![]() |
![]() |
|
|
Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
M-am gandit mai mult si am ajuns la concluzia ca nu este bine sa ducem aceasta discutie in acest fel polemic. Nu stiu daca voua va foloseste, si cred ca nici mie. Eu cred ca exista o parte de adevar in ceea ce spuneti, si in orice caz am invatat de la voi. Am aflat o fateta a ortodoxiei de care dadusem mai rar, pt ca cunosc mai mult ortodocsi care gandesc mai aproape decat gandesc eu. Nu stiam ca in Romania exista o vana antiecumenista si literalista atat de de puternica. Unde aveti voi dreptate dupa parerea mea: da, ortodoxia este pretioasa si trebuie aparata, cu dragoste si pasiune. Da, parintii Bisericii au pus bazele si nu ar trebui sa ne indepartam de la ele. Da, trebuie sa fim atenti sa nu ne lasam influentati de o gandire straina ortodoxiei care ne este atat de draga. Unde am eu si ai mei (si o buna parte din cei care scriu pe acest sit, dar care majoritatea se abtin sa polemizeze si poate bine fac): Parintii sunt minunati TOCMAI pentru ca invatatura lor, plina de har, lasa loc si variatiei, creatiei, interpretarii, fecunditatii duhovnicesti. Credinta ortodoxa este buna si pentru ca este creatoare, este in acelasi tip inchisa si deschisa, putand integra elemente noi in sistemul vechi fara sa se deformeze. Ea nu este monolitica si simplista, nu este o ideologie. Ati observat unde l-a dus pe colegul nostru de forum Emanuel interpretarea unilaterala si simplista, la ce pareri ciudate si la limita acceptabilului? Este un pericol aici. Asa cum, da, este un pericol si in felul meu de a vedea lucrurile, de a iesi uneori din caile batute - imi asum riscul, dar nu voi iesi niciodata din Biserica si nu voi avea incredere numai in judecata mea proprie. Sa va mai spun de insist eu atata ca Parintii se mai si contrazic si mai gresesc. Nu o fac de loc ca sa destabilizez sau sa infiltrez ortodoxia; o fac ca sa arat ca ei nu sunt tributari ai unei ideologii, ca adevarata credinta este vie. O imagine: sinoadele au canalizat duhul cum ar canaliza o albie un rau. Insa gandirea parintilor se poate compara cu niste stanci, care raman in vecie, si care fac ca apa sa curga vertiginos pe langa ei, stropind in toate partile cu DUH. Apa mai cade si pe margini (teleogumene si pareri mai speciale, neobisnuite, neacceptate de intreaga Biserica), fecundqnd solul cqre inconjurq qlbiq si improspetind aerul. Rolul nostru aici? De a continua gandirea lor, de a primi duhul dat de ei si de a ne iriga si noi campurile cu el. Nu este vorba aici, dupa mine, de o conceptie schimbatoare, pentru ca ce este deja ramane baza. Dar baza e vie, fertila, fecundanta. In asta consta frumusetea ortodoxiei. Pe care o iubesc si in care ma scald, dupa puterile mele. Intelegeti ce vreau sa zic? Acum, poate aceasta conceptie nu e buna pt toti. Pt unii poate e mai bine sa nu intre in contact cu alti crestini si sa se tina de litera si sa nu caute interpretari noi. Pt altii, e mai bine sa cunoasca si ce spun alte confesiuni si sa se intoarca intariti in ortodoxie, iubind-o si mai mult dar vazand si lucruri bune la ei, eventual influentandu-i in bine si pe ei. Cat despre canoane, draga orthodoxia i thanatos, eu raman la ideea ca ele nu pot fi aplicate toate la fel cu timpul in care au fost scrise. De ex. exista un canon apostolic (am uitat ce numar, il am in franceza si o sa-l caut daca vreti) care zice clar ca daca nu te impartasesti trei duminici fara motiv sa fii excomunicat. In acele vvremuri, crestinii nu se pregateau in mod special pt a se impartasi, nu erau opriti decat pt pacate grave la care faceau canon. De ce nu se face mai mult caz si de acest canon? Biserica a evoulat intre timp si au aparut alte reguli... Ar mai fi multe exemple, unele bune alte rele de neapliucare a canoanelor. Deci, dragii mei, eu de acum o sa incerc sa ma axez pe lucruri pozitive pe acest sit, nu pe polemici. Voimai vorbi despre aceste lucruri, dar voi incerca sa nu mai intru in discutii contradictorii care seaca dragostea. Sa incercam sa ne respectam unii pe altii pt ce avem fiecare bun. Tipul de ortodoxie din care fac eu parte exista si este si el destul de raspandit. Inainte de a-l condamna, ascultati-l si lasati-i si lui locul... |
#2
|
|||||
|
|||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Imi pare rau, tipul de "ortodoxie" caruia ii apartii nu il pot numi ortodoxie. Dar daca-l numesti altfel, neo-ortodoxie, romano-ortodoxie, sau orice altceva ce-ti place, categoric ii las locul. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Canoane apostolice, luat din Pidalion, se gaseste pe internet daca cautati pe http://s3.amazonaws.com/word_secret_...GYV5Q7TY85W4R2 CANON 9 Toți credincioșii cei ce intră (în biserică) și aud Scripturile, dar nu îngăduiesc la rugăciune, și la Sfânta împărtășire, ca unii ce fac nerânduială în Biserică trebuie să se afurisească. [A celui 6: 66; Antiohi: 2; Timot 3: 13] Mai sunt si alte comentarii acolo, coöemtqriiile celui care a alcatuit Puidalionul in sec al !(lea daca nu ma insel. Dar cred ca este destul de clar! |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Celalalt canon de care ziceam... La sinodul al 4lea, Calcedon:
Canonul 28 : "Se acorda Constantinopolului rang dupa Roma veche, iar Constantinopolul va hirotoni numai pe mitropolitii din diecezele : Pont, Asia si Tracia, precum si pe episcopii din tarile barbare ale diecezelor amintite mai inainte". Oricine sta intr-o tara neortodoxa in majoritate stie perfect ca aici misuna episcopi care tin de diverse alte biserici decat Consdtantinopolul - BOR si multe altele... Exista o mare discutie despre asta mai ales la rusi, care zic ca acest canon 'nu mai este actual'. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
As vrea sa ne recunoastem unii pe altii macar fara sa ne tot afurisim reciproc.
...deci nu mai continui polemica, desi ma mananca tastatura sa mai scriu niste raspunsuri. Ortodoxia i thanatos nu a inteles duhul postarii mele dupa parerea mea, ceea ce ma intristeaza. Cine are urechi de auzit insa, sa auda! |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ok. Mi-a facut placere. |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Cam usor le intoarceti voi, orrrtodocsii cu trei de r, pe toate! :-)
As putea si eu spune ca canoanele citate impotriva ereticilor sunt de ordine interioara si incalcalea lor nu inseamna erezie: Cine hotaraste daca e erezie sau nu incalcarea unui canon? Imi permit sa fac totusi o observatie despre canonul de la Calcedon: incalcarea lui in occident duce la erezia de a avea o ecleziologie gresita, adica Biserica sa aiba intr-un loc mai multi episcopi, - exista un canon si pt asta. Se atenteaza la structura Bisericii, care e trupul lui Hristos, nicidecuö numai la administratie. Ar mai fi o erezie vizata, s-a condamnat in sec al 19lea ca 'filetism' (punerea in fata a natiunii inaintea Bisericii). Insa cum episcopii nu-l aplica, insa de fiecare data cand se vad zic ca bine ar fi sa fie aplicat si ca e sfant si bun, desi se intorc la casele lor si continua... teoria e una, practica e alta, din pacate. In fine, sa judece fiecare! Va recomand tuturor articolul lui Affanasiev de pe acest sit, Canoanele Bisericii: schimbabile sau neschimbabile? Pt cine vrea sa-si faca o idee. http://www.crestinortodox.ro/drept-b...-neschimbabile |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Din pasajul citat mai sus, putem evidenția faptul că Sf. Ioan nu propăvăduia o împărtășire cu tainele lui Hristos așa într-un mod indiferent de starea sufletească a credinciosului. Ci din contra promova o kinonie cu Trupul si Sângele lui Hristos în contextul prezenței unei stări de suflet înrădăcinată în relația agapică cu Hristos. http://ortodoxstudent.wordpress.com/...a-euharistiei/ |
![]() |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Consecintele razboiului | mihaela75 | Generalitati | 17 | 24.03.2011 19:59:43 |
Mihai Viteazul - Parastas la 409 ani de la moartea acestuia | cristiboss56 | Stiri, actualitati, anunturi | 11 | 11.08.2010 20:45:00 |
Identificarea sufletului si identitatea acestuia | adelin | Generalitati | 23 | 27.01.2010 12:01:38 |
Pacatul - si consecintele lui? | s_snape | Generalitati | 14 | 09.05.2009 15:37:11 |
Cum putem integra raul in univers, si care este rolul acestuia | magnusfelyx | Generalitati | 6 | 30.12.2008 19:14:48 |
|