Citat:
În prealabil postat de Fani71
Eu cred ca exista o parte de adevar in ceea ce spuneti, si in orice caz am invatat de la voi. Am aflat o fateta a ortodoxiei de care dadusem mai rar, pt ca cunosc mai mult ortodocsi care gandesc mai aproape decat gandesc eu. Nu stiam ca in Romania exista o vana antiecumenista si literalista atat de de puternica.
|
Imi pare bine ca ai ajuns la ginduri mai bune. Exista nu numai in Romania. Poti sa o gasesti si in Vestul Europei si in America.
Citat:
În prealabil postat de Fani71
Credinta ortodoxa este buna si pentru ca este creatoare, este in acelasi tip inchisa si deschisa, putand integra elemente noi in sistemul vechi fara sa se deformeze.
|
De-acord. Deschisa atita timp cit nimic nu contrazice canoanele si invatatura Sfintilor Parinti. In momentul cind o face credinta nu se mai cheama ortodoxa, ci o alta credinta protestanta.
Citat:
În prealabil postat de Fani71
Sa va mai spun de insist eu atata ca Parintii se mai si contrazic si mai gresesc.
|
Sfintii care sint considerati Parinti ai Bisericii nu se contrazic niciodata. Ar fi ilogic. Invataturile lor definesc ortodoxia.
Citat:
În prealabil postat de Fani71
O imagine: sinoadele au canalizat duhul cum ar canaliza o albie un rau.
|
Grija mare!
Duhul a canalizat hotaririle sinoadelor si nu invers.
Citat:
În prealabil postat de Fani71
Cat despre canoane, draga orthodoxia i thanatos, eu raman la ideea ca ele nu pot fi aplicate toate la fel cu timpul in care au fost scrise. De ex. exista un canon apostolic (am uitat ce numar, il am in franceza si o sa-l caut daca vreti) care zice clar ca daca nu te impartasesti trei duminici fara motiv sa fii excomunicat. In acele vvremuri, crestinii nu se pregateau in mod special pt a se impartasi, nu erau opriti decat pt pacate grave la care faceau canon. De ce nu se face mai mult caz si de acest canon? Biserica a evoulat intre timp si au aparut alte reguli... Ar mai fi multe exemple, unele bune alte rele de neapliucare a canoanelor.
|
Canonul nu se refera la impartasanie, ci la prezenta in Biserica. Daca lipsesti fara motiv trei duminici consecutive, atunci trebuie sa fii excomunicat (dar daca te intorci, preotul iti da un canon si apoi te reprimeste in Biserica). Canonul e valabil si in ziua de azi. Daca preotii nu-l aplica, asta-i problema lor. Oricum, asta e un canon de ordine interiora si incalcarea lui nu inseamna erezie.
Citat:
În prealabil postat de Fani71
Tipul de ortodoxie din care fac eu parte exista si este si el destul de raspandit. Inainte de a-l condamna, ascultati-l si lasati-i si lui locul...
|
Imi pare rau, tipul de "ortodoxie" caruia ii apartii nu il pot numi ortodoxie. Dar daca-l numesti altfel, neo-ortodoxie, romano-ortodoxie, sau orice altceva ce-ti place, categoric ii las locul.