCUFILQ.HTM Last edited by Ducutu; 24.04.2010 at 00:52:32. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Tertulian, în anul 216: Cred că Spiritul provine nu altfel decât de la Tatăl prin Fiul" (Contra lui Praxea, 4:1)
Origen, în anul 229: Credem, totuși, că există trei persoane: Tatăl și Fiul și Sfântul Spirit; și credem că nimeni nu este nenăscut cu excepția Tatălui. Admitem, ca un lucru foarte pios și adevărat, că toate au fost produse prin Cuvânt și că Sfântul Spirit este preeminent în excelență și primul în ordine care a fost produs de Tatăl prin Fiul. (Comentarii la Ioan) Voi reveni.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Maxim Confesorul, în anul 254: Prin natură, Sfântul Spirit în ființa Sa își ia în mod substanțial originea din Tatăl prin Fiul (Chestiuni lui Thalassium, 63). Hilarius din Poitiers, în anul 357: În privința Sfântului Spirit (....) este din Tatăl și din Fiul, izvoarele Lui (Trinitatea, 2:29) Didim cel Orb, în anul 362: "Sf. Spirit primește de la Fiul ceea ce este natura Lui (...) Așa cum nu are Fiul nimic altceva decât ceea ce primește de la Tatăl, nici Sf Spirit nu are altă substanță decât cea primită de El de la Fiul (Sf Spirit, 37) Epifanie al Salaminei, în anul 374: "Tatăl mereu a existat și Fiul mereu a existat și Sf Spirit respiră de la Tatăl și de la Fiul (Omul bine ancorat, 75) Vasile cel Mare, în anul 375: "Prin Fiul, care este unul, El (Sf Spirit) este legat de Tatăl, care este unul, și prin El însuși completează fericita Treime" (Sf Spirit, 18:45) "Bunătatea naturii (divine), sfințenia (acestei)naturi și demnitatea regală ajunge de la Tatăl prin singurul Său Fiu la Sf Spirit. Din moment ce mărturisim cele trei Persoane în acest fel, nu este o încălcare a sfintei dogme a monarhiei (ibid 18:47). Ambrozie al Milanului, în anul 381: "Sf Spirit, când purcede de la Tatăl și de la Fiul, nu se separă pe El de Tatăl și nu se separă pe El de Fiul. (Sf Spirit, 1 :2 :120) Grigore din Nysa, în anul 382: "Tatăl are noțiunea (atributul) de neoriginat, nenăscut și Tată întotdeauna: unicul Fiu este înțeles împreună cu Tatăl, venind de la El și inseparabil legat de El. Prin Fiul și împreună cu Tatăl, imediat și înainte ca cel mai vag concept să se interpună între ei, Sf Spirit este și El perceput conjunct" (Contra lui Eunomie, 1) Chiril al Alexandriei, în anul 424: "Din moment ce Sf Spirit când este în noi transformă ființa noastră făcând-o conformă lui Dumnezeu și El purcede le la Tatăl și de la Fiul, este foarte limpede că este de esență dumnezeiască" (Comorile Sfintei Treimi, teza 34)
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Da. Cred ca acestia sunt greu de contestat, desi...in problematica noastra (din perspectiva ne catolica) sunt prezentati a avea doar opinii personale, in discordanta cu invatatura lui Fotius, care, chipurile, ar avea o autoritate mai mare in domeniu.
Daca invatatura acestor mari sfinti, dinainte de Fotius, e considerata parere personala, nici invatatura lui Fotius (care sustine ca Duhul purcede NUMAI de la Tatal) nu poate trece pragul nivelului de parere personala, in aceasta problematica. Dupa nivelul de autoritate al Scripturii, care in tema noastra e destul de interpretabil (fiecare "tabara" pro sau contra argumentului nostru isi gaseste minima sustinere biblica, dar care ramane, totusi minima sustinere, nu exhaustiva, nu suficienta), este nivelul de autoritate a sinoadelor ecumenice, ca expuneri solemne a invataturii Sfintei Traditii, deasupara opiniilor personale ale unora sau altora. Cei care au avut anterior pareri personale contrare invataturii expuse intr-un sinod ecumenic, nu sunt considerati eretici (daca nu mai sunt in viata dupa proclamarea invataturii sinodului ecumenic). Rasaritul ne mai avand un sinod ecumenic dupa 1054 (sugerand ca nici apusul nu a mai putut avea ecumenicitatea necesara in lipsa reprezentantilor patriarhiilor rasaritene), intreaga problema este lasata inca in discutie (deci la nivel de pareri personale). Asadar suntem de acord ca un sinod ecumenic are mai mare autoritate decat parerile personale (uneori diferite) chiar ale unor mari sfinti? Atunci sa asteptam un asemenea sinod ecumenic. Daca vedem ca in istorie au fost sinoade locale (in rasarit) care au devenit ecumenice prin acceptarea patriarhului de apus, a papei, procedeul ar putea functiona si invers: ceea ce acum rasaritul considera sinod particular (Lion sau Florenta), la un moment dat sa fie acceptat de patriarhii din rasarit si ...sa devina sinod ecumenic (cum, dealtfel, a / au si fost considerate in epoca). Dar o asemenea perspectiva (inca) este departe de situatia actuala, mult mai complexa decat in primul mileniu. Atunci existau doar cinci patriarhi, si se cunostea o ordine de autoritate si intre aceste patriarhate (Roma, Constantinopol, Alexandria, Antiohia si Ierusalim). Astazi sunt mai multe patriarhii, si nu se prea cunoaste o ordine de autoritate (decat Moscova isi aroga dreptul de importanta suprema intre bizantini, pornind, probabil, (si) de la consideratia numarului de credinciosi). Sa nu mai luam in discutie existenta in unele teritorii a unor ierarhii paralele, antagoniste. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sau un alt exemplu de la Maxim Mărturisitorul: "ei au arătat că nu l-au făcut pe Fiul cauza Duhului - ei știu de fapt că Tatăl este singura cauză [aitia] a Fiului și a Duhului, a unuia prin naștere și a celuilalt prin purcedere [ekporeusis]" (Scrisoare către Marinus, PG (Patrologia Greacă) 91, 136, col. 7) Oricum este clar că destui părinți au făcut confuzia între purcederea Duhului Sfânt și trimiterea Lui și de aceea unele formulări neortodoxe sunt explicabile nefiind însă doctrină canonică de credință. |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Uite aci intreg capitolul IV : Chapter IV. And so, having made these remarks as it were by way of preface, that I might show in its true colours the injustice of the public hatred against us, I shall now take my stand on the plea of our blamelessness; and I shall not only refute the things which are objected 21to us, but I shall also retort them on the objectors, that in this way all may know that Christians are free from the very crimes they are so well aware prevail among themselves, that they may at the same time be put to the blush for their accusations against us,—accusations I shall not say of the worst of men against the best, but now, as they will have it, against those who are only their fellows in sin. We shall reply to the accusation of all the various crimes we are said to be guilty of in secret, such as we find them committing in the light of day, and as being guilty of which we are held to be wicked, senseless, worthy of punishment, deserving of ridicule. But since, when our truth meets you successfully at all points, the authority of the laws as a last resort is set up against it, so that it is either said that their determinations are absolutely conclusive, or the necessity of obedience is, however unwillingly, preferred to the truth, I shall first, in this matter of the laws grapple with you as with their chosen protectors. Now first, when you sternly lay it down in your sentences, “It is not lawful for you to exist,” and with unhesitating rigour you enjoin this to be carried out, you exhibit the violence and unjust domination of mere tyranny, if you deny the thing to be lawful, simply on the ground that you wish it to be unlawful, not because it ought to be. But if you would have it unlawful because it ought not to be lawful, without doubt that should have no permission of law which does harm; and on this ground, in fact, it is already determined that whatever is beneficial is legitimate. Well, if I have found what your law prohibits to be good, as one who has arrived at such a previous opinion, has it not lost its power to debar me from it, though that very thing, if it were evil, it would justly forbid to me? If your law has gone wrong, it is of human origin, I think; it has not fallen from heaven. Is it wonderful that man should err in making a law, or come to his senses in rejecting it? Did not the Lacedæmonians amend the laws of Lycurgus himself, thereby inflicting such pain on their author that he shut himself up, and doomed himself to death by starvation? Are you not yourselves every day, in your efforts to illumine the darkness of antiquity, cutting and hewing with the new axes of imperial rescripts and edicts, that whole ancient and rugged forest of your laws? Has not Severus, that most resolute of rulers, but yesterday repealed the ridiculous Papian laws8181 [A reference in which Kaye sees no reason to doubt that the Apology was written during the reign under the emperor. See Kaye’s Tertullian, p. 49.] which compelled people to have children before the Julian laws allow matrimony to be contracted, and that though they have the authority of age upon their side? There were laws, too, in old times, that parties against whom a decision had been given might be cut in pieces by their creditors; however, by common consent that cruelty was afterwards erased from the statutes, and the capital penalty turned into a brand of shame. By adopting the plan of confiscating a debtor’s goods, it was sought rather to pour the blood in blushes over his face than to pour it out. How many laws lie hidden out of sight which still require to be reformed! For it is neither the number of their years nor the dignity of their maker that commends them, but simply that they are just; and therefore, when their injustice is recognized, they are deservedly condemned, even though they condemn. Why speak we of them as unjust? nay, if they punish mere names, we may well call them irrational. But if they punish acts, why in our case do they punish acts solely on the ground of a name, while in others they must have them proved not from the name, but from the wrong done? I am a practiser of incest (so they say); why do they not inquire into it? I am an infant-killer; why do they not apply the torture to get from me the truth? I am guilty of crimes against the gods, against the Cæsars; why am I, who am able to clear myself, not allowed to be heard on my own behalf? No law forbids the sifting of the crimes which it prohibits, for a judge never inflicts a righteous vengeance if he is not well assured that a crime has been committed; nor does a citizen render a true subjection to the law, if he does not know the nature of the thing on which the punishment is inflicted. It is not enough that a law is just, nor that the judge should be convinced of its justice; those from whom obedience is expected should have that conviction too. Nay, a law lies under strong suspicions which does not care to have itself tried and approved: it is a positively wicked law, if, unproved, it tyrannizes over men. Citat:
|
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Sursa: http://www.newadvent.org/fathers/0317.htm
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|